Kom ihåg mig?

Skrivare - bläckstråle eller laser?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-15, 01:16 #1
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Mycket flitig postare

Är så förbannat trött på min gamla bläckstråle nu som jag kört genom cups ett tag så det är dags att inhandla en ny, för jag orkar inte felsöka den mer. Denna är ca 5 år gammal och jag undrar om dagens bläckstråle låter lika mekaniskt (och känns som att allt sitter löst inne i den) som i min gamla HP 1317?

Jag har dessa krav:
Ska kunna skriva ut färg (även om det är sällan jag gör det)
Ska ha någon sorts wlan/router/nätverkslösning så jag når den från alla datorer hemma utan sladdar (så trött på att krångla i CUPS och linux nu)
Ska stödja win xp
Ska vara så stabil som möjlig.
Ska vara multifunktionell (scanner, kopiator, skrivare)

Det lutar åt färglaser, hur funkar det för er? Vilken ska man ha? Finns dessa ens med nätverkslösning?

Har alltid haft problem med skrivare känns det som, denna gången vill jag ha något robust!

Oerhört tacksam för tips och svar!
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-15, 08:23 #2
henning henning är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
henning henning är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
Jag har en Samsung CLS-3175N:
http://www.dustin.se/pd_5010197312.aspx

Är mycket nöjd med den. Smidiga drivrutiner och bra programvara. Visserligen kanske inte värdens bästa scanner eller fotoskrivare, men för mig som jobbar mer med kontorarbete så funkar den perfekt. Skulle kanske inte gilla den om jag satt på en reklambyrå eller liknande.
henning är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-15, 10:12 #3
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Har faktiskt kollat in den en del, någon annan som har några andra tips? Annars blir det nog en sådan.
Kopplar man ihop den till routern och kan nå den från andra nätverk också?
Oläst 2009-05-15, 10:26 #4
Daniel29 Daniel29 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Daniel29 Daniel29 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Beställde faktiskt Samsung 3175N från komplett igår. Väldigt liten och kompakt. Hoppas den är bra
Daniel29 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-15, 11:03 #5
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Sådan här har jag och är supernöjd: http://www.dustin.se/pd_5010094660.aspx
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-15, 12:09 #6
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
Flitig postare

Du ska vara försiktigt med att vara dum-snål!

Jag köpte en rejäl laserskrivare från Canon för sex år sedan. Jag har skrivit ut kanske 10.000 ark (i alla fall minst 4 kartonger kopieringspapper) och jag är fortfarande på första patronen.

Skippa färg. Bättre att du går till en som har en rejäl kopiator och betalar 20:-/kopia den dagen det behövs. Du får bara ett dåligt resultat om du inte har REJÄLA grejer och det är inte värt för en privatperson att göra en kalkyl på...

Vad gäller scanner köpte jag en Canon från InWarehouse för 900 spänn... Bättre med separat än allround skrivare. Men det är en smaksak kanske.

Köp en svart/vit laser med USB om du inte har ett stort nätverk och många datorer...

Nätverk kostar rätt mycket och du har ingen nytta av det om du är ensam. Ska du ha skrivaren i ett annat rum eller på annan plats? Då är nätverk ett naturligt val.

Skillnaden mellan HP 1020 och 1020n är just nätverket och där med även priset.

Som sagt. Skippa tanken med allt-i-ett lösning och vad du än gör, skippa bläckstråle!
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-15, 12:16 #7
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by danielos@May 15 2009, 11:03
Sådan här har jag och är supernöjd: http://www.dustin.se/pd_5010094660.aspx
Skippa OKI!

Eller ta reda på hur patronerna ser ut. OKI har billiga patroner -- i dubbel bemärkelse.

Patronerna till OKI kostar inte så mycket, beroende på att man bara byter själva patronen. Till Canon kostar en patron mera, men man byter hela inkromet, med valsar med mera.

Valsar är slitvara, färskvara, och när valsarna på en OKI-skrivare behöver bytas kostar valsarna lika mycket som en ny skrivare...

OKI är lasterskrivarnas svar på bläckstråle --- lågt pris och problem i samma förpackning, hand i hand.

Men visst! De fungerar i början.... men det gör ju bläckstålar också! :-) Men en fem år gammal OKI är ungefär lika rolig som en fem år gammal bläcktråle...

Som den du har hemma där, så då vet du vad du har att vänta dig.
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-17, 08:33 #8
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
Färglaser är trevligt, men inte så enormt bra till foton, även om det funkar. Mycket bra för att skriva ut grejer där man kanske har lite olika färger på texten, diagram och så vidare. Det blir dessutom dyrt att skriva ut foton. När det står (i annonser t.ex.) hur många sidor tonern räcker till brukar det avse 5% täckning. Om man skriver ut foton blir det förstås betydligt mer än 5%.

Bläckskrivare är långsamma och bläcket är dyrt, men de är ofta bra på att skriva ut foton, då helst på fotopapper (dyrt).

När det gäller foton tror jag dock att det blir både bättre och billigare att ladda upp bilderna till ett fotolabb på nätet och få dem hemskickade.

Svart/vit laser är nog ofta billigare i drift än färglaser (även om man bara skriver svart/vitt på färglasern), och kan vara väldigt snabb om man väljer rätt modell.

Om man skriver ut mycket och en stor del duger med svart/vitt är det nog bra att ha en snabb svart/vit laser som är billig i drift, och en färglaser, och foton låter man ett fotolabb framkalla på riktigt fotopapper.

Kom ihåg att kolla innan köp vad tonern kostar, och om det är några slitagedelar som måste bytas ibland. Räkna ut pris per sida.

Ta också reda på hur mycket toner (eller bläck) som ingår tillsammans med skrivaren från början. Ofta är det bara halvfullt, om ens det. Jag har en HP Color LaserJet 2600n som jag är nöjd med. Den kom med full toner. Skrivaren inkl toner kostade lika mycket som det kostar att köpa en ny uppsättning toner till den... Det fanns (finns?) även något nerbantad variant (med lägre modellnummer), som var billigare, men eftersom den bara kom med halv toner hade den egentligen blivit dyrare.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-17, 09:46 #9
wedges avatar
wedge wedge är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2004
wedge wedge är inte uppkopplad
Medlem
wedges avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Originally posted by MrBob@May 15 2009, 11:09
Vad gäller scanner köpte jag en Canon från InWarehouse för 900 spänn... Bättre med separat än allround skrivare. Men det är en smaksak kanske.
Som kopiator är den lösningen väldigt dyr om man räknar på sin egen timpenning. Med en lågbudgetscanner utan dokumentmatare blir det en himla massa locklyftande och manuell pappersflytt.
Dessutom måste man ge tillgång till sin PC till den som kopierar, det är kanske inte alltid man själv...?

Har man bara några enstaka kopior per år att göra kan det möjligen vara lönsamt med separata apparater för varje uppgift. Och ifall någon del behöver uppgraderas eller repareras.

Jag lägger min röst på multifunktionsskrivaren (med dokumentmatare). Tar mindre plats, och är smidigare att använda (för mig).
wedge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-17, 18:23 #10
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Det blev en Samsung CLX-3175N, den verkar mycket trevlig, tack för tipsen allihop.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017