FAQ |
Kalender |
![]() |
#51 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
ChingChing:
Ett varningens finger bara... När du öppnar en enskild firma så riskerar du alla dina tillgångar och ägodelar, inklusive hus och hem. Du verkar inte så påläst på det här med företagande så det är lika bra att inte hymla med sanningen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
|
|||
|
Citat:
- Att vara anställd - Att driva företag med F-skatt. Sen finns ju alternativen att leva av tiggeri, kapital eller vara arbetslös. Men det ligger utanför den här diskussionen... Det är omöjligt att jobba som privatperson med att sälja tjänster om du inte är anställd, annars är du företagare by definition. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-08-17 klockan 04:09 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |||
|
||||
|
Citat:
Även om principen annars är rätt att man antingen är anställd eller har F-skatt, så fungerar ju Frilandsfinans och bolag på en mellanväg - formellt sett är du anställd, men du agerar som om du vore egenföretagare. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om du säljer tjänster skall sociala avgifter och skatt betalas. Antingen av dig själv (då är du företagare med f-skatt) eller av den som anlitar dig (då är du anställd). Hobbyverksamhet tror jag bara innebär typ försäljning av varor eller liknande.
EDIT: Fel av mig. Man kan ha hobbyverksamhet med "tjänster" men vet inte riktigt hur det går till. Info: http://www.skatteverket.se/download/...4376/34409.pdf |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
|
|||
Nykomling
|
En annan sak som jag undrar. Hur är det med avtal och sånt? Måste man skriva ett avtal med kunden när man gör en hemsida? Är det inte bara köp o sälj? Jag leverar, kunden betalar. Precis som i en godisbutik.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||
|
|||
|
Jag skulle säga att det beror på affärsvärdet. Är affären värd 5000 spänn är det knappast lönt
att varken lägga tid eller energi på ett avtal. (Nu vet jag att flera kommer skrika här och säga att man alltid ska ha avtal - även om det handlar om några hundralappar). Men avtalet kan skydda både dig och din kund och känns såklart som en seriös grej. Så det är inget negativt med ett avtal. Om du lägger lite tid på att ta fram ett standardavtal kan detta användas även för mindre affärer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||
|
|||
|
När man handlar i en godisbutik så ingår man avtal också, men de är implicita och muntliga.
- Kunden vill ha en seg råtta - Kunden begär muntlig offert av säljaren - Säljaren ger en offert, - Råttan kostar 2 kr! - Kunden gör en ren accept av offerten och säke; OK, jag tar den - Kunden betalar 2 kr - säljaren levererar den sega råttan, och säljaren levererar ett kvitto på affären, Klart! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
|
|||
Medlem
|
Mitt tips till dig Goran
Skit i vad folk tycker och tror om olika belopp och siffror, ta istället reda på det absolut mest väsentliga du behöver för att starta din firma och lägg sedan ner tid på den. Du kommer förmodligen jobba för en kass lön i början men med tiden kommer alla bitarna falla på plats och du kommer se hur du kan förbättra upplägget. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
|
|||
Nykomling
|
Om jag tjänar 168 000 före skatt på ett år i mitt enskilda firma, får jag då ut 156 200 kr netto som jag kan lägga i fickan?
Räknade via denna sida: http://www.hurmycketskatt.se |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|