FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vad är det folk ser?
Är det designen eller är det innehållet? Om man har en "skrotig" design med mycket innehåll som är vettigt eller en snygg design med mycket men dåligt innehåll. Eller kanske omvänt också, dålig design med lite men intressant innehåll. vice versa Vilken sida skulle ni själva besöka? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
En avvägning av de båda skulle jag vilja säga.. är jag ute efter (gratis) information, exempelvis om atombomber eller dylikt så struntar jag i hur siten i fråga ser ut, är jag intresserad av att köpa något (dyrt) så ska det inbringa seriositet, det gör det oftast med korrekt grammatik i texter & en snygg design.
Dåligt innehåll håller dock inte i något av fallen, varpå jag skulle vilja säga att innehållet nog är hyfsat avgörande om man tänker efter...
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Innehållet är givetvis viktigast inte budbäraren.
Budbäraren kan va hur snygg och elegant som helst men är innehållet fel så gör det ju inte sidan till en bra sida. Bra innehåll och design samt seriöst gör ju det hela bättre. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Kommer man in på en hemsida med en ful design så ger det ett mindre seriöst intryck och samma sak om man kommer in på en snygg sida men ett dåligt språk så ger det också det ett mindre seriöst intryck.
Man måste ha båda delar även om man ibland inte behöver ha design då man är ute efter ren information men mestadels så behövs båda delar. Finns även undantag då man skippar innehållet och bara satsar på designen i t.ex. ett portfolio som bara är tills för att skryta men jag tror ni förstår vad jag menar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Administratör
|
Ingen antingen eller fråga direkt. Självklart handlar det ju om vilken typ av ärende man har på sidan. Söka information, köpa något, etc etc.
Bland kommersiella sidor så bryr jag mig sällan HUR snygg den är. Så länge den inte ser helt galen ut och man tänker "VAD?". De flesta siter ser faktiskt rätt vettiga ut nu för tiden. Men det viktiga är gränssnittet och utformingen(layouten) på det. Det ska fungera bra och inte vara så rörigt. Gränssnitt tillsammans med korrekt & bra information ger mig det seriösa intrycket! Letar jag information, ja då är det ju bara informationen som är viktig såklart.
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kolla på aftonbladet.se den är fan itne snygg någon stans....
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Vad vill ni ha? En porsche med moppemotor eller en moppe med porschemotor?
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har gjort ett sådant litet test på sidan jag leker med. Jag gjorde en så simpel design jag kunde och koncenterade mig på innehåll i stället. Det är både roligare för mig som utvecklare och för mina besökare.
http://www.omg33k.com f.ö |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag uppskattar en sida som är lättnavigerad och med informationen på rätt ställe.
Något som är oerhört störande är sidor vilka inriktar sig på EN produkt och där man inte har så mycket att skriva om denna utan väljer att upprepa samma information gång på gång. Till slut vet man inte vad man har läst och om man missat något viktigt. En del webshops har ju skrivit hyllmeter om tex en dvd-spelare, sånt orkar man ju inte med, bättre är att skriva lite allmänt om den. Ta med det viktigaste och vill man läsa om tidningars tester, egna erfarenheter etc så går det ju att skapa en underavdelning till denna sida. En sida behöver inte ha de senaste effekterna, proppad med grafik eller flash animationer. Det räcker iaf för mig att den är stilren och har relevant information. Av egen erfarenhet vet jag att blir det för mycket information så läser kunderna inte igenom denna. Men det är en svår avvägning. Många sidor blir tyvärr väldigt platta, trista och extremt röriga. Utöver detta ska man nog hålla sin sida på en ganska lättförståelig nivå, kanske inte välja namn som "sladdapparat" när det är tv-apparater man säljer. Kunder är inte korkade, men de vet inte allting heller. Hmm, gled nog lite ifrån ämnet, men är ganska närbesläktat ändå ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|