Kom ihåg mig?

ICANN och framtidens TLD's

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-06-25, 13:12 #31
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2005
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Thomas
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS
Beteenden kan man alltid ändra, det har vi sett tydligt med stödet för internationella tecken (i e-postmeddelanden/hemsidor och i domännamn).
Kan du utveckla det? Är det IDN domäner du tänker på? Vart har det skördat framgång?
Det jag tänker på är stödet för teckentabeller utöver ASCII (som från början var det enda som fungerade på nätet), t ex UTF-8, samt IDN-domäner. Framgången för det förstnämnda behöver knappast förklaras och vad det gäller IDN-domänerna så har dessa lyckats riktigt bra också (vi har förvisso en bra väg kvar, men utvecklingen går helt klart åt rätt håll).
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2008-06-25, 14:16 #32
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2003
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar

Reg.datum: Apr 2003
Vad jag menar med "branding" av .com är den återkommande exponering i all media, print,tv,radio. Det är ju användningen i dessa sammanhang som gör att .com som tld nöts och nöts in i folks medvetande och blir det första man tänker på t.ex vid direkt navigering. Vilket med tanke på den stora marknad och enorma omsättning som finns med domänparkering visar på att sökmotorer inte är enda sättet att besöka en website på. Det är ju trots allt dessa möjligheter till monetisering av de type-ins som gör att man behåller domänerna om de går >= break-even på årskostnaden, vilket i sin tur skapar "bristen" på bra domäner och driver upp priserna.

Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Trots det fortsätter .com-TLDn att tappa på den Svenska marknaden till fördel för .se (och faktiskt .nu).

Precis, av samma anledning som ovan, .se finns mer och mer i svenskars medvetande, för att exponeringen och kännedomen ökat. Jämför man .se med för 6-7 år sedan är skillnaden väldigt stor på den punkten. Sverige är klart inte ensamt om detta, samma sak händer i betydligt större länder.

Citat:
Originally posted by -Internet Sweden@Jun 25 2008, 11:01
Själv föredrar jag keywords som har betydelse (eller användning) på såväl Svenska som Engelska och jag får för mig att vi i större utsträckning kommer att se verksamheter och företagsnamn i Sverige som bygger på engelska ord. (men det har jag bara fått för mig..)
Kan bara hålla med.

Citat:
Kika gärna på sidan 5 i Nominets rapport för att kika på den globala tillväxten av domäner (1 år tillbaka i tiden) och sen kan du själv sia om framtiden!!
Jag siar samma sak som tidigare! globala tillväxten ökar precis som världens befolkning ökar och även internetutbyggnaden. Det finns absolut utrymme för nya (vettiga) tld:er.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2008-06-25, 16:26 #33
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Administratör
Thomass avatar

Citat:
Originally posted by JonathanS@Jun 25 2008, 12:12
Det jag tänker på är stödet för teckentabeller utöver ASCII (som från början var det enda som fungerade på nätet), t ex UTF-8, samt IDN-domäner. Framgången för det förstnämnda behöver knappast förklaras ..
Jo det är sant, det var en brist som behövde fixas. Direkt när det kom en lösning anammades den. Om dagens tld-system är lika bristfällig internationellt som ASCII en gång var får framtiden utvisa.

Jag gissar nog ändå på att de kommande tld-erna kommer möta samma problem som .info och .biz här i Sverige, USA och andra redan utvecklade länder. Dvs möjligen en domän man kan tänka sig att köpa ihop med .com om man redan har .net och .org.

Rent konkret, var är skillnaden på denna satsning och tidigare satsningar på .info och .biz?
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2008-06-25, 17:03 #34
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Internet Swedens avatar

Citat:
Originally posted by Thomas@Jun 25 2008, 16:26
Jag gissar nog ändå på att de kommande tld-erna kommer möta samma problem som .info och .biz här i Sverige, USA och andra redan utvecklade länder. Dvs möjligen en domän man kan tänka sig att köpa ihop med .com om man redan har .net och .org.

Rent konkret, var är skillnaden på denna satsning och tidigare satsningar på .info och .biz?
Vet inte riktigt om .biz och .info bör/kan användas i avskräckande syfte...
.info har 4,893,178 ergistrerade domäner och .biz har 1,969,783.
(Då finns det ju betydligt fler TLDer som lyckats sämre)

Skulle en ny gTLD under de första året/åren kunna hämta hem en sån kundstock vet jag inte om det ska ses som ett problem eller misslyckande..

Sen kan jag ju ge dig rätt i att vissa marknadsföringskampanjer varit mindre lyckade för dessa TLDer och på sikt gett dem en sämre status rent allmänt sett. Men vi ser ju nya TLDer lansera sig på helt olika och nya sätt hela tiden - se bara på .mobi, .eu, .asia och .me - alla med sin lilla speciella "touch"
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2008-06-25, 21:00 #35
Thomass avatar
Administratör

Administratör
Thomass avatar

Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Jun 25 2008, 16:03
Vet inte riktigt om .biz och .info bör/kan användas i avskräckande syfte...
.info har 4,893,178 ergistrerade domäner och .biz har 1,969,783.
Jag tänkte mest på att 99% av dom är en safe registering av företag som har verksamheten på .com eller nån cctld. I många fall är inte ens net, org, biz och info aktiva i DNS.

Man kan ju surfa en hel vecka utan att stöta på en aktiv .info. Så vad han man tillfört som är positivt?

Gossarna som funderat ut detta under 3 år har säkert tänkt till, visar det sig att det röstas igenom är det säkert en bra grej även. Dock är min personliga uppfattning att .info och .biz inte tillfört internet nåt positivt . Man har påfört en kostnad för det okunning/osäkra som notoriskt reggat sina varumärken i alla tld'er för att stävja varumärkesintrång allt på dera$ advokatbyrå$ inrådan. Man har även gynnat spammare som vill köpa slit och släng domäner för $1.95 på godaddy.
Gammal 2008-06-25, 21:14 #36
Thomass avatar
Administratör

Administratör
Thomass avatar

ok tar tillbaks $1.95 borde skrivit $0.99

5.90 kronor
Bifogade bilder
Filtyp: gif post-3-1214421269.gif (28.1 KB, 0 visningar)
Gammal 2008-06-25, 21:16 #37
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Agree!
Vet iofs inte om det är specifikt för .info och .biz att de sällan eller extremt sällan används som maindomän, fenomenet tycker jag visar sig ganska rejält i exempelvis .eu också.

Fenomenet du beskriver anser jag dock är applicerbart på närmare 65% av världens samtliga domänregistreringar, men visst - hos vissa TLDer är det värre än hos andra.
Gammal 2008-06-25, 21:23 #38
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Originally posted by Thomas@Jun 25 2008, 21:14
ok tar tillbaks $1.95 borde skrivit $0.99

5.90 kronor
Umm, den där stämpeln som gratis- eller nästan gratis är ju en spiral som är svår att ta sig ur om man som registerhållare väl dragit ner brallorna.

(Tänkte nästan påstå att det av .SE förväntas komma en kraftigt subventionerad marknadsföringskampanj i december, efter de 2 senaste åren..men jag tror att jag håller inne med den, eftersom .SE är flitiga läsare här)
Gammal 2008-06-25, 21:39 #39
Thomass avatar
Administratör

Administratör
Thomass avatar

Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Jun 25 2008, 20:23
Tänkte nästan påstå att det av .SE förväntas komma en kraftigt subventionerad marknadsföringskampanj i december, efter de 2 senaste åren..men jag tror att jag håller inne med den, eftersom .SE är flitiga läsare här.
Jag tycker .se gänget ändå skall ha en fjäder i hatten för jobbet dom gjort efter 2002. Innan det gjorde man allt fel och drog på sig onödig konkurrens från tex .com och .nu. Jag tycker den nya ledningen om man bortser från gratis IDN-kampanjen räddat en tld som hade en näradödenupplevelse men räddades i sista sekunden.

Det var ett svårt jobb att ta över den mess som var skapad.
Gammal 2008-06-25, 22:04 #40
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Thomas
Citat:
Tänkte nästan påstå att det av .SE förväntas komma en kraftigt subventionerad marknadsföringskampanj i december, efter de 2 senaste åren..men jag tror att jag håller inne med den, eftersom .SE är flitiga läsare här.
Jag tycker .se gänget ändå skall ha en fjäder i hatten för jobbet dom gjort efter 2002. Innan det gjorde man allt fel och drog på sig onödig konkurrens från tex .com och .nu. Jag tycker den nya ledningen om man bortser från gratis IDN-kampanjen räddat en tld som hade en näradödenupplevelse men räddades i sista sekunden.

Det var ett svårt jobb att ta över den mess som var skapad.
En sån kampanj kan man iofs ha olika åsikter om, men så här i backspegeln åstadkom den nog en hel del ändå - för det finns betydligt fler IDN-domäner registrerade idag under .se, än det gjorde innan kampanjen.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017