FAQ |
Kalender |
Visa resultat för omröstning: Vilket/vilka webbhotell använder du just nu? | |||
Binero |
![]() ![]() ![]() ![]() |
66 | 40.99% |
Compartment |
0 | 0% |
Crystone |
7 | 4.35% |
Loopia |
38 | 23.60% |
NameISP |
0 | 0% |
Oderland |
18 | 11.18% |
One |
19 | 11.80% |
Patrikweb |
8 | 4.97% |
Sajthotellet |
4 | 2.48% |
Ett annat... |
86 | 53.42% |
Flervalsomröstning. Antal röster: 161. Du får inte rösta i den här omröstningen |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#41 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Det jag gillar är att trafiken inte begränsas till något givet antal GB, i alla fall som serverkund, utan att man verkligen har obegränsad trafik så långt som det bara är tekniskt möjligt. Men det kanske finns andra som är lika bra på den punkten nu? Jag har inte sniffat runt efter något alternativ på länge, så det vågar jag inte säga. Men frågan i den här tråden handlade ju om vilket webbhotell som är störst, och då antar jag att man menar, "har flest kunder". Den ligan har då FS Data toppat förut i alla fall. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har ju en hel del sajter (även om jag sålt bort det mesta) och vill undvika att ha för många ägg i samma korg.
Så dessa har jag just nu: Binero, Crystone, Hostgator, Loopia, Oderland, Patrikweb, Proinet, Royaltyhosting.com och LemonLime. Tidigare har jag även använt 12 andra. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jim - vad säger du är största skillnaden mellan svenska och utländska aktörer som du använder eller har använt. Anledningarna till att välja en utländsk aktör - i ditt fall? Är det för att vara närmare en marknad eller har det i ditt fall varit andra anledningar?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Utländska aktörer är generellt sett betydligt billigare, enklarare att administrera och stabilare. Hostgator hostar till exempel nästan 3 miljoner sajter vilket ger en viss trygghet och ens sajt är typ alltid uppe.
Lättare att administrera eftersom utländska aktörer nästan alltid använder cPanel eller ibland DirectAdmin eller något annat känt som man är van vid. Att ta bort och lägga till domäner osv är oftast bara lite klick medans på vissa andra svenska aktörer måste man maila och vänta någon dag. Svenska aktörer envisas oftast att bygga något eget backendsystem (Loopia, Binero, Crystone osv) som man måste lära sig och ändå inte blir lika bra i sin enkelhet och funktionalitet som till exempel cPanel som man är van att jobba med. Avancerat domänhantering är dock visserliggen bra. Statistik som till exempel Awstats och Webalizer brukar även saknas på svenska aktörer men brukar finnas på de utländska. Bra för att se hotlinkning, 404 errors, bandbredd osv. Anledning att välja utländsk aktör för mitt fall är att jag vill hosta engelska sajter i USA. Främst för SEO (men det har nog minskat betydelse på sista tiden) men även för att jag vill att sajterna ska laddas snabbt för besökarna. Tidigare ville jag även sprida mina sajter på olika ställen för att stärka länkningen mellan dem men det är inte lika viktigt för mig nu. Det som däremot är en fördel med svenska aktörer är den personliga servicen. Ofta kanske de känner igen vem man är och man känner att de faktiskt bryr sig. Jag vet att jag till exempel lätt kan kontakta Kjetil på Binero och han hjälper mig, lägger upp wildcard DNS osv. Medans på till exempel Hostgator är man en bland miljoner andra kunder. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag trodde att det vad självklart att erbjuda statistik på allt utom snålkonton men det kanske det inte är.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tack för utförligt svar Jim. USA har alltid legat före oss när det gäller administration och även pris många gånger - även om jag måste säga att gapet minskar. Volymen är på en helt annan nivå som du säger och det ger en del utrymme att röra sig. Tror du har helt rätt i att närheten kanske är det viktigaste idag - även om till och det med kanske har mindre betydelse idag. Kom ihåg när jag startade första data centrat i USA som var för svenska företag. Gick Telias lina över atlanten ner så försvann hela USA. Inte riktigt så idag. :-) Tack igen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Linode VPS
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
|
|||
|
Driftar man ett antal sidor själv så kommer frågan om egen server upp ganska fort och det blir mycket enklare att administrera allt själv och slippa klåfingrig personal som jämt ska ändra, uppdatera och greja så att man aldrig riktigt vet vad som gäller.
Bättre att krångla till det själv i så fall. Att ta in externa kunder på sin egen server är inte lika självklart, det är enklare att hänvisa dem nånstans och så får de klara sig själva, jag går miste om några kronor men sover lite bättre om natten med ansvar bara för mig själv. Hittar också en massa gamla avtal hos kunder som kostar typ 5 - 10 000 kr om året för ett standardkonto, mjölkar på bra för kunder som inte vet bättre, men det är ju inget som håller i längden. I så fall brukar jag slumpa iväg dem till Loopia eller Binero och kunderna blir såå tacksamma för det. För övrigt kör jag idag en vps hos Glesys men funderar på en colo hos en kompis som har ett halvfullt skåp på en serverhall i närheten. Har prövat med en del webbhotell men tycker inte det är någon poäng att berätta vilka och varför jag inte tyckte att de höll måttet. Ni som känner er träffade vet vilka ni är... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |||
|
||||
|
Jag använder 2 egna serverrack med 32 servrar till mina sajter och har en vps på Glesys, så min röst föll på "Ett annat..."
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|