FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
eg0master:
Att min kod är ett skräckexempel struntar jag i, jag är ingen kodare, utan en vänlig själ som svarade på hans fråga ![]() Jag tar inte åt mig om folk tycker att jag kodar som en enarmad gorilla med grönstarr, hade han frågat efter ett snyggt exempel så hade jag inte svarat ö.h.t ![]() -Martin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
I de sammanhang som jag har hört ordet negera så har det alltid handlat om logik(liggande hockeyklubba ![]() Men, man lär sig något nytt varje dag och det är mycket möjligt att jag har fel och att negera används inom matematiken för att beteckna talet med omvänt tecken. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Medlem
|
Hey tack för alla svar
![]() Det blev $color = ($color=='#fff') ? '#aaa' : '#fff'; och funkar perfekt ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Var rädd att bo82 skulle bli skrämd av de enormt många och långa svaren på hans korta och simpla fråga att han aldrig skulle röra PHP igen =)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
En moderator får väl splitta det här, men det är en intressant tråd i sin helhet. Nu åter till Jimmie... :P min tolkning av negera i matematik sammanhang är: Negera, verb för att göra negativt (inte att förväxla med absolut värdet), dvs multiplicera med -1. Således är det fullt möjligt att "negera" noll eftersom 0*(-1)=0. Men jag ska göra en liten undersökning kring vad mina vänner och kollegor skulle kalla det när man gör a = -a... To be continued... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() Skulle vara kul om nån berättade exakt vad Kod:
$color = ($color=='#fff') ? '#aaa' : '#fff'; |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det är en kortform av en if-sats
(villkor) ? om sant : om falskt; |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Tertiary expression kallas det för. Syntaxen är
return_value expr(true_expr, false_expr); Tänk dig att expr är ett uttryck som skall värderas. Det kan värderas till sant eller falskt. Beroende på det värdet så utförs antingen true_expr eller false_expr. Det värde som true_expr eller false_expr blir returnas som värdet av operationen. Sedan är det en omskrivning som gör att syntaxen är $return_value = expr ? true_expr : false_expr; istället för som ett funktionsanrop. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
Medlem
|
tack jimmie o grazzy.
btw deltag gärna i min omröstning ![]() http://www.recycledbytes.net/poll/ |
||