FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
så här skriver Skattemasen:
När måste jag fakturera? Du måste utfärda en faktura när du säljer varor eller tjänster till juridiska personer och näringsidkare. De nya reglerna innebär följande..... alltså vad räknas som en faktura? är ett kvitto en förenklad faktura? bara lite funderingar ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Nykomling
|
Kvitto duger som förenklad faktura och gäller belopp under 5000:-, rätta mig om jag har fel. Tror det är så.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
ok vad händer om man köper tex lite prylar och verktyg på jula för 6000 tusen (kontant), får man inte använda kvittot man får då, för att dra moms?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Kvitto är en bekräftelse på att du har fått betalt.
Faktura skriver du när du har någon betalning att kräva in. Det finns ingen begränsning på hur stor summan kan vara på en faktura eller kvitto. Säljer du din lyxbåt för 5 miljoner och får en betalning i tex post- eller bank-växel eller kanske kontant så skriver du ett kvitto på detta. Om du säljer varor eller tjänster till juridiska personer och näringsidkare så kan du skicka en faktura eller så kan du ta tex kontant betalning och lämna ett kvitto. Du kan också skriva en faktura, gå till kunden, få betalt direkt och då skriver du ett kvitto för fakturan eller på fakturan direkt tex "Full betalning mottaget den xx/xx-08" och sätter din kråka på den. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Från wikipedia.
I korta drag, Ett kvitto är ett bevis på att du har betalat något direkt. Faktura, är ett krav på en betalning. Citat:
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jan var lite snabbare än mig =)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
fundersam...Ok står detta i momsbroschyren:
Försäljning till juridiska personer och näringsidkare Oavsätt belopp måste du utfärda en faktura när du säljer momspliktiga varor eller tjänster till juridiska personer och näringsidkare fattar inte vad dom menar |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Egentligen handlar det också om när du ska bokföra detta, dvs skriver du en faktura så är det normalt faktureringsdatumet som gäller i bokföringen oavsett när du får betalt. Skriver du ett kvitto så är det kvittotsdatum som gäller som bokföringsdatum. Förklara gärna vad du inte förstår, är det att du ska skriva en faktura när du säljer något? Det är ju ditt sätt att få betalt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
som jag skrev! köper jag en sak på tex jula och får ett kvitto!
det står" du måste styrka din avdragsrätt med faktura" nu vet jag att jag kan dra momsen med ett kvitto, för alla gör det och all gör ju inte fel ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|