FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Skulle behöva hjälp med att komma igång med en liten MySQL / PHP lösning. Har letat runt på internet men vet inte riktigt vad det är jag ska söka efter. Jag har tidigare erfarenhet inom PHP och MySQL men har inte gjort detta tidigare. Det jag försöker hitta en lösning på är det följande: Låt oss säga att jag har en hemsida om sin favoritfrukt. Besökaren kan skapa en användare och sedan bocka i vilka frukter han gillar mest och sedan visa dom på sin profil-sida. Det jag behöver är ju då en databas med Username & Password. Sedan en databas eller tabell i samma databas med alla frukter, t.ex. Äpple, Banan, Citrus etc. ID 1,2,3. Hur gör man en sammankoppling så att alla användare som valt Äpple (ID1) som sin favoritfrukt? Kan man kanske ha en extra kolumn i användartabellen som heter Frukt och sen skriver man in ID i den kolumnen? Men hur gör man om man har mer än en favoritfrukt? Kan man då skriva 1, 2, 3 etc? Jag hoppas att jag har förklarat mig tillräckligt bra för att förstå, kanske är en komplicerad fråga med ett långt svar men skulle vara kul om någon kanske hade en länk eller en enkel förklaring på hur jag kan få detta att fungera. Tacksam för hjälp! Mvh, Kim |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Sedan kopplar du ihop det hela i en tredje tabell där du har användarid och fruktid ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Blev mycket lättare när du nämnde en tredje tabell ![]() Sätter igång direkt! ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag tror det samma, speciellt om man ska ha flera val för kunden förutom "frukter"
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Då jag gissar att du är novis så ger jag ett litet exempel på tabellstruktur:
fruit fruit_id (primary, auto_inc) name (varchar) user user_id (primary, auto_inc) username (varchar) password (varchar) user_fruit fruit_id (int) user_id (int) Då hämtar du alla frukter som en användare har med något som liknar följande: Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
|||
![]() |