Kom ihåg mig?

Bilddagboken hackad

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-01-12, 02:17 #31
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2004
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2004
Hackade igen?

admin
11/01 23:24
-------------------------
Byt genast lösenord till något du själv kommit på och som är säkert.

Du byter lösenord på din inställningssida längst ner. Tänk på att ditt nuvarande lösenord är sifferföljden du fick när du loggade in.

Kom ihåg att byta lösenord på andra ställen där du haft samma lösenord som på bilddagboken. T.ex. hotmail och MSN.

admin
11/01 18:45
Hej,

Vi beklagar det som skett och vill påminna om att du bör byta lösenord på samtliga ställen där du haft samma lösenord som på bilddagboken.

Detta innefattar t.ex. hotmail och MSN.

Se till att omedelbart byta ditt bilddagboken-lösenord till något säkrare än nummerföljden du fick av oss.
Mattias är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-12, 15:18 #32
wizzos avatar
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2006
Flitig postare
wizzos avatar

Jäkla hackare nu kommer jag aldrig bli klar med min ofärdiga hemsida. Måste sitta och plugga extra säkerhet utöver allt hemsides kodande. <_<

Verkar som att den här typen av attack börjar bli vardag numera.
1.)
Vad orsakade detta till att börja med? Var det webbhotellets säkerhet som brast eller var det server-side-kodningen hos Bilddagboken som möjliggjorde den inledande attacken?
Eller lyckades hackarna helt enkelt lista ut webmasterns login/lösen och kunde traska in i servern och plaska runt?

2.)
När hackarna väl har fått tag på filen med medlemmarnas lösenord då spelar det väl ingen roll hur stark krypteringsalgoritmen som använts är? Den svagaste länken i den filen är ju användarna själva. Så även om dem använt md5+salt, sha1+salt då skulle man ju ändå lyckas få ut nån % hemlig information? För att orsaka negativ publicitet för den hemsida som drabbats.

3.)
Nu är jag ingen van hemsidessnickrare. Vart kan man vända sig till för att få hjälp med säkerheten? Och hur pass mycket brukar en sån tjänst kosta?
wizzo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-12, 15:58 #33
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Originally posted by wizzo@Jan 12 2008, 16:18
2.)
När hackarna väl har fått tag på filen med medlemmarnas lösenord då spelar det väl ingen roll hur stark krypteringsalgoritmen som använts är? Den svagaste länken i den filen är ju användarna själva. Så även om dem använt md5+salt, sha1+salt då skulle man ju ändå lyckas få ut nån % hemlig information? För att orsaka negativ publicitet för den hemsida som drabbats.
Givetvis så får du bättre säkerhet på kundernas/medlemmarnas lösenord om du saltar dem, så länge inte "salt"-algoritmen kommer ut också :-)
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-12, 17:31 #34
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Det är fan i mig otroligt vilka pajaser det finns på WN trots allt. Ni får ursäkta mitt språk. Men som webmaster och ägare av hemsidor så borde så gott som 100% av medlemmarna här på WN utrycka ett starkt ogillande till personer som hackar och sprider information av detta slag. Att sedan se medlemmar här som ska in och snoka i den information som finns utlagd och till och med länka till den övergår i alla fall mitt förstånd. Det vore bättre om ni såg till att de som har hackat och lagt ut denna information hamnade inför skranket och fick ta ett ordenligt straff för det.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-12, 18:04 #35
xarphs avatar
xarph xarph är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
xarph xarph är inte uppkopplad
Flitig postare
xarphs avatar

Reg.datum: Feb 2007

Senast redigerad av xarph den 2011-03-12 klockan 10:16
xarph är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-12, 18:55 #36
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2003
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2003
Att många verkar köra samma lösenord på flera sajter/tjänster gör att resultatet av att komma åt lösenord för ett oskyldig community uppenbarligen kan bli förödande, inte bara för ägaren av kontona, utan även för andra:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=732340

"Ett av de olagliga intrången gjordes på polismannen i Östergötlands Gmail. Enligt vad DN erfar ska polismannen ha använt sin privata mejladress i olika tjänsteärenden."

Inte är det så lätt att ta reda på när alla läckor är "uttömda" heller.
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-12, 20:25 #37
wizzos avatar
Flitig postare

Flitig postare
wizzos avatar

Citat:
Originally posted by guran@Jan 12 2008, 18:31
Att sedan se medlemmar här som ska in och snoka i den information som finns utlagd och till och med länka till den övergår i alla fall mitt förstånd. Det vore bättre om ni såg till att de som har hackat och lagt ut denna information hamnade inför skranket och fick ta ett ordenligt straff för det.
Jag vill inte försvara dem som lägger ut känslig info bara sådär helt öppet. Men om man ska göra det du säger krävs det inte lite snokande för att kunna back-trace:a hela händelseförloppet.
wizzo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-12, 21:08 #38
Cykelpedals avatar
Cykelpedal Cykelpedal är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2007
Cykelpedal Cykelpedal är inte uppkopplad
Medlem
Cykelpedals avatar

Reg.datum: Nov 2007
Nu vet jag inte så mycket om säkerhet, men Bilddagboken hade som sagt väldigt dåligt system.

Största orsaken för det är väl att sidan är så pass ny och ingen av grundarna trodde att den skulle bli så här pass stor. Men med över 600 000 medlemmar förväntar man ju sig lite med avancerad teknik.
Cykelpedal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-12, 21:39 #39
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Guran, jag kan inte annat än hålla med. Det är ju skrämmande att se, i inlägg efter inlägg i samband med hackningar, alla som dels, mer eller mindre, hyllar gärningsmännen, hånar de drabbade och uppför sig om de satt i Flashbacks dagisklass.

Låt oss alla hjälpas åt att i varje ögonblick bekämpa dessa kriminella apskallar och tillse att åtminstone några av dem släpas inför skranket.

Dessa hackattacker kostar pengar för många, väldigt mycket pengar och skapar fokus på allt annat än produktiva ting...
Oläst 2008-01-12, 21:49 #40
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Ingen annan som tycker det är anmärkningsvärt att polisen hanterar sekretessuppgifter via gmail? Finns säkert hotmail och liknande också... känns allt annat än säkert.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017