FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
PUL gäller bara Sverige, så dom kan inte stänga ner en server som bryter mot PUL som står i ett annat land.
Även inte olagligt att besöka eller söka i sådant register, dock är det möjligt att du bryter mot lagen om du sitter i Sverige och registerar datan mot servern. Men det är en sak som aldrig ens skulle kunnat komma upp i domstol, lite som piratkopiering. Sedan om man ska dra det till OT: Vad räknas som PUL? I vilket format? Om du delar upp det i småpaket där varje del av personr i varje paket. Du krypterar det, eller liknande. Är som med torrent, varje miljarder småbit av en film uppnår inte ens copyright möjligheter. Så rent juridiskt så begår du inte ett brott när du sprider enstaka bitar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
|
||||
|
Oavsett om det är semi-lagligt som fildelning, så tror jag inte att någon e-handlare vill bli uthängd i Aftonblaskan som e-handlaren som olagligt lagrar känslig, personlig kreditinformation om sina kunder.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag står fast vid att det måste gå att upprätta en systemlösning som kan godkännas av DI och ändå uppnå syftet att låta e-handlare få en indikation på om en viss köpare kan vara skum. Jag har ingen egen e-butik och därmed inget egenintresse av att dra i det, men om några andra här tycker att det vore intressant så kan jag gärna försöka ta en kontakt med DI och utforska möjligheten. Har någon en länk till tråden på oscforum som Thor pratar om?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jag vet fall där brott mot PUL som gjorts tillgängliga utomlands på utländska servrar, i villfarelsen att det då skulle bli mindre olagligt, har lett till åtal. Att dela upp informationen spelar ingen som helst roll. Brottet begås av den som lägger upp informationen och gör den tillgänglig för andra, sedan skit samma om den finns på månen eller på en server i Stockholm (eller Patrikwebs bergrum)...
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
|||
|
Har du några bra exempel på dommar för det?
Men som jag skrev så är det max spridningen från Sverige som är olaglig, dock så lär det visst skilja hur man delar upp informationen. Beror helt hur en åklagare försöker lägga upp det i bevisning, att försöka lägga fram 5 tcp paket i binärt till en dommare och säga kolla här detta är ett namn om du sätter ihop det i en viss ordning så kan du få fram ett namn. Det skulle aldrig leda till ett åtal, men allt handlar ju hur lagen är skriven. Inga lagar är ju skrivna efter fungera efter IT i grunden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |||
|
||||
|
Det borde gå att komma runt regleringen om alla som använder systemet har med information i sina köpvillkor. Lagen finns ju till för att skydda att känslig information om mig inte används hur som helst, och givetvis måste jag kunna ge mitt medgivande till det.
Aspekten med PuL är ju enkelt löst, som kund *måste* man ge sitt medgivande, så är PuL borta från problemområdet. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|