FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Att pengarna styr inom utbildning är ju samtidigt inte så svårt att förstå, att ha ett system som bygger på att universitet m.fl. får ekonomi baserar på antal elever är ju det bästa i längden.
Sen kan man ju fråga sig ang inträdeskraven, att man stadgar en lag för att elever som inte uppfyller dem inte får studera.... Sist men inte minst, det är ju bekvämt för staten att fler å fler pluggar på lernia, de som studerar där försvinner från den "öppna" arbetslösheten. Så lagen jag nämnde ovanför lär inte bli av. Gonatt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Medlem
|
Kan bara instämma. Jag går en KY-utbildning till systemutvecklare och det är jobbigt när kunskaperna är så lånt ifrån varandra. Fast samtidigt kan man lära sig väldigt av att hjälpa andra förstå. Men man får ingen stimulans om man ständigt skall göra det.
Vi har haft tur med våra projekarbeten och har ofta fått arbete själva eller två och två. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
Gjorde som Freakalis gick en KY utbildning inom systemutveckling där kunskaperna och till och med intresset är mycket varierande. Som sagt förut de tar alla för att fylla upp platserna för att få pengar. Fördelen med KY ska ju vara "praktiken" LIA som det kallas ute hos företag, men våran utbildning kunde inte skaffa fram egna sådana, så då fick vi ringa runt och leta inte så lätt att som student att får fram en plats om man inte har tur.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Medlem
|
Fördelen med min ky har just varit praktiken. Jag har varit på samma pratikplats hela tiden och nu när jag slutar skolan har jag en fastanställning som väntar på mig
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Medlem
|
Då är det min tur att bidra lite till diskussionen, har gått både en AMU(Lernia) utbildning och en KY utbildning med väldigt varierande "nöjdhetsfaktor".
Om man börjar med AMU så gick jag en Nätverkstekniker utbildning hos dom i slutet av 90-talet. Har enbart positiva saker att säga om den. Engagerade och kunniga lärare (var iof inhyrda konsulter), väldigt bra studiematerial (framtaget av lärarna), det var välplanerat och följde en genomtänkt plan. Efter den utbildningen fick jag jobb direkt på min praktikplats som skolan hade fixat åt mig. Vi var 16 stycken som gick utbildningen samtidigt, det var bara en som hoppade av och det var av personliga skäl. Om man sen går vidare till KY utbildningen så var det som att gå från dag till natt. Läste en utbildning som som innehöll webbdesign/webbutveckling, programmering samt 3D modellering en ganska så vild blandning enligt mig. Här fanns det ingen struktur på någonting, nästan alla som började hade fått olika information om vad utbildningen skulle innehålla. Jag t.ex. hade fått veta att man skulle kunna välja inriktning efter första året, det var bara att glömma man fick köra på med allt. Kompetensen hos lärarna (även dom konsulter) kan i högsta grad ifrågasättas (alla var föredetta elever) som exempel så skulle vi lära oss ASP som var föråldrat men lärarna hade inte någon kunskap om ASP.NET, enligt mig så hade dom inga kunskaper i ASP heller, det var flera av oss elever som hade större kunskaper, om man sen ska gå vidare till JAVA kursen så var vår lärares ända kunskaper i JAVA att hon själv hade gått kursen ett år tidigare, måste påpeka att hon klarade sig galant med tanke på omständigheterna. Det var aldrig något som var förberätt, det hände allt som oftast att läraren stod dom 20 första minuterna av lektionen vid kopiatorn och drog ut vårt studiematerial. Vi hade precis som påpekats tidigare blivit lovade praktik på företag(LIA) som skolan skulle ordna, tillåt mig gapskratta. Den första perioden satt jag och en kille till kvar på skolan och gjorde en hemsida åt ett litet museum, de två andra perioderna var jag på ett företag och gjorde deras intranet. Alla gångerna var det helt utan handledare, jag blev i stort sett dumpad och så fick jag klara mig bästa jag kunde. Jag hade även den stora (o)lyckan att sitta med som elevrepresentant i ledningsgruppen för utbildningen, så ni kan ju gissa vem som hamnade mitt i skottlinjen när det väcktes kritik mot hur utbildningen genomfördes, till saken hör också att det inte gick att föra en vuxen diskussion med den lärare som hade det högsta ansvaret så fort man öppnade munnen och påpekade något så blev han högrad i ansiktet och började gorma och härja, det var mer än en gång man trodde att det skulle smälla vilken sekund som helst. Det är nog inte så svårt att räkna ut att det mesta gick åt h****ete med den utbildningen, av 22 som började var vi 6 som gick klart den och ingen av oss var nöjda. Beslut om att utbildningen skulle läggas ner togs under mitt sista år vilket jag nog var delvis ansvarig för iom att vi kontaktade den myndighet som är ansvarig för KY med vår kritik och satt i ett antal möten med dom. Det är med andra ord inte bara Lernia som kan genomföra usla utbildningar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Skrämmande att höra att Lernia får pengar per elev de tar in, självklart blir det såhär då.
Högskolarna/universitet har ett bättre system, som dock är långt ifrån bra, och det är att de får pengar för varje elev som klarar en kurs. Nackdelen med detta är dock att det är väldigt lätt att utnyttja, dvs få godkänt den enkla vägen... Angående grupparbete med mindre motiverade person så finns det bara ett råd jag följt i tre år på högskolan, gör det själv. Låt den andre göra det enkla och ta hand om det andra själv, så slipper man ha någon som sinkar en. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Frågon är hur man ska finansiera det annars... låta eleverna betala så att bara de med rika föräldrar har råd?
På universiteten får man pengar dels för antalet studenter som blir antagna (upp till ett visst tak) och dels för antalet elevers som blir godkända. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Medlem
|
Bara för att sammanfatta och klargöra lite. så får högskolan en viss summa per elev som blir registrerad på kursen(antalet antagna kan vara mycket mer än de som verkligen registerar sig på kursen). Sedan för att skolan ska få ut alla pengar per elev så måste de bli godkända, alla underkända är minus pengar för skolan(eller rättare sagt de blir en dyrare elev i längden eftersom de inte inbringar lika mycket pengar).
Därför många lärare kan dra ut på inlämningstiden även om det finns slutdatum för allt, bara för att högre personer i skolan kräver att de måste komma in pengar för att kurserna ska få fortsätta gå året efter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Hehe, nästa hemska sak (gäller nästan alla statliga organisationer) är följande..
För ca 2 år sen var jag på Umeå Univ för att shoppa möbler, de skulle nämligen bli av med en massa saker. Så vi åkte dit för att kolla in vad som erbjöds, trodde att det skulle vara äldre hyllor m.m. till salu. När jag väl kom dit vart jag chockad, dyra kontorsstolar, bord m.m. till salu. Vissa saker var bara ett par månader gammal. Varför säljer universiteten nya saker? Jo, för varje år för varje universitet, landsting m.fl. en viss summa för att köpa dessa saker, spenderar de inte upp dessa pengar så får de mindre pengar kommande år. Därför säljer man iväg saker för att kunna få plats med "nya". Förstå, de kan sälja något som kostar 10 tusen kronor nytt som är 1 år gammalt för 500 kr om ens det. Bara för att bli av med det. Detta gäller inte bara universitet som sagt... Känns skönt att veta att pengarna används på bästa "möjliga" sätt ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Kommuner och landsting har liknande villkor. Fritidsgårdar som inte kan spara inköpspengarför att göra större inköp året efter får då får de minskat anslag med samma summa som de har sparat etc.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|