Kom ihåg mig?

WN suger

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-13, 12:54 #61
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av THL
Vad arg du låter.

Jag förstår att det kostar pengar.

Nu hittade jag inga publika uppgifter om vad det kostar att annonsera (och jag är egentligen inte intresserad av vad det kostar) men om vi räknar försiktigt:

4 annonsörer (som jag kan se nu) x 1000 kr/månad = 4000 kr
Hostingen av denna sida BÖR inte kosta 4000 kr + moms i månaden och gör den det så är nog Loppia, Binero eller Surftown intresserade av att sponsra med utrymme på någon av deras servrar mot annonsering.
Då bör det bli en slant över till en huvudansvarig moderator.

Problemet är ju att eldsjälarna har tappat intresset eller behöver ägna sig åt saker som genererar pengar, inga konstigheter med det.
Men då måste ju något ändras så att forumet blir modererat på ett vettigt sätt.

Hatten av för er som modererar idag, utan er hade wn.se inte varit vad det är idag men ni har ju själva sagt att tiden inte räcker till.

/Thomas THL

Citat:
Originally posted by -klein@Jul 13 2009, 11:11
Ok? Drift av maskinera kostar inte pengar? Trafikkostar inte pengar? Jag tro nog man få se WN.SE som ett hobbyprojekt, där man har lyckas finansierat en del av driftkostnaden .
Du tro väl inte att WN har anställda moderatore a 100:- / tim. Det ideellt arbete människor som är moderatorer på WN. Alla forum på nätet har inte någon risk kaptialist bakom sej, utan drivs just som hobby projekt ,just för att man tycker det är kul.
Egen reklam? Sure Svår fråga, eftersom det blir lätt att folk sitter här fiskar kunder. Jag har tillåtit egen reklam på mitt forum, men det är mest för att det är dåliga tider, och därav tycker att man skall ha den möjligheten. Så länge det är konsulter, men sedan kommer folk som postar länkar till olika kickback program, sånt där kan spåra ur.
Jag har ingenting med WN att göra, men folk förväntar sej så mycket ibland, det är så lätt ställa krav, så svårt att ge. Men sedan börja man inse att även ideellt arbete äter tid.

Citat:
Varför jobbar moderatorerna gratis?
wn.se drivs väl som en del i företaget QU?
Kan inte tänka mig att Loopia, Surftown m fl annonserar gratis?
Vore perfekt om jag kunde ha ett par killar som gratis gick och plockade kartonger här i min lagerbutik medans jag tjänade pengar på prylarna som legat i kartongerna.
/Thomas THL
Ps. Egenreklam regeln är kass Om det efterfrågas en tjänst i en tråd så får den som har tjänsten inte svara i tråden.. vad är det för nätverkande?
Det är som om man bara fick viska till varandra på en nätverksträff, hörde 3:e part vad du har att erbjuda så får du lämna lokalen.

Sorry! Låter jag arg.. :-) Var inte meningen , men jag vill bara ge annan bild av det hela..

Annonser är alltid rabatter inblandade, det är sällan listpriset det du betalar för. 4000:- / mån är inte mycket pengar , även om kostnader inte överstiger det, så är det ingen jättevinst heller. Det kanske räcker till årliga moderator kalaset på Opera källan ( Om du nu existera något sådant.. :-) ) , knappas mer.
klein är inte uppkopplad  
Oläst 2009-07-13, 13:16 #62
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Vad arg du låter.
Jag förstår att det kostar pengar.
Nu hittade jag inga publika uppgifter om vad det kostar att annonsera (och jag är egentligen inte intresserad av vad det kostar) men om vi räknar försiktigt:
4 annonsörer (som jag kan se nu) x 1000 kr/månad = 4000 kr
Hostingen av denna sida BÖR inte kosta 4000 kr + moms i månaden och gör den det så är nog Loppia, Binero eller Surftown intresserade av att sponsra med utrymme på någon av deras servrar mot annonsering.
Då bör det bli en slant över till en huvudansvarig moderator.
Problemet är ju att eldsjälarna har tappat intresset eller behöver ägna sig åt saker som genererar pengar, inga konstigheter med det.
Men då måste ju något ändras så att forumet blir modererat på ett vettigt sätt.
Hatten av för er som modererar idag, utan er hade wn.se inte varit vad det är idag men ni har ju själva sagt att tiden inte räcker till.
/Thomas THL
Citat:
Originally posted by -klein@Jul 13 2009, 11:11
Ok? Drift av maskinera kostar inte pengar? Trafikkostar inte pengar? Jag tro nog man få se WN.SE som ett hobbyprojekt, där man har lyckas finansierat en del av driftkostnaden .
Du tro väl inte att WN har anställda moderatore a 100:- / tim. Det ideellt arbete människor som är moderatorer på WN. Alla forum på nätet har inte någon risk kaptialist bakom sej, utan drivs just som hobby projekt ,just för att man tycker det är kul.
Egen reklam? Sure Svår fråga, eftersom det blir lätt att folk sitter här fiskar kunder. Jag har tillåtit egen reklam på mitt forum, men det är mest för att det är dåliga tider, och därav tycker att man skall ha den möjligheten. Så länge det är konsulter, men sedan kommer folk som postar länkar till olika kickback program, sånt där kan spåra ur.
Jag har ingenting med WN att göra, men folk förväntar sej så mycket ibland, det är så lätt ställa krav, så svårt att ge. Men sedan börja man inse att även ideellt arbete äter tid.
Citat:
Varför jobbar moderatorerna gratis?
wn.se drivs väl som en del i företaget QU?
Kan inte tänka mig att Loopia, Surftown m fl annonserar gratis?
Vore perfekt om jag kunde ha ett par killar som gratis gick och plockade kartonger här i min lagerbutik medans jag tjänade pengar på prylarna som legat i kartongerna.
/Thomas THL
Ps. Egenreklam regeln är kass Om det efterfrågas en tjänst i en tråd så får den som har tjänsten inte svara i tråden.. vad är det för nätverkande?
Det är som om man bara fick viska till varandra på en nätverksträff, hörde 3:e part vad du har att erbjuda så får du lämna lokalen.

Det finns inget annat alternativ, WN ger som sagt var inga pengar som kan motivera något annat.
Oläst 2009-07-13, 14:33 #63
THLs avatar
THL THL är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
THL THL är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
THLs avatar

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Det finns inget annat alternativ, WN ger som sagt var inga pengar som kan motivera något annat.
Men skulle det kunna generera pengar?
THL är inte uppkopplad  
Oläst 2009-07-13, 18:48 #64
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Reg.datum: Aug 2006
Varför inte bara tillsätta fler moderatorer?
Det finns med största sannolikhet ett gäng som är intresserade av att hjälpa till.
htiawe är inte uppkopplad  
Oläst 2009-07-13, 21:27 #65
Networks avatar
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2008
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Networks avatar

Reg.datum: Jul 2008
Mycket snack om pengar. Däri ligger flaskhalsen.
Network är inte uppkopplad  
Oläst 2009-07-13, 21:34 #66
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by THL@Jul 13 2009, 14:33
Citat:
Men skulle det kunna generera pengar?
Det enda bärkraftiga alternativet är väl att höja annonspriserna men ärligt talat tror jag inte det är realistiskt att se betalda forummoderatorer i Sverige. Motivationen skulle vara ökade intäkter och det tror jag inte på för fem öre i nuläget om arvodet ska vara tillräckligt för att ge markant högre kvalitet.

Det finns säkerligen fler som vill vara moderatorer men det ska då också vara trovärdiga sådana som följer samma riktlinjer som de som redan finns.
Oläst 2009-07-16, 13:17 #67
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Reg.datum: May 2003
Citat:
Originally posted by Network@Jul 13 2009, 20:27
Mycket snack om pengar. Däri ligger flaskhalsen.
Vi skulle kunna göra WN jättekommersiellt, det finns precis hur mycket som helst att göra om man ville mjölka ur pengar. Annonsintäkterna i månanden vi har här är ungefär motsvarande marknadsvärdet på en jobbannons vi erbjuder medlemmar gratis.

WN går med vinst, exakt hur mycket vet jag inte men det blir över pengar. Det beror på att vi har trogna annonsörer som köper årsvis så det innebär lite jobb för oss. Adsense som nämns i tråden gav exakt 7,94 US$ per dag i genomsnitt förra månaden.

Jag hade gärna sett att någon jobbade med WN halvtid eller nåt liknande, då behöver vi tjäna mycket mer pengar än vad vi gör idag dock. Sedan skall man hitta rätt person. Jag tror inte det är några problem att på ett snyggt sätt öka inkomsterna en aning, utan problemet är nog snarare att hitta rätt person.

För mej har värdet i WN alltid varit de personer jag fått kontakt med, de affärer jag kunnat göra osv. Jag gissar det är samma för många trogna moderatorer och medlemmar som "gör jobbet".

Många tittar nog på WN och säger "fan vilka loosers som inte tar tillvara på allt man kan göra med WN". Jag håller med om att det är pinsamt att vi rullar på en så gammal mjukvara, i övrigt är det ett aktivt beslut att inte försöka kommersialisera och optimera minsta intäktspotential.

Jag har tittat på en rad olika ideer som skulle tillföra WN mycket och samtidigt kunna öka intäkterna. Här är några av dom jag verkligen gillar:

1. Ett auktionssystem för att få ordning på budgivningar.
2. Ett system för att hantera jobbannonser.
3. Utrymme i medlemmarnas profil för företagsbeskrivning.

Jag har även tittat på saker som skulle tillföra WN mycket men skulle kosta endel pengar:

1. Journalist som gräver djupare i ämnen som intresserar oss men inte får mycket utrymme i andra medier. (Typ, hej Dan jag har hört att du lanserat Leksak.nu. Vad fick dej att ta det beslutet etc ... )
2. Guider och "how to" artiklar.

Kontentan är att det som avgör är personer, tid och resurser. Inte pengar.

Det kan mycket väl hända att vi kommer att införa tjänster som kostar pengar eller öka priset på annonserna. Men innan det skall vi isf bygga tjänster på WN som motiverar detta.
Thomas är inte uppkopplad  
Oläst 2009-07-16, 16:54 #68
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Det jag stör mig mest på är att antalet "svar" i "Regler & Information om Cookies" är -2. Hur går det ihop?
rhuse är inte uppkopplad  
Oläst 2009-07-16, 17:24 #69
MRosensons avatar
MRosenson MRosenson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2006
MRosenson MRosenson är inte uppkopplad
Flitig postare
MRosensons avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Originally posted by rhuse@Jul 16 2009, 16:54
Det jag stör mig mest på är att antalet svar i Regler Information om Cookies är -2. Hur går det ihop?
Jag gissar på att två svar skrevs innan forumet låstes. Dessa raderas sedan och då blev de "-2 svar", eller?
MRosenson är inte uppkopplad  
Oläst 2009-07-16, 17:24 #70
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Viktors avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Originally posted by rhuse@Jul 16 2009, 15:54
Det jag stör mig mest på är att antalet svar i Regler Information om Cookies är -2. Hur går det ihop?
Hehe själv har jag lite problem med att logotypen är större än vad själva bilden är och därför gör texten suddig =)
Viktor är inte uppkopplad  
Stängt ämne

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017