FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Min fråga är ganska enkel, men väldigt svår att svara på.
Hur mycket skulle man kunna sälja en väldigt unik och briljant affärsidé för? Det som skulle ingå är: * Utförlig företagsbeskrivning, 10 A4, men detaljerad information om tankar, företagets vision, delmål, arbetssätt etc, etc. Som en perfekt mall för ett företagsskapande. * Kalkyler och budget för företagets första år. * Kompletta dokumentmallar, ca 10 st. * Marknadsföringsplan med kampanjer för det första året, inkl. budget. * Fullt utvecklad hemsida för företaget. * Dokument för företagsregistrering och dylikt. * ...diverse andra saker. Det hela gäller ett tjänsteföretag. Jag är fullt medveten om att själva andan i ett sådant här företag kanske inte skulle bli den samma om någon skulle köpa ett projekt av denna typ, men är ändå intresserad av var en prislapp skulle hamna. Observera att jag inte har ett sådant projekt i mina händer, utan spånar bara inför framtida möjligheter. Hoppas ni förstår min fråga och tack på förhand för alla svar! Editering: Låt oss säga att företaget behöver göra en relativt liten investering för att få igång verksamheten: ca 250 000 sek. Företaget bör gå med vinst redan inom de närmsta två åren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tor det beror på vad företaget kommar ha för start kostnader. Alltså vad köparen måste investera.
Det beror nog okså på om det är en affärs idé som ger uttdelning direkt eller om det tar något år. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag gjorde en liten editering ovan, i mitt första inlägg, som besvarar dina påståenden.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Då är det nog bara att hitta rätt köpare om du gör det så får du nog minst 100´000.
Men om du tror på iden så är det ju smartast att ta ut arvodet i aktier. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Tid ? Vågar inte riskera ? "Man lever bara en gång you know" |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Skulle vilja säga att det är oerhört svårt att värdera en ide som du beskriver, det finns massvis med faktorer att ta hänsyn till vid en eventuell värdering, att lämna någon som helst riktlinje är helt omöjligt utan att veta mer om (den fiktiva) idén i fråga. Kan i teorin vara allt mellan 50kr & 5 milj. kr, allt beroende på vilken köpare/investerare du hittar...
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hur lägger man fram en sådan här idé, till en ev. köpare? Man kan ju inte ge dom allt och sedan fråga om dom vill köpa det........ då har dom ju redan läst allt............. är det någon som har sålt något i detta stadiumet?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vitesbelagd NDA...
![]() |