Kom ihåg mig?

Nytt sökmotor projekt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-08-23, 15:02 #31
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
Flitig postare

Citat:
Originally posted by Lundmark@Aug 23 2004, 11:48
En annan rolig sökmotr som en har gjrot är searchhippo.com.

Om du har funderingar på hur din "serverhall" ska se ut så kan du kolla på www.searchhippo.com/seedcpics.php
Oj, de där va ballt

Men om man ska fuska lite så kan man göra som metacrawler.com. Den tar dom bästa resultaten från dom största sökmotorerna och visar dom istället. Om de som ligger bakom metacrawler.com har byggt den bra så kan ja tänke mig att de inte ens behöver en databas :lol:
dee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-23, 15:33 #32
Lundmarks avatar
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Har WN som tidsfördriv
Lundmarks avatar

Citat:
Men om man ska fuska lite så kan man göra som metacrawler.com. Den tar dom bästa resultaten från dom största sökmotorerna och visar dom istället. Om de som ligger bakom metacrawler.com har byggt den bra så kan ja tänke mig att de inte ens behöver en databas
Fuska och fuska....... min sökmotor (dipbox.com) är uppbyggd så. Jag tar mina resultat från fem olika sökmotorer, sedan rankar jag sidorna efter hur dom sökmotorerna har rankat dom olika sidorna. Jag har såleds ingen databas.
Lundmark är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-23, 15:50 #33
Flitig postare

Flitig postare

det sparar nog en en massa arbete. Men händer det inte att sökmotorerna ändrar sina sidor så man också måste ändra i sina filer?
Oläst 2004-08-23, 15:55 #34
Lundmarks avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Lundmarks avatar

Citat:
det sparar nog en en massa arbete. Men händer det inte att sökmotorerna ändrar sina sidor så man också måste ändra i sina filer?
Jag har avtal med alla sökmotorer som jag har på min sida. Så jag får alla resultat i XML format. Så det är inte något problem.
Oläst 2004-08-23, 16:34 #35
Flitig postare

Flitig postare

kostar ett sådant avtal något?
Oläst 2004-08-23, 16:49 #36
Lundmarks avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Lundmarks avatar

Nä, dom sökmotorer jag använder vill ha många sökningar. Men om man ska använda Google så kostar det.

Men det är ju inte lika roligt att göra en sådan sökmotor som en med en egen databas. Håll fast vid din ursprungliga idé.
Oläst 2004-08-23, 17:35 #37
Flitig postare

Flitig postare

jo de ska ja göra, fast de kul att veta hur de fungerar =)
Oläst 2004-08-23, 18:08 #38
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2003
Flitig postare

En idé som jag tror skulle vara intressant att utveckla är "riktade" sökmotorer. Säg att du är intresserad av sport (eller kanske enbart av fotboll), så kan du skapa en sport-sökmotor. Till sökmotorn pekar du ut några nyhetssajter, några sportsajter och eventuellt någon form av uppslagsverk (typ susning.nu eller annan med mer om sport!?). Marknadsför sedan sökmotorn som en sökmotor enbart för sport och sportresultat, eller enbart fotboll. Jag tror att en sådan skulle kunna bli mycket användbar. Nu är sport (eller fotboll) bara ett exempel, man skulle nog kunna tänka sig bättre ämnen, men vilket ämne som passar beror ju lite på vad du är intresserad av. Det är antagligen roligast, och resultatet blir bäst, om man satsar på ett ämne som man själv är intresserad av.
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-23, 18:14 #39
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by nicclas@Aug 23 2004, 18:08
En idé som jag tror skulle vara intressant att utveckla är "riktade" sökmotorer. Säg att du är intresserad av sport (eller kanske enbart av fotboll), så kan du skapa en sport-sökmotor. Till sökmotorn pekar du ut några nyhetssajter, några sportsajter och eventuellt någon form av uppslagsverk (typ susning.nu eller annan med mer om sport!?). Marknadsför sedan sökmotorn som en sökmotor enbart för sport och sportresultat, eller enbart fotboll. Jag tror att en sådan skulle kunna bli mycket användbar. Nu är sport (eller fotboll) bara ett exempel, man skulle nog kunna tänka sig bättre ämnen, men vilket ämne som passar beror ju lite på vad du är intresserad av. Det är antagligen roligast, och resultatet blir bäst, om man satsar på ett ämne som man själv är intresserad av.
jo precis, fast då kommer man åter in på att man förmodligen måste skapa något form av avtal med vissa sajter om man nu ska kunna söka på deras sport nyheter osv. Jag hade själv en liknande idé fast ett annat ämne =)
Oläst 2004-08-23, 18:19 #40
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
o precis, fast då kommer man åter in på att man förmodligen måste skapa något form av avtal med vissa sajter om man nu ska kunna söka på deras sport nyheter osv.
Nä, du samlar in data på samma sätt som vilken annan sökmotor som helst. Antagligen går det att bygga en hyggligt användbar "sport"-sökmotor genom att hämta in c:a 10-30GB per månad, eller något. Skulle tro att det går bra att lagra och söka med hjälp av MySQL om du bara sparar data några månader, eller om du vill lagra längre, sparar undan i flera tabeller som inte genomsöks samtidigt.
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017