FAQ |
Kalender |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Såg just denna: http://googleblog.blogspot.com/2011/...re-secure.html
(hittade inget annat inlägg om detta) Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Både bra och dåligt. Själv använder jag informationen för att förbättra för besökare från google.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag har haft stor nytta av enskilda sökningar för att optimera mot vissa sökord och anpassa användarupplevelsen. Till exempel var det nyttigt att se enskilda sökningar som landade i Levonlines FAQ, eftersom jag då kunde se till att svaren faktiskt besvarade de frågor folk kom dit för (och även se hur besökaren betedde sig efter att hen läst artikeln). Jag tycker inte att sammanställningen i Google Webmaster Tools är speciellt bra, och absolut inte en ersättare till att se enskilda sökfrågor.
Viktigast för användarna är såklart att de kan vara säkra på att slippa bli avlyssnade, det vill säga att man använder SSL (det har jag själv gjort sedan de införde encrypted.google.com), men detta utesluter inte att Google skulle kunna skicka vidare sökfrågorna på samma sätt som tidigare. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Administratör
|
Riktigt träligt från sajtägar-perspektiv. Även om man inte ens pysslar direkt med SEO har man stor nytta av att veta vad besökaren är ute efter när den kommer till en specifik sida som emilv redan sagt.
Queryn skickas fortsatt från annonser men skippas mot andra för att "skydda användaren" ... jag förstår inte riktigt hur man kan göra den avvägningen.
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Törs man gissa att det har något att göra med lanseringen av Google Analytics Premium?
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
En anledning kan vara att Google vill stänga ute sina konkurrenter inom annonsmarknaden som även de använder url referrer för att se vilka sökord man kom in på sidan med.
Överlag tycker jag det är ruttet och girigt av Google att göra så här. De har även mage att påstå att detta skulle vara för användarnas integritet. Vilket skitsnack, denna integritet tar de då inte hänsyn till när man kommer in till sidor via betalda adwordslänkar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om inte annat så kommer Google att få sälja mer AdWords. Det här bör förflytta en del av kassaflödet som normalt går till SEO-bolagen in i Googles fickor istället. Företag kommer att bli mer återhållsamma vad gäller SEO när de inte längre kan mäta hur mycket trafik som enskilda sökord genererar. Istället ökar man incitamentet för samma företag att köpa AdWords. Alla vill ha trafik från Google. Och alla vill kunna mäta den i detalj.
Jag tror att Google i första hand är ute efter att försvåra för SEO-bolagen. Google har inte lyckats kväsa deras länkspam och problemet har bara blivit värre. Så nu försöker man att angripa problemet på annat håll, genom att göra deras tjänster svårare att sälja till slutkund. Individuella sökresultat var bara början. Att dölja vital statistik är ytterligare ett steg. Jag tror att det kommer mera. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Man får ju dock fortfarande data om de 1000 vanligast sökfrågorna, är inte det tillräckligt?
Nu jobbar jag inte aktivt varken med seo eller driver stort trafikerade sidor. Men inte kikar jag på sökfraser som ligger utanför det spannet för att optimera mig mer mot de frågorna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Citat:
Clicky-admin kommenterar det här: https://secure.getclicky.com/forums/?id=10832 Citat:
Senast redigerad av Adestro den 2011-10-19 klockan 23:24 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Detta påverkar ju bara de som sitter inloggade och söker i Google (10%) resterande 90% av sökningarna kommer ju inte påverkas, så jag ser inte nån större 'fara på taket'....
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|