FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hur sätter jag olika rättigheter på databaser och DB-användare? Jag vill göra allt med SQL-satser så långt det går.
Jag har användare A som ska komma åt databas A men inte databas B, för den ska bara användare B komma åt. Men däremot har vi användare C som ska komma åt alla databaser. Med andra ord, Så ska man bara kunna redigera i sin egen databas. Hur gör man detta? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
grant all privileges on databasB.* to userB@localhost identified by 'passwordB'; grant all privileges on *.* to userC@localhost identified by 'passwordC'; flush privileges; -Martin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag använder aldrig grant. Istället ändrar jag manuelt i databasen "mysql". Möjligt att grant är mycket smidigare på stora mysql-servrar, men har man bara ett 20-tal användare så får man en bra överblick om man kör ett snyggt GUI och ändrar i "mysql" manuelt. Glöm inte FLUSH PRIVILEGES bara.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() -Martin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Och nästa gång kommer han att fråga igen när man lär ut som du gör martin..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Edit: Just det ja. Han frågade efter SQL-kommandona. Dom är INSERT, UPDATE och DELETE =) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
/Zoran |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Ahaa okej, tack det visste jag inte. Men akta så inte Grazzy slår ned på dig för att du hjälpte mig ![]() -Martin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Jag spoonfeedar bara kunder .. :-)
|
||