Kom ihåg mig?

sammarbete svenska webmasters

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-09, 02:42 #1
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar

Standard sammarbete svenska webmasters

Jag har sutti och fundera lite, har varit prat om detta förut men nu tänkte jag på allvar försöka få rullning på detta. Det jag pratar om är att vi på WN borde starta en gemensam webbsida på nätet för välgörande ändamål.
Jag pratar om en, ja egentligen en ren informationssida med tex adsense på som alla vi på WN hjälps åt att länka till och skicka trafik till . Och att alla intäkter från den sidan går till ett välgörande ändamål som vi tillsammans bestämmer vilket.

Jag kan stå för domän, kan stå för server - kan absolut bidra med innehåll till sidan om jag kan. kan kontakta flera annonsnätverk osv osv .
Jag menar stå för kostnader, någon på WN kan ju stå på kontrakt för namn osv så allt går rätt till .

Vet inte var jag ska börja, vet inte om det är en dum ide. är detta genomförbart ? vilket sätt gör man detta bäst på samt VIKTIGAST AV ALLT hur många här inne på WN skulle hjälpa till att skicka trafik till den sidan ?

Man kan skänka pengar på andra sätt, men detta vore ett sätt för alla att ge till välgörenhet utan att lätta på plånboken, alla har råd att placera ut sin länk eller skicka lite hits.

Senast redigerad av knullis den 2012-04-09 klockan 02:47
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-09, 14:03 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Rent associationsmässigt bör det ske genom att bilda en idéell förening som då kan registrera sig hos skatteverket för eget orgnr, ansök om 90-konto för at samla pengarna.

I stadgarna skriver man vad syftet är och hur det ska gå till att dela ut insamlade pengar.

Föreningen reggar domänen och står som avtalspart i alla avtal.

Man kan bilda en stiftelse men jag tycker det funkar sämre för det kostar 1200 kr per år i registeravgift hos länsstyrelsen och man har inte samma engagemang från medlemmar (finns inga medlemmar utan bara en styrelse som är autonom), men många välgörenhetsorganisationer finns just i stiftelseform.

Jag tror det är viktigt att tidigt bestämma vad insamlade slantar ska användas till ganska konkret annars blir det strider om det.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-04-09 klockan 14:09
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-09, 21:45 #3
knulliss avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
knulliss avatar

Finns det några här som skulle vara intresserade att delta i detta?
Oläst 2012-04-09, 22:13 #4
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Jag gillar konceptet och bildas det en förening som Conny säger som ovan så hjälper jag gärna till. Arbetar idag mycket med välgörenhet via mitt arbete som skänkt 600 000 kr till Star for Life. Dessa pengar går till skolelever som ska lära sig leva ett aidsfritt liv i Afrika och verkligen eftersöka sina drömmar. Har varit med på vår invigning av skolan och det är verkligen ett hjärtvärmande projekt, startat av entreprenören Dan Olofsson.

För 1 års utbildning så kostar det 200 kr /elev. Med en vällänkad, enkel hemsida med mycket information och adsense så kan man verkligen ge många ungdomar en ordentlig utbildning.

http://www.starforlife.se/

Om vi ska göra en välgörenhetsgrej av det så ska det oavkortat gå direkt till välgörenhet, ingen webmaster ska få någon form av ersättning.

Vi kan ju även kolla med Glesys, Citynetwork eller någon bra host om de kan sponsra oss med utrymme för detta. De är säkert också intresserade av att hjälpa till och kanske kunna få lite press runt detta.

PS: Knullis - en tanke. Ditt nickname är inte så passande vid välgörenhet.... 2 extra cents
spajk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-10, 02:18 #5

Jag kan delta och hjälpa till med stadgar och upprättande av en del dokumentation som avtal m.m.
Oläst 2012-04-10, 02:36 #6
Timlestandeer Timlestandeer är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2011
Timlestandeer Timlestandeer är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2011
Jag kan absolut tänka mig att delta i det här projektet om det kommer till skott. Jag kan tänka mig att bidra med lite content eller något annat som kommer att behövas. Dock passar jag gärna på att arbeta med själva byggandet av hemsidan då jag vet att det finns andra som gör det så mycket bättre än mig!

Håller dessutom med spajk att alla pengar ska gå oavkortat till välgörenhet så ingen webmaster ser det här som ett sätt att tjäna pengar på. Jag är på om det handlar om 100% välgörenhet för att hjälpa stackarna som har det mindre bra i andra delar världen!
Timlestandeer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-10, 02:58 #7

Glömde skriva att jag förutsätter att så mycket som möjligt dvs 100% går oavkortat till välgörenhet, så jag har inga förväntningar att tjäna pengar på detta.

Kanske går det att övertyga .SE och Banken/BG/PG att sponsra också...

Men den viktiga frågan är vad ändamålet ska vara, det behöver preciseras då det finns rätt många välgörenhetsorganisationer och alla har någon nish man riktar in sig på, ett syfte. Är det internationellt eller nationellt i Sverige? Är målgruppen föräldralösa barn, hemlösa, svältande...?

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-04-10 klockan 03:01
Oläst 2012-04-10, 12:40 #8
THLs avatar
THL THL är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
THL THL är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
THLs avatar

Reg.datum: Jun 2005
Jag skickar gärna trafik till en sån sida.

Det skall dock vara till barn i Sverige, Barncancerfonden ligger varmt om hjärtat.

/Thomas
THL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-10, 12:54 #9
frecka frecka är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2011
frecka frecka är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2011
Jag röstar för rädda barnen. Själv är jag ordförande i vårt lokala kontor.
frecka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-10, 13:27 #10
knulliss avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
knulliss avatar

Standard ja

rädda barnen passar mig utmärkt. vi börjar med att se hur många som är intresserade av att haka på detta så börjar vi organisera ihop saker därefter?
absolut ska detta vara helt ideelt för alla som deltar. och som sagt serverutrymme har jag om vi inte hittar någon som sponsrar med detta.

Och om mitt forumnamn är olämpligt för att delta i detta tycker jag har mindre betydelse

Senast redigerad av knullis den 2012-04-10 klockan 13:32
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017