FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Orsaken till att vi behöver göra en granskning över om beslutet att lämna ut uppgifterna fattades på fel grunder är för att det var ett halvår sedan första undersökningen gjordes och efter aftonbladets skriverier har det tillkommit uppgifter som vi inte hade tillgång till då. Så vitt jag har förstått det var vår uppfattning då att skatteverket gjorde en utökad revision av enbart oss och inte att det var våra kunder som var målet eller att skattemyndigheten gjorde samma undersökning mot flertal stora bolag inom vår bransch. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
|||
Medlem
|
Enl. Aftonbladets artikel:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1104913.ab
så har ju iis.se lämnat ut kompletta uppgifter för alla, inkl. email adresser, så frågan är om nästa steg( eller nuvarande) är att kontrollera vilka du skickat email till, vad du gör på nätet i allmänhet o.s.v. Att t.ex. kontrollera stora och lönsamma bloggar som tjänar pengar på annonser som nämns i artiklarna, det har ju egentligen mindre betydelse, många stora och lönsamma finns ju ändå på t.ex. Wordpress, Blogger m.fl. Dessutom så har ju t.ex Tradedoubler, Google adsense m.fl. uppgifter om du är privatperson eller företag, och vilka intäkter du haft. Självklart så finns ju också ett stort antal sidor, lönsamma eller ej, registrerade på t.ex. webbhotell i USA eller andra länder, så om syftet är att kontrollera svarta inkomster, försäljningar o.s.v, så är väl det enda sättet att logga all trafik till och från din dator och dina emailadresser. Självklart så om man använder internet så kan, kommer, och är, allt du gör, alla uppgifter du skriver, om det är på Facebook eller andra platser, att vara och förbli offentliga, och nu åtminstone för Skattemyndigheten även vad du gör på dina egna domäner. Att hålla en total koll på dina aktiviteter med hjälp av emailadresser, ipnnummer, egna domännamn mm och ha ett komplett register är ju åtminstone möjligt, (eller ett faktum) som nu Skattemyndigheten vill ha en del av, i konkurrens med Google, Yahoo, Myspace, Facebook och så många andra webbföretag som redan tjänar pengar på det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag bedriver ingen verksamhet online så jag kan inte direkt sätta mig in i hur det egentligen "känns" men jag kan inte riktigt förstå vad som är så fel med att Loopia mfl lämna ut kundregister? Okej att det är företagshemligheter osv men det är till Skattemyndigheten - inte Aftonbladet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Problemet är väl att dessa uppgifter blir/kan bli offentliga när de behandlats av myndigheter, dvs. att - t.ex. - Aftonbladets kan begära ut dom.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tycker att loopia ska ange i sin TOS alternativt nämna på första sidan:
"Här på loopia värnar vi INTE om personers intrigitet och lämnar utan att blinka ut all information om våra kunder till diverse myndigheter och organisationer(?)" Visst kan ni driva ett webbhotell så här, men se till att informera era (blivande) kunder om detta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#37 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Vad som är intressant är vad som framgår av Skatteverkets begäran, de måste tala om om det är den som är föremål för begäran eller tredje person som undersöks. Man har rätt till en vettig motivering. För övrigt, debiterade ni Skatteverket för utfört arbete? Det borde ni nämligen kunna göra eftersom ni inte var föremål för utredningen.
![]() |
![]() |
#39 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
En del verkar tro att bara för att det är en myndighet så allt lugnt, jag känner personer som jobbar på polisen, skattemyndigheten m.m. , dom är inga duvungar precis, dom är precis som alla andra, inkl brister & fel.
Sen är det väl nästan allmänt känt att myndigheter läcker information som egentligen inte borde komma ut? Att dom begär information om enskilda personer/företag går nog inte att förhindra, men om man skulle tvingas lämna ut ett helt kundregister så undrar jag om det är lagligt?, men det ska bli intressant att se vad Loopia och Skattemyndigheten kommer fram till när det gäller den lagliga biten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag är inte glad över att uppgifter lämnas ut på det här sättet. De flesta webbsidor har inga annonser, säljer inget och är därför omöjligen av intresse för SKV. Det som däremot blir påföljden är det faktum att helt plötsligt sitter SKV på ett material där det står vem som driver en viss webbsida. Möjligheten att vara anonym är totalt förintad och impopulära sidor (det kan vara politik, sex eller samhällskritik osv.) blir vidöppna. Frågan är om inte den personliga integriteten samt yttrandefriheten kommer i kläm utan att någon ens märker det.
Jag skulle faktiskt vara mycket intresserad av att veta vem/vilka som ligger bakom ett antal webbsidor hos bl.a. Levonline och Loopia. Hittills har de kunnat vara okända för mig men nu har jag, och alla andra, en god möjlighet att kunna ta del av sådana uppgifter. Jag hade faktiskt helst sett att det inte varit möjligt trots att jag har ett intresse. Jag har en del privata saker hos Loopia men de kommer att flyttas utomlands omgående. Inte för att SKV har ett dugg intresse av sidorna (ingen reklam eller försäljning etc.) men det är en principsak. Man lämnar inte ut upplysningar annat än i specifika ärenden, odiskutabelt. EDIT: lade till en bokstav |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|