FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej, jag har fått i uppdrag att göra en hemsida till en innebandyförening. Jag ska göra en enkel huvudsida som egentligen bara visar länkar till alla lag inom föreningen. Men en sak till ska sidan innehålla. Det är nyheter.
Tanken är att på startsidan ska de tre senaste nyheterna visas från vilken hemsida som helst inom föreningen. Det krävs alltså en funktion som hela tiden har koll på när det läggs upp en ny nyhet från någon av lagens hemsidor. Då ska den senaste (sorterat efter datum) nyheten visas överst. Nyheten under den kan alltså vara från en annan av föreningens hemsidor. De viktiga är att de sorteras efter vilken som är nyast och att den bara visar de tre senaste. Jag sökte hjälp på PHPSidan och PHPPortalen och fick lite svar först men nu har trådarna dött. De jag lärde mig var i alla fall att jag borde använda mig av xml. Jag gick därför in på idg.se och läste lite artiklar men när jag kom till den viktigaste artikeln om hur man lägger över information från en annan databas till xml-dokumentet så beskrevs det med asp. Jag programerar bara med php. Hur som helst. Vad jag behöver veta nu är alltså hur jag gör ett xml-dokument av information i en databas, alternativt hur jag via ett formulär och php sparar information direkt som xml-dokument. Sedan måste jag veta hur jag gör en funktion som söker igenom flera xml-dokument och av informationen utifrån dessa dokument skriver ut de tre senaste nyheterna. Det är ganska brottom då hemsidan helst ska vara klar på innan Lördag. Vore superschysst om någon hjälpte mig med detta. Om ni undrar något så tveka inte att fråga! Jag vet att jag kan vara dålig på att förklara. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Hej,
Om det är RSS som används för att transportera nyheterna så kan du använda flera olika bibliotek för att parsa det. Jag själv använder ett egenutvecklat som du hittar här. Istället för att skriva ut nyheterna på skärmen (se exempel.php) så kan du helt enkelt stoppa in dem i databasen. Sedan är det en rätt smal sak att göra en SELECT, sortera på datumet med ORDER BY och visa för användaren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
XML låter inte rätt i ditt fall. Man använder XML när olika system behöver snacka med varandra. I ditt fall behöver du bara en SQL-databas, förslagsvis Mysql.
Jag har skrivit en liten artikel om hur man kommer igång med Mysql och lagrar och visar saker: http://www.tydal.nu/article/mysql-och-php/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Ligger sidorna däremot bara som undersidor i något form av "förenings portal" / cms så är det enklare... |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|