Kom ihåg mig?

Ska köpa ny laptop..

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-11, 18:23 #31
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005

Citat:
Originally posted by mr_lundis@Jul 11 2008, 12:28
Sitter med en ca 1 år gammal Acer och jag skulle nog vilja lägga in ett varningens ord för just Acer burkar.

Dels blir de varma som attan, cpu temperatur vid idle ligger över på 70 grader, drar man igång något tungt så kryper gärna temperaturen upp mot 80-90 grader och då har jag ändå ställt datorn på en liten "kloss" för att få lite lutning och där med bättre luftcirkulation. Står den direkt på bordet kan kraschar den pga överhettning. Jag är inte heller ensam om detta, jag har varit i kontakt med flera som har samma problem, kylningen på Acer laptops lämnar helt enkelt mycket mer att önska.

Ett annat problem är att du inte får med någon Windows skiva det finns bara en "återställnings partition" på hårddisken, är kanske inte så ovanligt men jag har aldrig stött på någon annan tillverkare som skickar med mer skitmjukvara som dessutom är nästan omöjlig att bli av med.
Det är väl AMD bestyckade maskiner som är lite knepiga. AMD har aldrig gjort bra CPU:er för bärbara datorer, är min erfarenhet.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-13, 21:53 #32
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Viktors avatar

Reg.datum: Mar 2003
Jaha, vad hände med Znote 3405W ?

Funderade seriöst på att köpa en sådan.
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-17, 12:30 #33
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar

Reg.datum: Jan 2004
Hur står sig Fujitsus Amilo när det gäller grafik och prestanda?

Finns både i 8k och 10k varianter:
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=346342
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=342801

Funderar på 10k varianten inför skolstarten
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-17, 13:46 #34
hundservers avatar
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
hundservers avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Sitter med en ca 1 år gammal Acer och jag skulle nog vilja lägga in ett varningens ord för just Acer burkar.

Dels blir de varma som attan, cpu temperatur vid idle ligger över på 70 grader, drar man igång något tungt så kryper gärna temperaturen upp mot 80-90 grader och då har jag ändå ställt datorn på en liten "kloss" för att få lite lutning och där med bättre luftcirkulation. Står den direkt på bordet kan kraschar den pga överhettning. Jag är inte heller ensam om detta, jag har varit i kontakt med flera som har samma problem, kylningen på Acer laptops lämnar helt enkelt mycket mer att önska.

Ett annat problem är att du inte får med någon Windows skiva det finns bara en "återställnings partition" på hårddisken, är kanske inte så ovanligt men jag har aldrig stött på någon annan tillverkare som skickar med mer skitmjukvara som dessutom är nästan omöjlig att bli av med.
håller inte med dig i det du skriver riktigt,

Själv kör jag både grafik och filmredigerings program på min och har inga som helst problem med värmen,
sen fick jag med en vista skiva med datorn,

Att bli av med den installerade mjukvaran är inga problem alls, man avinstallerar den som vilken annan programvara
som helst,

Skulle nog aldrig behållt en dator som blir så varm som du påstår att din blir, skulle omedelbart lämmnat in den för återköp eller byte mot en hel.
hundserver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-17, 15:26 #35
mr_lundis mr_lundis är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2006
Medlem

Citat:
Originally posted by hundserver@Jul 17 2008, 13:46
Själv kör jag både grafik och filmredigerings program på min och har inga som helst problem med värmen,
Att bli av med den installerade mjukvaran är inga problem alls, man avinstallerar den som vilken annan programvara

som helst,
Skulle nog aldrig behållt en dator som blir så varm som du påstår att din blir, skulle omedelbart lämmnat in den för återköp eller byte mot en hel.

Överhettningen har blivit värre med tiden, det är först på senare tid den börjat krascha, antagligen damm som har kommit in och försämrar kylningen. Men det kan nog vara så som kein säger, jag sitter nämligen med en AMD processor och ett ganska kraftigt ATI grafikkort i min Acer.

Och jag har varit i kontakt med lite allt möjligt folk angående återköp/byte/reklamation men de vill inte ta tillbaka den i och med att "det inte är något fel på den", dessutom har garantin gått ut nu.

När det gäller mjukvaran - avinstallerar man den får man massa jobbiga rester kvar som spökar (Win MCE), men det kanske har blivit bättre i och med Vista....

En av mina kompisar har förresten sprungit iväg och köpt en Acer laptop, fast med en Intel CPU och integrerad grafik, den är faktiskt rätt sval. Så problemet med överhettning verkar, som tidigare nämnts, vara begränsat till datorer med AMD processorer/"kraftiga grafikkort".
mr_lundis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-19, 07:18 #36

Citat:
Ursprungligen postat av mr_lundis
Citat:
Ursprungligen postat av hundserver

som helst,
Överhettningen har blivit värre med tiden, det är först på senare tid den börjat krascha, antagligen damm som har kommit in och försämrar kylningen. Men det kan nog vara så som kein säger, jag sitter nämligen med en AMD processor och ett ganska kraftigt ATI grafikkort i min Acer.

Och jag har varit i kontakt med lite allt möjligt folk angående återköp/byte/reklamation men de vill inte ta tillbaka den i och med att "det inte är något fel på den", dessutom har garantin gått ut nu.

När det gäller mjukvaran - avinstallerar man den får man massa jobbiga rester kvar som spökar (Win MCE), men det kanske har blivit bättre i och med Vista....

En av mina kompisar har förresten sprungit iväg och köpt en Acer laptop, fast med en Intel CPU och integrerad grafik, den är faktiskt rätt sval. Så problemet med överhettning verkar, som tidigare nämnts, vara begränsat till datorer med AMD processorer/"kraftiga grafikkort".
Jag har en Celeron i min Laptop, fungera utmärkt.. Kanske inte det snabbaste att spela spel på.. Men som arbetesdator klara den sig bra.

Jag är av den uppfattningen att stationär är fortfarande bästa spelmaskinerna..
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-19, 13:12 #37
Medlem

Medlem

Jag tog faktiskt och öppnade min Acer igår för att se om jag eventuellt kunde hitta lite dam som kunde försämra kylningen. Det visade sig att hela fläkten (det finns bara en, som sitter på processorn) var igensatt med damm. Snitt temperaturen i datorn har nu sjunkit med ca 10-20 grader beroende på vad man gör med den. Det gör att datorn presterar mycket bättre, och framför allt inte krashar!

Den är dock fortfarande inte särskilt sval, i jämförelse med många andra bärbara datorer.
Oläst 2008-07-19, 20:54 #38
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Citat:
Dels blir de varma som attan, cpu temperatur vid idle ligger över på 70 grader, drar man igång något tungt så kryper gärna temperaturen upp mot 80-90 grader och då har jag ändå ställt datorn på en liten kloss för att få lite lutning och där med bättre luftcirkulation. Står den direkt på bordet kan kraschar den pga överhettning. Jag är inte heller ensam om detta, jag har varit i kontakt med flera som har samma problem, kylningen på Acer laptops lämnar helt enkelt mycket mer att önska.
Har samma problem med min acer ferrari som har några år på nacken nu iofs. Nästa gång blir det:

Inte Acer
Inte AMD-cpu (bränner mig allvarligt om jag inte har en extrafläkt under, skulle gått tillbaka med den tidigare, jag vet, men den var ju så snygg...)

Om du vill orka gå omkring med den så köp en med mindre skärm (upplösning är det viktigaste) och bra batteritid. Min väger 3 kg ganska exakt och när jag köpte den lät det inte så farligt men 2 månader efter inköp stod den på skrivbordet och har stått där sedan dess pga tyngden.
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-19, 21:27 #39
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av aDonis
Citat:
Ursprungligen postat av mr_lundis
Dels blir de varma som attan, cpu temperatur vid idle ligger över på 70 grader, drar man igång något tungt så kryper gärna temperaturen upp mot 80-90 grader och då har jag ändå ställt datorn på en liten kloss för att få lite lutning och där med bättre luftcirkulation. Står den direkt på bordet kan kraschar den pga överhettning. Jag är inte heller ensam om detta, jag har varit i kontakt med flera som har samma problem, kylningen på Acer laptops lämnar helt enkelt mycket mer att önska.
Har samma problem med min acer ferrari som har några år på nacken nu iofs. Nästa gång blir det:
Inte Acer
Inte AMD-cpu (bränner mig allvarligt om jag inte har en extrafläkt under, skulle gått tillbaka med den tidigare, jag vet, men den var ju så snygg...)
Om du vill orka gå omkring med den så köp en med mindre skärm (upplösning är det viktigaste) och bra batteritid. Min väger 3 kg ganska exakt och när jag köpte den lät det inte så farligt men 2 månader efter inköp stod den på skrivbordet och har stått där sedan dess pga tyngden.
Prova att rensa din processorfläkt, min han bli mer eller mindre igensatt under det året jag har haft min Acer.

Det är inte alls så läskigt som det låter, för min del räckte det med att ta bort en av "plattorna" i botten och lossa själva fläkten - sedan var det bara att plocka damm (vet dok ej hur lätt/svårt detta är att göra på en Ferrari).

Men jag står nog ändå fast vid mitt föregående råd - att hålla sig borta från Acer. Utöver tidigare nämnda argument så är byggkvaliten är bitvis högst tvivelaktig.

Till exempel så sviktar tangentbordet ganska ordentligt när man skriver, eller rättare sagt det mesta på datorn sviktar bara man trycker lite (inte alls särskilt hårt), det går faktiskt att trycka på musknapparna genom skärmen när den är nerfälld pga den är så "mjuk". Dessutom klickar/knäpper/knakar chassit så fort man tar i det...

Nu har jag i och för sig inte den dyraste/lyxigaste utav Acers laptops men man bör ändå kunna förvänta sig mer av en dator för ~8tkr.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017