Kom ihåg mig?

Frågor om filrättigheter och PHP, CHMOD

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-06-10, 11:11 #1
Jim_Westergrens avatar
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2005
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar

Reg.datum: May 2005
Standard Frågor om filrättigheter och PHP, CHMOD

På både Loopia och Binero så kan PHP fritt ändra på filer, skapa filer, skapa mappar, radera filer och mappar osv och man behöver inte sätt att något ska vara CHMOD 777. Filerna som PHP skapar får CHMOD 644 och katalogerna CHMOD 755 automatiskt. Det har funkat perfekt för mig.

Nu har jag skaffat en VPS och installerat LAMP enligt denna guiden.

På min VPS måste mappen först ha CHMOD 777 innan PHP kan skapa mappar och filer under den katalogen. Men de mappar och filer som skapas får 644 för filer och 755 för mappar.

Mitt problem blir när jag nu flyttar filer från min sajt på Binero till min VPS via FTP. PHP vägrar skriva till filerna om inte alla mappar plus alla filer får CHMOD 777.

Jag gissar att det har något att göra vem som äger eller vem som har skapat filerna - eller? Hur kan jag på min Debian VPS göra så att PHP fritt kan manipulera filer precis som på Binero och Loopia? Det har väl att göra med kommandot chown att göra - eller?

Och om jag sätter CHMOD 777 på allting - gör jag inte säkerheten mindre då? Vad skulle kunna hända? Säkerhet är det viktigaste för mig.

Tack på förhand.
Jim_Westergren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Taggar
chmod, chown, debian, php, vps

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017