Kom ihåg mig?

Uthyrning av lokaler, både privat och till företag

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-18, 02:57 #1
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
Mycket flitig postare
totoos avatar

Hej

Jag har klurat lite på att köpa en billig gård och rusta upp. Det är tre bostäder på den, en ska jag bo i själv, en ska jag hyra ut privat och en tänkte jag att företaget skulle hyra.

Den privata tänkte jag låta mamma (pensionär) hyra, för ett belopp som utnyttjar hennes bostadsbidrag maximalt (= mycket pengar till mig, utan att det kostar henne något). Jag tror att taket för bidraget ligger på typ 4000, så hyran landar nog någonstans där. Det är en tvåa på typ 60 kvm.

Företaget ska ha en större yta, jag skulle tippa på ca 100 kvm och jag hade tänkt att firman ska betala ca 6000/mån för detta.

Det är ganska bra pengar och i praktiken kommer jag själv bo i princip gratis om det går att göra som jag har tänkt. Det blir lite jobb förvisso, men gratis hyra är bra.

Är det någon som har provat sånt här och vet hur det fungerar? Finns det smarta knep och farliga ekonomiska fällor?
Jag har tänkt köpa allt privat och jag förutsätter att det är smartast. Om firman köper det så kan jag förstå att man kan köpa lite extra maskiner och grejer därigenom istället för privat, men jag har fått för mig att privat är mer lönsamt ändå, men jag kan ha fel.

Vad betalar man för skatt på pengarna man får in på hyran om man äger det privat? Är det typ 33% som för vanliga löner så gör det ju ganska ont, men det är väl isf smällar man får ta dårå.

Jag känner en kille som hyr ut sitt garage för 3000 till sin firma... Han har aldrig betalt en enda krona ur privat plånbok för att betala lånet/ammortering på sitt hus, pengarna från firman räcker till allt. Det låter rejält lockande vill jag lova. Naturligtvis lär man ju jobba ihop firmapengarna själv, men det är ju fortfarande lönsamt. Sen vet jag inte om han redovisar den inkomsten i sin deklaration eller ej, det låter jag vara osagt.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-18, 06:12 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Inkomster du får från ditt företag ska du i normalfallet skatta som lön, dvs det är mycket oförmånligt. Om jag minns rätti hastigheten nu så kan man få max 4000 SEK per år i hyra från företaget för hyra av utrymme i privatbostad utan att skatta som lön (egen ingång måste finnas och säng får ej finnas i kontorsdelen).

Att köpa fastigheten privat gör att du inte får göra avdrag för kostnader på fastigheten i verksamheten. Ett tips är helt enkelt att starta ett dotterbolag (om du har aktiebolag) och använda fastigheten som aktiekapital (apportegendom) då blir alla drift/reparationskostnader avdragsgilla i fastighetsbolaget, du kan ven låta ditt andra företag betala en så stor del av kostnaden att hela fastighetsbolagets kostnader täcks av det.

Om du använder Aktiebolag så ska du ha ett "holdingbolag" som äger fastighetsbolaget så när du en gång i framtiden säljer fastigheten kan du helt enkelt sälja fastighetsbolaget och då är reavinsten helt skattefri i holdingbolaget. Skulle du äga fastighetsbolaget privat och sälja det så får du som fåmansbolagsdelägare skatta hela/större delen av reavinsten som lön (mycket dyrt).

Jag vet inte om bostadsbidraget an vara 100% av hyran, det brukar vara när hyran överstiger en viss gräns, så det bör du kolla med försäkringskassan vilka regler som gäller.

Reglerna kan ha ändrats sen jag kollade detta senast. har du aktiebolag eller enskild firma spelar roll oxo....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-18, 10:54 #3
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Om du låter ditt företag äga fastigheten måste du ändå ta ut marknadsmässig hyra för din privata bostad, annars finns det risk att Skatteverket anser att det är en löneförmån och ändå beskattar dig för det.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-18, 13:37 #4
totoos avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
totoos avatar

ConnyWesth, tack för ett mäkta bra inlägg. Nu fick jag en del att klura på! Tack du med Anders. Jag hade väntat mig att Skv. skulle jävlas om jag gav mig själv gratis hyra, så det är nog struket direkt.

Angående maxbelopp för firman sådär så har jag hört något om typ 3000 per år (jag får 4000 per år i min lägenhet), men om firman behöver mer utrymme så behöver man alltså hyra av ett annat företag? Det som det är tal om nu är en hel byggnad, så det är inget problem att se att det är ett dedikerat företagshus.

Jag har ett handelsbolag nu, men om det på något sätt kan löna sig att skaffa annan bolagsform så kan det vara görbart.

Det är lite lurigt att räkna på... Huset ska renoveras för ca 200k och om firman kan betala köpkostnaden + renovering + gräsklippare och allt vad som nu hör till så r ju det kul. Då blir det ju för mig typ halva priset.

Fast när huset framöver ska säljas så får jag ju också bara ut hälften av säljpengarna i fickan, vilket inte heller är så kul. Plus att jag lär betala marknadsmässig hyra. Förvisso åker ju de pengarna in i mitt egna bolag, varav ca 50% kommer tillbaka till mig i form av lön i slutändan ändå... Minus momsen då antar jag. Eller tänker jag fel?

Man vill ju göra det som är mest lönsamt för låt säga en 10årsperiod.

Angående bostadsbidrag, nä jag tror inte heller man kan få för hela hyreskostnaden, men jag tror att om hyran är på typ 4500 så kan man få upp till 4000 i bidrag eller nåt sånt (för pensionärer som har låg pension). Men jag reder ut det innan det är dags.

Min mor skulle ju kunna få hyra två bostäder för säg 4500, sen bor jag hos henne, i den ena. Då lär det inte vara en löneförmån? (snåla jävel, ja jag vet haha!)

Vad borde vara mest lönsamt ur mitt privata perspektiv?
Oläst 2008-07-18, 14:13 #5
robertsson robertsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
robertsson robertsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Smart att skriva om sin avancerade skatteplanering på ett forum där skatteverket brukar läsa
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-18, 14:22 #6
totoos avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
totoos avatar

Äh, det handlar egentligen inte så mycket om skatter, utan lönsamhet i allmänhet, vilket SKV borde uppmuntra till.
De kanske stör sig lite på vilka vägar man går, men bara det är lagligt så är ju allt OK. Det är ju därför jag frågar här så att allt går rätt till, jag vågar inte försöka mig på sånt här själv.

Men SKV är välkomna på kaffe så att de kan se att allt går rätt till.
Oläst 2008-07-18, 15:42 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Fundera lite på momsen också. Det är lite special vid uthyrning och normalt är hyror till privatpersoner utan moms, men då kan inte bolaget heller lyfta momsen på inköp vad jag förstått.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-18, 15:58 #8
Sludent Sludent är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Sludent Sludent är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Precis osm Jonny skriver så får du inte dra moms för uthyrningsverksamheten som riktar sig till privatpersoner, dock får du göra det för lokaler där företag hyr (momsregistrerade).
Sludent är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-18, 17:20 #9

Om du ändå ska kosta på huset (jag förutsätter att du kan fixa finansieringen) så är det ju klart du ska göra så här (i grova drag):

Bilda ett holdingbolag "Totoo Holding AB" som du kommer att äga resten av livet, detta bolag ska du ha som uppsamlare av alla vnster du gör. Ta inte ut så mycket mer än nödvändig, då måste du skatta för det. Det spelar ju ingen roll eftersom du har kontroll på bolaget och kan bestämma att starta ett dotterbolag för varje verksamhet du vill göra i framtiden. Detta bolag äger alla aktiebolag som du startar i framtiden. När du säljer dotterbolagen så stannar hela vinsten skattefritt i detta bolag.

I bolaget Totoo Holding AB startar du sedan ett fastighetsbolag "Totoo Fastighets AB" som köper fastigheten. Uthyrning till din mamma och ditt handelsbolag samt dig själv som privatperson.

Tänk på att du kan använda aktiekapitalet för att köpa fastigheten. Tänk även på att fastighetsbolaget är en tillgång i holdingbolaget som blir en del av aktiekapitalet, vilket betyder att det inte krävs så mycket stålar att fixa ihop detta koncept. Du är ju likväl tvungen att finaciera fastigheten (troligen med lån), då kan du lika väl använda fastigheten som aktiekapital.

Alla kostnader för renovering och underhåll blir då avdragsgilla i fastighetsbolaget.

Du bör även kunna starta ett AB för ditt handelsbolags verksamhet (Toto Konsult AB).

Du kan flytta pengar mellan bolagen (kallas koncernbidrag) exempelvis en vinstgivande verksamhet kan stötta en förlustbringande verksamhet, utan skatteavbränning som vid aktieutdelning.

När du vill sälja huset om 20-30 år så kan du sälja fastighetsbolaget och pengarna stannar då i holdningbolaget Tatoo Holding AB. Du kan nu disponera pengarna för att exempeövis starta ett företag för uthyrning & reparation av båtar "Totoo Båtar AB", eller vad du känner dig road av.

Om du säljer Fastighetsbolaget så slipper du betala lagfartskostnaden, det är ju samma ägare av själva fastigheten, det är ju aktiebolaget som byter ägare.... Lagfartskostnaden är svindyr....

Om du har stora oskattade vinstmedel i ditt bolag så är en bra investering att anställa personal, det är helt avdragsgillt som kostnader men kan oxo ses av dig som ägare som en investering om det ger vinster nästa år. Då slipper du skatteavbränningen. Detta är givetvis en helt legitinm skatteplanering, den kräver dock planering och bra affärssinne.

Kolla dock med din revisor att jag uppfattat reglerna korrekt innan du sätter igång....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-18, 21:15 #10
totoos avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
totoos avatar

ConnyWesth, du börjar kvalificera som min idol, tack.

Men du... Då har jag två stora frågor som väcks direkt.

1: Två aktiebolag alltså... Det betyder alltså att jag behöver hosta upp 200.000 eller? Det är inte så jäkla bara... Att göra det på ett huslån är ju en sak, när det är 40 års tid för återbetalning och helt okej ränta. Kan jag få samma möjligheter för att starta AB? Sen behöver ju företaget ta ett lån för att finansiera resten av köpet också.

2: Kommer mina administrativa företagskostnader (revisor etc) bli betydligt högre än nu för ett HB? Ett företag kan jag och min ekonom hantera helt utan problem, för en kostnad på ca 10k om året. Ska jag börja betala 20k extra om året för detta så börjar det ju kännas lite surt. Anledningen till att jag frågar är att jag jobbade med en man förut som har två AB och han gnällde lite om "det är så dyrt att ha aktiebolag, jag ska framöver slå ihop dem till ett". Vad som var dyrt grävde jag aldrig i.

Stort tack för infon, jäklar vad mycket kul man har i huvudet nu... Men detta är alltså enligt dig den självklara vägen att gå i mitt fall, förutsatt att allt fungerar som du tror?

Som parantes ska jag säga att jag inte har tänkt satsa på någon större vinst, eller börja bli någon "riktig" hyresvärd eller anställa personal till det här. Jag ska bara styra upp ett bra boende / tillhåll, som gärna får ge viss vinst, men detta ska vara en liten bisyssla.
Även för webbfirman så finns det inga planer på att anställa nån eller göra någon nämnvärd investering etc.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017