FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Frågan är om detta inlägg ska vara på serversidan eller klientsidan... jag vet ju inte svaret
![]() Har en Windows 2003 Server på mitt nätverk som jag utvecklar mot. Jag har satt rättigheter på root-katalogen för en viss användare så att jag måste logga in för att komma åt sidorna på servern. Detta fungerar fint i Internet Explorer och Firefox, men inte i Opera där jag får följande fel: "The server requested a login authentication method that is not supported" Eller på svenska: "Servern kräver en autentiseringsmetod som inte stöds" Varför blir det så här i Opera? Jag har googlat lite och hittat bl a följande, men som inte verkar lösa mitt problem: "This error can apply to the Microsoft Internet Security and Acceleration Server (ISA), which has encrypted authentication enabled by default. This can be changed in the server properties: "Edit Identification" - enable "Basic with this domain"." Men var sjutton hittar man Edit Identification och Basic with this domain? Är det på serversidan de menar? Var hittar man det i så fall? Här är "problemlösarsidan" i sin helhet: http://www.opera.com/support/search/....dml?index=463 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag löste problemet nu, men jag tror inte jag är helt nöjt med det.
På servern gick jag in på Egenskaper för standardwebbplatsen, klicka på Katalogsäkerhetsfliken och valde att redigera Autentisering och åtkomstkontroll. Där tog jag bort bocken på Integrerad Windows-autentisering och bockade istället i Grundläggande autentisering (lösenordet skickas i klartext). Så nu funkar det även i Opera 8.5. Men nu har jag ju öppnat upp så att användarnamn och lösenord skickas okrypterat, hur dåligt är inte det egentligen? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
tja, det är väl priset för att följa HTTP-standarden... :P
Alla seriösa lösningar som använder sig av basic authentication (dvs det du ändrade till) kör HTTPS vilket gör att lösenord & användarnamn inte skickas i klartext. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|