FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
På webbsidan finns en textarea som man kan fylla i och sedan klicka spara för att skriva text till db.
Jag vill att användaren ska få en varning om han eller hon är på väg att lämna sidan men inte har sparat texten. Hur gör jag detta? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tja... grejjen är ju den att om en användare klickar på spara så laddas ju sidan om (eller någon annan sida) medans din validering ska ske på sidan, innan man lämnar den. Du bör alltså sätta en flagga, tex notsaved=1 så fort en keydown inträffar på textarean. Om då sidan laddas om (oavsett anledning) så bör notsaved vara 0. Du kan alltså kolla denna variabel när man klickar på spara.
Eller vill du ha kodexempel? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
fatalbert Skriv tydlig, förklarande titel på dina frågor så man slipper klicka för att få reda på vad det handlar om!!! (NEJ till titlar som "Hjälp!", "Har en fråga." och liknande. JA till t ex: "kolla innehåll i textarea innan sparas i db". Punkt.)
Citat:
onsubmit="return if(!document.getElementById('intext').value) { alert('Ingen text!'); false; } else true;" i formtaggen och id="intext" i textareataggen? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Man sparar ju texten om man postar och då behövs väl inte javascriptet där. Är väl om man lämnar sidan genom en länk,bokmärke,fram,bak,etc.
<script> var notsaved=0; </script> <BODY onUnload="return if(notsaved==1) { alert('Texten inte sparad!'); false; } else true;"> och en onchange="notsaved=1;" på textarean och på form så behöver man nog sätta onsubmit="notsaved=0;" så inte den klagar när man sparar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för era svar och Martine, du har rätt: det var en rutten titel. Jag ska skärpa mig i fortsättningen.
Har suttit och pulat lite med problemet och det verkar ha nya inputs. Skapade en lösning motsvarande den ni föreslår. Problemet är bara att texten ligger i en iframe och oavsätt om användaren klickar ok eller avbryt laddas sidan om. Jag måste alltså plocka texten ur iframen och om användaren inte vill lämna sidan måste jag ladda in den i framen igen efter sidans omladdning. Några förslag? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|