Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


user-agent, tolka system och webläsare

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-04-04, 22:31 #1
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Har knappat ihop ett litet skript för att kolla av webläsare och os. Har lite funderingar på att använda det för "spamsäkra" gästböcker och mailsskickande, men då bör det ju fungera någorlunda bra så att man inte i onödan retar upp oskyldiga. Det finns säkert en del av er som sitter på ovanliga eller märkliga os, och dessutom ska det ju fungera även för allehanda vanliga system...
(språksträngen ger bara ett par språk än, så strunta i den...)

Alltså ta en titt:
http://www.tannenberg.tk/test.php
(och klipp ut user-agent-strängen och lämna den på forumet med en kommentar om den ger felaktigt besked)

(PS jag är mindre intresserad av om den inte ger något med en speciell textbaserad läsare för något unixsystem från 1987 - webläsare och system som används och går att praktiskt använda för vanligt surfande. )
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-04, 23:05 #2
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Sådant här script finns redan.

http://www.phpclasses.org/browse/package/1663.html
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-04, 23:33 #3
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Citat:
Originally posted by Jonas@Apr 4 2006, 23:05
Sådant här script finns redan.

http://www.phpclasses.org/browse/package/1663.html
jo tack, det tvivlar jag inte på. Det är väl få skript som är helt unika. Tänkte inte revolutionera internet, det är bara så att jag hellre skriver eget än att klippa ihop. Känns bättre om man själv har kontroll över koden, ibland kan man också slippa jobbig debug av kod som man inte själv har skrivit.

Hursomhelst, länken kanske uppskattas. Ta er gärna ett titt på min "test" iaf.
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-05, 00:21 #4
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
Det verkar som ett värdelöst skydd. Om snubben som skriver koden som ska spam:a glömmer bort att skicka user agent-strängen så märker han att det inte fungerar redan på första testet. 10 sekunder senare har han ändrat koden och vips så är ditt skydd värdelöst.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-05, 00:57 #5
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Citat:
Originally posted by kullervo@Apr 5 2006, 00:21
Det verkar som ett värdelöst skydd. Om snubben som skriver koden som ska spam:a glömmer bort att skicka user agent-strängen så märker han att det inte fungerar redan på första testet. 10 sekunder senare har han ändrat koden och vips så är ditt skydd värdelöst.
Jag har en känsla av att spambot:ar plöjer igenom stora mängder av sidor och letar efter svaga sidor, det finns det ju mer än nog av. Skulle någon ge sjutton på att spamma just min sida kommer de säkert på hur man kommer runt det. Men för tillfället går det egentligen ganska bra att hålla input spamfri med lite olika koller. Just nu använder jag det mest för att skicka med som X-mailer: -header i mail så att man kan kolla från vilken miljö, kan va bra att veta vad folk sitter på för datorer när dom får problem.
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-05, 07:08 #6
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
Jag skulle bli förvånad om inte spam-botarna redan som det är använder någon stor browser som user-agent redan idag. Således tvivlar jag på att du kommer stoppa en enda seriös spambot på det där sättet. Att blocka vissa user agents kanske funkade i början på 90-talet.

Observera att jag inte dissar det du gjort, jag vill bara påtala att du lägger energi på något som i praktiken inte ger dig någor skydd alls. Att du sedan använder infon i mail är ju en helt annan sak.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-05, 09:13 #7
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Citat:
Ursprungligen postat av eg0master
Jag skulle bli förvånad om inte spam-botarna redan som det är använder någon stor browser som user-agent redan idag. Således tvivlar jag på att du kommer stoppa en enda seriös spambot på det där sättet.
Kan mycket väl hända att du och kullervo har rätt i det, får ta och logga lite och se om det kan finnas någon nytt med det.
Citat:
Ursprungligen postat av eg0master
Observera att jag inte dissar det du gjort, jag vill bara påtala att du lägger energi på något som i praktiken inte ger dig någor skydd alls.
Nejdå, kommentarer är bara välkomna. Hur och var jag använder funktionen är ju inte riktigt klart än (?), känner bara jag vill vara någorlunda säker att den fungerar innan jag börjar använda den på allvar.
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017