FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag har lite frågor och funderingar till en tjänst jag tänkt införa. Jag tänkte nämligen börja låta webmasters sälja mina produkter vidare. Eller i själva verket ge dom en url som dom sedan länkar min sida till. Där jag sedan kollar av från vem osv. Och för det får dom en förtjänst i form av provision. Min tjänst är rätt liten idag så att binda mig till TD, Double eller liknande vet jag inte om jag har råd med, så tänkte köra med ett eget system. Frågan är, om jag ska betala ut 300:- till pelle, klassas det som lön då? Eller hur fungerar det? Tacksam för alla svar ![]() Mvh Andreas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Om du betalar ut pengar till en privatperson så klassas det som en lön. Du måste från de 300 kr dra av för arbetsgivaravgift och källskatt. Det blir ungefär 50% i reda pengar till privatpersonen.
Eller så betalar du ut 300 kr till privatpersonen och betalar utöver det arbetsgivaravgift och källskatt. Ska du betala till ett företag och de har F-skatt, så betalar du ut 300 kr plus moms. vilket blir 375 kr. Den moms du betalar ut får du tillbaka från staten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Google adwords eller liknande kanske kan vara ett enklare och bättre alternativ?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har funderat lite på det där.. vad händer rent skattemässigt om man inför "revenue sharing" med adsense i sverige?
Tex om moderatorerna här på forumet fick ta del av intäkterna som tack för sina insatser. Blir det en defintionsfråga om det är lön eller går det att "komma undan" genom formulering av avtalet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Thomsson -> Spontant känns det som ganska mycket jobb för dig. Är det verkligen för dyrt att köra genom exempelvis double? Då slipper du i alla fall alla problem med utbetalningar etc.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() Kort fråga, vad kostar Double i rena pengar i månaden? Tar förgivet att även dom tar en fast kostnad precis som TD? TD var iallafall tok för dyrt för min tjänst ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
TD är dyra ja, de vill även sälja in sina konsulttjänster för stora pengar. Jag kan inte svara på vad Double tar i dagsläget - jag kör själv med dom men vet inte om det är samma priser som gäller nu. Men det är garanterat betydligt billigare än TD.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om du betalar ut mindre 1000kr per år till samma person, så behöver du inte betala arbetsgivaravgift på summan.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|