FAQ |
Kalender |
![]() |
#41 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Lagen ger journalister (press) ett annat skydd och jo, polisen får faktiskt beslagta bevismaterial oavsett om det är en kamera eller en hammare.
Vill du ha en utförlig beskrivning med lagrum så skicka PM. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |||
|
||||
|
Citat:
Att polisen skulle få lov att beslagta en kamera som kan innehålla intressanta bilder var nytt för mig, har du någon bra hänvisning att läsa mer vore det trevligt. Jag känner att tråden börjar glida från ämnet, jag ger den väl en och annan puff själv, men vi är helt överens om hur och var man får fotografera iaf? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |||
|
||||
|
Japp det blev OT så svaret har du fått i PM. Dock inte ang. "slumpen" där en journalist/fotograf visst har ett direkt skydd så fort de tagit en bild. OT som sagt...
Ja man får i dagsläget fotografera på det sätt du angivit. Användandet av bilderna är som sagt en annan sak. Dessutom så finns det en pågående utredning om just var och hur man får fotografera. Om det var EU eller Sverige som utredde det kommer jag inte ihåg på rak arm. För övrigt gillar jag inte alls sajter som smygbilder.se men är de lagliga så kan jag bara ha en personlig åsikt om moral och etik och den är inte relevant för tråden. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Att publicera bilder på andra personer på en hemsida kräver personen eller personerna på bildens medgivande. Du, Sneaky, tar alltså bilder på folk i smyg och publicerar dem på en hemsida utan dessa personers medgivande.
Om jag var i dina kläder så skulle jag inte gnälla över att någon stjäl dina bilder. Ni båda är lika mycket lagbrytare. Var glad att ingen på bilderna som du har smyfotat anmäler dig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
|
|||
Supermoderator
|
För övrigt behöver man inte vara polisbefäl för att ta en kamera i beslag och det går utmärkt att ta den från en journalist eller tidninsfotograf också, men det kan hända att det blir kritik i efterhand, men lagen hindrar inte själva beslagtagandet. Vid fara i dröjsmål får polisman göra ganska mycket av det som i normalfallet endast får beslutas av förundersökningsledare (vilket kan vara en polis eller åklagare).
Då alla bevis, oavsett hur och från vem de tagits, får användas i domstol så kan man givetvis även använda bilder i någons kamera. Att det sedan kan skrikas av media om "pressfrihet" är en sak, men annan sak...
![]() |
![]() |
#47 | |||
|
||||
|
Citat:
Skulle polisen beslagta en kamera i beslag som någon anställd av ett media med utgivningsbevis kan det bli problem med meddelandeskyddet och att tafsa på grundlagen undviker nog de flesta poliser. Du kan fortfarande utan problem fotografera trots fotoförbud, ta bilder på väktare och poliser eller för den delen folks bakdelar. Polis eller väktare får inte beslagta kamera bara för att du har fotograferat en konsert, på krogen, rakt in i fönstret hos din granne från ditt fönster osv osv. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Edit: Som våld räknas om personen ifråga inte vill släppa kameran utan försöker hålla emot. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Hehehe, i vilket läge skulle det kunna bli egenmöktigt förfarande att ta en kamera i beslag för att säkra bevis?
Det har aldrig hänt och kommer sannolikt aldrig att hända - det var, Anders Larsson, aldrig fråga om att ta en kamera som du bara gick omkring med, utan en kamera som innehöll bevis som kan användas vid en brottsutredning och hubbert, för att genomföra en åtgärd för vilken man har lagstöd, en tjänsteåtgärd, vilket ett beslagtagande är, får man använda det våld som behövs (regleras i Polislagen) om det är rimligt i enlighet med behovs- och proportionalitetsprincipen (samma lag). Meddelandeskyddet skyddar INTE journalisten eller fotografen, eller dennes kamera, utan eventuella källor som lämnar information.
![]() |
![]() |
#50 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hm lite slarvigt läst av mig där när jag skrev förra inlägget, diskussionen var tydligen enbart om poliser och då blir mitt inlägg lite fel.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|