FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Och har man ett synfel så är jag övertygad om dina 6 år i branschen är av underordnad betydelse om något. Faktum är att vi har över 150,000 personer i Sverige (Över 20 miljoner i USA) som har någon form av synfel. Och för dessa personer så är tillgänglighet allt. Hur till vida dessa personer är underordnad sin nördighet låter jag vara osagt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag skulle säga att med en korrekt semantisk användning av html så gör man det lättare för sökmotorer att värdera sidan.
Sedan så skulle jag vilja ha några synpunker på det ofta nämnda, att är bara kunden nöjd med sidan, så spelar det ingen roll hur den är kodad eller uppbyggd. Det vore nog bättre att han kundens besökare av hemsidan i blickfånget när en hemsida ska skapas. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#34 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Det finns en fördel med tabeller framför div-taggar. Det är mycket enklare att få sidan att se ut som man vill. Speciellt om man ska börja jämföra så att det ser lika dant ut mellan webbläsarna. Tabeller beter sig likadant i alla webläsare däremot gör inte CSS det och en div-tagg utan css är ganska värdelös.
Jag skulle också vilja påstå att det finns exempel där det inte är möjligt att skapa designen på ett smidigt sätt med div-taggar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Det är mycket enklare att böja slutet på spiken än att spika i den rakt hela vägen också. Sen är frågan vilken metod som är bäst. Det ser ju likadant ut om du gömmer den med massa annat.
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Visst vi är delvis på väg bort från ämnet på inlägget men ändå, eftersom det gäller synpunkter på en sida och vilka tekniker som skall använda, vilket är relevant.
Citat:
Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Sedan så handlar SEO inte enbart om att sidan ska placera sig högt i sökmotorerna utan att besökarna ska komma tillbaka när de väl varit där. En sida med dåligt rykte kan mycket väl hamna högt upp till att börja med men sedan halka nedåt sakta men säkert. Kort och gott, följer man råd och rekommendationer från W3C så kodar man inte bara för nuet utan också för framtiden vilket kan vara bra. Det finns brister i båda webbläsare och i mindre grad även CSS2 men 99% av alla problem som uppstår kan fixas till ganska lätt. Det finns ingen som helst nackdel med att koda sidor som inte validerar så varför inte göra det direkt? En förlorad kund är trots allt en förlorad kund.
![]() |
![]() |
#38 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Javisst mycket kod, bilder och text ger trögladdade sidor, men det har inte så mycket att göra med tabeller eller inte, faktiskt ingenting alls med tabeller att göra överhuvudtaget. Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Redan Web Content Accessibility Guidelines 1.0 ger riktlinjer om användningen av tabeller för layout:
"Do not use tables for layout unless the table makes sense when linearized. Otherwise, if the table does not make sense, provide an alternative equivalent (which may be a linearized version)." Tabeller validerar givetvis men bör enligt sedan flera år tillbaka gällande riktlinjer inte användas till layout utan till det de är ämnade för. Bra fungerande alternativ som ger stora friheter finns ju faktiskt.
![]() |
![]() |
#40 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tycker vi tittar på hela stycket om det hela:
Citat:
Så jag ser inte att tabeller är bannlysta för layout eller strider mot riktlinjer. Fast visst kan ha missförstått allt som står i texten ovan. I så fall ber jag om ursäkt för det. Sidorna blir inte speciellt mycket större med tabeller, 25kb mot 23kb på 19.000 teckens text (motsvarar 6 A4-sidor) med ett enkelt test på nästlade tabeller mot motsvarande mängd divar. Det dåliga ryktet, tja det förstår jag ingenting av. Edit: W3Cs text om tabeller |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|