Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Att de man anlitar inte tar ens idé

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-05-17, 00:31 #1
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Mycket flitig postare

Jag har inför många projekt känt behov av att anlita en webbdesigner och ibland även webbutvecklare i de fall då jag inte riktigt har haft tid själv.

När det gäller sidor med information, för företaget et cetera går det alldeles utmärkt.
Men däremot när det kommer till en ny tjänst, att gestalta en hyfsat unik idé man har gått och burit på, blir det problem.

Jag vågar i dagsläget inte anlita varken webbdesigner eller webbutvecklare eftersom jag är rädd för att de ska tända på en del av mina idéer och lansera sina egna versioner, kanske redan innan min är klar (och därigenom missar jag chansen att vara först).

Dock vet jag att många nya tjänster inte byggs upp av en person. Trots det sitter de inte med anställda utan tar in utomstående människor/företag. Nu bör det nämnas att mina projekt ändå är hyfsat lågdbudget, jag lägger max ut några tusen på att utveckla ett projekt. Därför känns det lite overkill att ta kontakt med juridiska ombud och trixa med avtal.

Jag är säker på att ni har erfarenhet av det här, hur gör du?
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-17, 06:56 #2
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Enklaste lösningen är väl att avtalsmässigt reglera det? Du kan få loss ett standardavtal för en tusing eller två, vilket bör anses som en väldigt enkel väg ut. I övrigt tycker jag du ska se över dina (under)leverantörer om du inte litar på dem fullt ut, låter inte som de bästa förutsättningarna för att göra affärer direkt

Edit: Jag vet att du inte ville trixa med avtal, men ett par tusen bör inte vara några problem om du nu har en bra tjänst på g..

//Tobbe
Oläst 2006-05-17, 07:29 #3
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Avtal behöver inte vara "Knussliga"

Det kan räcka med ett protokollfört möte där allt som sagts och överenskommits noterats. Båda skriver under detta protokoll och ni har en solklar överenskommelse... Med fördel kan även effekterna av eventuell överträdelse diskuteras och noteras i protokollet...

Hur det står sig rent juridiskt låter jag vara osagt, men du har en klar fördel av att hålla med skriftliga överenskommelser och domstolen ser det som en form av "bevisning"..
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-17, 09:09 #4
ssnn ssnn är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2004
ssnn ssnn är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2004
Kolla med Almi. Jag fick hjälp med ett standard-sekretessavtal.
Funkar kanske för dig med.
/Stefan
ssnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-17, 23:23 #5
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Hm. Intressant. Jag ska kolla upp Almi. Och visst, har jag lagt ut några tusen på ett avtal en gång kan jag ju återanvända det för all framtid sedan... beroende på hur min situation förändras visserligen : ). Men som sagt, ekonomin är grymt tight för mig som nybliven student i stockholm, så ibland är det svårt att investera i förväg trots att man känner på sig att pengar kommer att rulla in. Likviditeten går inte ihop

Storen: Att skriva det själv låter som en bra idé. Hm..

Men låt oss säga att jag behöver få en sak ordnad för t ex 800 kronor lite snabbt. PMar lite folk på WN eller skriver på IRC. Well, jag antar att det inte finns något bättre att göra än att lita på folk och ta den risken i så fall.

Tack för era svar
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-04, 19:54 #6
Dunderklumpen Dunderklumpen är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2006
Dunderklumpen Dunderklumpen är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2006
Översätt ett så kallat Non-Discosure-Agreement, NDA - det brukar räcka och fungera.
Dunderklumpen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-04, 20:03 #7
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Spindels avatar

Reg.datum: Mar 2004
Det bästa är väl att göra något bra avtal.

Själv har jag gjort det misstaget att jag gjorde bara en slags muntlig (via MSN) överrenskommelse att det och det skulle fixas för den summan (som skulle betalas när allt var klar).

Nu kom en annan i projektet, snodde designern och php-kodaren och ska öppna sidan som jag har givit många idéer till Aja, har ju kvar mina idéer och vet hur jag kan göra dem bättre
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-04, 20:09 #8
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Citat:
Originally posted by Xyzi@May 17 2006, 23:23
Men låt oss säga att jag behöver få en sak ordnad för t ex 800 kronor lite snabbt. PMar lite folk på WN eller skriver på IRC. Well, jag antar att det inte finns något bättre att göra än att lita på folk och ta den risken i så fall.
Skaffa en eller ett par samarbetspartners kanske? Vi har under åren haft ett antal samarbetspartners och vi har ett samarbetsavtal med varje företag. Funkar utan problem för oss. Bara för att man är i samma bransch behöver inte betyda att man inte kan samarbeta utan att stjäla varandras idéer och kunder.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017