Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

CSS fråga

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-04-12, 16:51 #21
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Originally posted by Header@Apr 12 2006, 08:26
Men.... Om man overflow-y:scroll och overflow-x:hidden får man dubbla scrollbars i IE.
Suck! Enkelt blir det väl aldrig. Man får väl gömma den från IE då. Hur vore:
Kod:
html>body { overflow-y: scroll; }
Det borde väl funka? Dessutom är det egentligen ett dumt förslag att ha overflow-x: hidden; eftersom folk med små skärmar inte kan se hela sidan om bredden på sidan är större än skärmen.
Provade overview-y i w3c:s validator, validerar som css3, och det fungerar som sagt i Firefox. Provade html { height: 101%; } verkar fungera i de flesta icke-IE-läsare, men det ger ett i mitt tycke oprofessionellt intryck, känns som dålig design att ha en scrollbar som bara scrollar en ynka bit utan mening. Frustrerande, tycker jag eftersom jag alltid vill scrolla ner eller göra fönstret lite större så den försvinner. Är nog bara en lösning för kämpiga, knepiga kunder.

Tillbaks till problemet dubbla scrollbars, har inte sett det själv, men har hört att det har att göra med IE6:s xhtml-rendering. Om man tar bort andra raden i doctypen så ska det lösa sig eftersom IE ramlar tillbaks i quirksmode. Men det är nog inte vad man vill, det är ju ett steg tillbaka.
En annan lösning som jag sett är att lägga in en xml-tag innan doctypen. Detta är valid xhtml eftersom xhtml-dokument alltid är xml-dokument. Även detta låter IE ramla tillbaks i quirksmode eftersom den inte ser doctypen eftersom den inte är först... Men återigen, man vill kanske inte ha IE i quirksmode??...
Kod:
<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
  "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
Till sist, jag har själv inte provat några av de här sista lösningarna så jag vet inte om det löser problemet. Tala om hur det går om du provar det.
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017