Kom ihåg mig?

HP vs Dell vs IBM vs Fujitsu Siemens

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-20, 23:07 #31
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Bara ett inlägg till!

Tack Brazzan!
Kollar på det just nu och ser att SAS diskar finns bara, har läst här i forumet att SAS inte är så bra som tex scasi.. Har du själv erfarenhet av SAS diskarna? Det är ju trotts allt nya diskar..
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-20, 23:08 #32
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Originally posted by patrikweb@Feb 21 2008, 00:00
Skulle nog inte valt tower, välj 1U. Den dagen ni tänkt ställa den på riktigt colocation så är det kört med tower nästan.

Då colocation går få under 500 i mån, medans skulle du ha tower skulle det bli många gånger dyrare.
Vi vill ju gärna sätta servern/serverna på ett ställe, men ekonomin finns inte till det.
Som sagt, jag har de i mitt kök och det blir ett jäkla väsen
Oläst 2008-02-20, 23:14 #33
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Brazzan
Citat:
Originally posted by -patrikweb@Feb 21 2008, 00:00
Skulle nog inte valt tower, välj 1U. Den dagen ni tänkt ställa den på riktigt colocation så är det kört med tower nästan.
Då colocation går få under 500 i mån, medans skulle du ha tower skulle det bli många gånger dyrare.

Håller jag med om... dock så är 1u inte så expanderbara i sig själva... går dock att köpa en till

Beror väl hur man ser det, du kan ju få plats med 4 cpu, 8 diskar, redundanta psu, 32-64GB minne, 2 x pci. Så du får allt plats med mycket i 1U.

Citat:
Originally posted by -Dansbandsdax.se@Feb 21 2008, 00:07
Tack Brazzan
Kollar på det just nu och ser att SAS diskar finns bara, har läst här i forumet att SAS inte är så bra som tex scasi.. Har du själv erfarenhet av SAS diskarna? Det är ju trotts allt nya diskar..
SAS är SCSI, fast seriellt istället. Handlar om vad för typ av SAS kort du kör hur bra prestanda du får.

Citat:
Originally posted by -Dansbandsdax.se@Feb 21 2008, 00:08
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Vi vill ju gärna sätta servern/serverna på ett ställe, men ekonomin finns inte till det.
Som sagt, jag har de i mitt kök och det blir ett jäkla väsen
Går ju få colocation för under 5k om året så, den dagen du kommer göra det så har du förlorat massa pengar på att ha en tower.

Dock skulle inte jag ens vilja ha en tower i köket, ställ det i en garderob eller något istället.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-20, 23:15 #34
magics avatar
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
magics avatar

Reg.datum: Jan 2006
Köpte min första Dell Tower server förra månaden (hade bara rack servrar av dell tidagare), ville ha en tower för att den skall användas för backup och det är lättare med diskar i en tower en i en rack monterad låda.

DELL hade då ett erbjudande på en utgående modell, tror det var 2600+moms eller något.

Efter lite extra diskar, minne, (2x500GB, 4GB ram osv..) och MS 2003 server gick det på ca 16K+moms, men då gick ju 30% till Microsoft.

Dock kan jag säga att om du vill ha en tyst server i köket så skall du köpa en vanlig dator.. Både DELLs och HPs tower servrar (de jag har) låter mycket, HP servern låter värst.. det låter som en dammsugare när man startar den och diskarna varvar upp, efter starten så lugnar den ner sig lite men den låter fortfarande mer än DELL servern.
magic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-20, 23:19 #35
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Detta kör vi med nu, det går säkert fixa till så de fungerar bra, jag lyckas iaf inte
Server 1 (sändar maskin) (Supermicro)
Intel Xeon 3 Ghz, 4 GB minne (hittar dock bara 3) samt en 250 GB SATA (är dock osäker på disken)

Server 2 (hemsidor samt mySQL)
AMD Athlon 64 X2 Dual 3800+ (2 Ghz, 2 GB minne) samt en 250 GB SATA (hemma bygge)
Oläst 2008-02-20, 23:30 #36
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Jag har endast HP servrar och en extra cpu var troligen sönder från start i en dl145, cpu:n var max år gammal och vi skickade tillbaka den runt den 20:e dec 2007, och har fortfarande inte fått någon ny cpu och sitter och väntar förtivlat på en ny cpu. Dock var det en extra cpu och där kan det vara lite lurigt med att få en ny snabbt. Men om en orginal del på en maskin går sönder kommer den direkt.

2 andra maskiner gick sönder och delar kom direkt dagen efter utan problem.

Men skulle jag välja mellan Dell och HP väljer jag HP.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-20, 23:34 #37
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2007
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by Dansbandsdax.se@Feb 21 2008, 00:07
Tack Brazzan
Nej, jag har ingen erfarenhet av SAS... SCSI däremot har jag jobbat med. Jag hade kört på sas och ett bra kontrollerkort samt raid 1. Men å andra sidan har jag ingen erfarenhet av just webbservrar så jag är osäker.
Kristoffer G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-20, 23:37 #38
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Beror väl hur man ser det, du kan ju få plats med 4 cpu, 8 diskar, redundanta psu, 32-64GB minne, 2 x pci. *Så du får allt plats med mycket i 1U.
Det var faktiskt mer än jag trodde. Men hur är egentligen värmeutvecklingen om du kör med denna uppsättningen? Det blir ju ganska mkt på liten yta.... lär ju låta så in i *svärord*
Kristoffer G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-20, 23:52 #39
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Originally posted by Dansbandsdax.se@Feb 21 2008, 00:19
Detta kör vi med nu, det går säkert fixa till så de fungerar bra, jag lyckas iaf inte
Server 1 (sändar maskin) (Supermicro)
Intel Xeon 3 Ghz, 4 GB minne (hittar dock bara 3) samt en 250 GB SATA (är dock osäker på disken)

Server 2 (hemsidor samt mySQL)
AMD Athlon 64 X2 Dual 3800+ (2 Ghz, 2 GB minne) samt en 250 GB SATA (hemma bygge)
Tack för era svar!
Om man tex skulle fortsätta köra på dessa, vilken hade ni rekommenderat som mySQL server alt Webbserver?

Även hur man optimerar anslutningen dator -> dator. Är det att rekommenderar genom switchen eller köra som nu, dator -> dator?

Tyvärr är jag noll kunnig på linux så Windows är enda alternativet!
Oläst 2008-02-20, 23:55 #40

Citat:
Originally posted by Brazzan@Feb 21 2008, 00:37
Citat:
Beror väl hur man ser det, du kan ju få plats med 4 cpu, 8 diskar, redundanta psu, 32-64GB minne, 2 x pci. Så du får allt plats med mycket i 1U.
Det var faktiskt mer än jag trodde. Men hur är egentligen värmeutvecklingen om du kör med denna uppsättningen? Det blir ju ganska mkt på liten yta.... lär ju låta så in i *svärord*

Visst dom låter ju en del, fast står man i en kyld serverhall så är ju ljudet från burken minsta problemet.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017