Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur köper man ett domännamn säkert ?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-04-23, 13:32 #1
Intets avatar
Intet Intet är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 322
Intet Intet är inte uppkopplad
Flitig postare
Intets avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 322
Jag brainstormade fram ett domänmamn som jag skulle vilja använda i ett framtida projekt. jag såg att domänen (en .com domän) var reggad men ej användes. Så jag mailade innehavaren (en kines) och bad om att få köpa namnet. Efter lite förhandlande så accepterade han mitt bud på 200 Euro. Nu vill han att jag sätter in pengarna på hans konto. jag har aldrig köpt ett domänman av en privatperson förut så jag undrar hur man brukar gå till väga rent praktiskt. Hur sköts överföringen ? Ska jag våga ge honom pengarna innan jag får domännamnet eller kan man mötas halvvägs utan att krångla till det med tredje part eftersom det inte gäller någon stor summa... Han frågade efter mitt "Dotster.com ID". Vad är det ?

tacksam för tips.

MVH
Intet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-23, 13:38 #2
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Ska jag våga ge honom pengarna innan jag får domännamnet eller kan man mötas halvvägs utan att krångla till det med tredje part eftersom det inte gäller någon stor summa
Du vill inte blanda in en tredjepart i det hela! I så fall är det upp till dig om du vågar ... det kan väl ingen annan veta. Om ni kan mötas halvvägs är det ingen som kan svara på förutom du och han.

Tredjepart som kan rekommenderas: escrow.com
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-23, 13:39 #3
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Dotster.com är en företag som säljer domäner. Skapar du ett konto där kan han säkert överföra domänen gratis till dig, utan några transferavgifter av domänen. Sedanäger du den, kan administrera den eller flytta den till vilken annan registrerare/webbhotell du vill.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-24, 09:11 #4
THLs avatar
THL THL är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 675
THL THL är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
THLs avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 675
Citat:
Originally posted by Intet@Apr 23 2006, 13:32
Jag brainstormade fram ett domänmamn som jag skulle vilja använda i ett framtida projekt. jag såg att domänen (en .com domän) var reggad men ej användes. Så jag mailade innehavaren (en kines) och bad om att få köpa namnet. Efter lite förhandlande så accepterade han mitt bud på 200 Euro. Nu vill han att jag sätter in pengarna på hans konto. jag har aldrig köpt ett domänman av en privatperson förut så jag undrar hur man brukar gå till väga rent praktiskt. Hur sköts överföringen ? Ska jag våga ge honom pengarna innan jag får domännamnet eller kan man mötas halvvägs utan att krångla till det med tredje part eftersom det inte gäller någon stor summa... Han frågade efter mitt Dotster.com ID. Vad är det ?
tacksam för tips.
MVH

Jag hade satt in pengarna, de flesta människor är ärliga och vill göra rätt för sig.

/Thomas THL
THL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-24, 09:44 #5
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 1 088
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 1 088
Klart att du ska använda dig av escrow.com. Även om det är lite pengar så är det alltid skönt att veta att man inte blir lurad.

Om du inte känner till escrow.com sedan tidigare så fungerar dom som en oberoende tredje part som ser till att ingen blir blåst i och med köpet. Du betalar in pengarna till escrow.com som håller inne pengarna tills att säljaren bytt ägare på domännamnet. När du sedan bekräftat till escrow.com att ägarbytet är gjort och du har full kontroll över domännamnet, så betalar escrow.com ut pengarna till köparen. Hela processen brukar ta max en vecka. Escrow.com´s avgift är mellan 0,89%-3,25%, dock lägst $25. I ditt fall skulle du få betala $25.
Emil_P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017