FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Sant, jag irriterade mig mest på att Portellos underline inte ser bra ut. Portello som verktyg är ju trevligt så det var ingen kritik som så.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
I liten skala driver jag eget, och har gjort flera kommersiella hemsidor. I regel söker folk upp mig då de sett någon av mina sidor. Detta gör mig glad naturligtvis, att ha blivit utvald. Så jag vill fortsätta att tacka ja till de flesta uppdrag som jag känner för att lägga ner min själ i. Så visst kan man sälja hemsidor utan att vara någon dynamisk superflashig asp.abrakadbra.scriptguru B) Dock har jag förlorat ett par uppdrag pga av min bristande teknik. Det många inom Commerce vill ha är en färdig site med möjligheter att lägga upp egna foton oftast på varor samt text. Detta är inget jag kunnat erbjuda, mer än till en Auktionsfirma för ett par år sedan. Då byggde jag siten i frames samt gjorde om strukturen på den befintliga, och hänvisade kunden att köpa Photoshop Elements 2 (som fanns då). Jag lärde kunden att justera bilderna lite då hans kamera ofta tog mörka bilder, samt att ladda upp galleri i en befintlig mapp. Till vänster lades ett frames för bildförklaringar och varje bild visades i tabeller med små foton och döptes med nummer och låg i höger frames. Detta har fungerat hyfsat. Auktionsfirman har lätt att ladda upp och besökarna tycker det är lätt och bra. Men det känns onödigt att behöva lägga på den kostnaden samt inlärning som måste ske på plats (och jag har inget körkort). Nu har jag en kund på G som ändå kan så pass som att maila (många kunder jag har kan knappt detta), surfa, optimera bilder i sitt Paint. Han vill ha en färdig sida med lite snygg grafik, intro, företagspresentation samt sin sida där han lägger upp ett fotogalleri med små bilder. När man klickar på dessa ska en mycket stor och tydlig bild framträda med info kring varan var hans önskemål. Detta är något man ser i många siter, men där är väl oftast någon databas med? Jag bygger som sagt siten i HTML, detta är förutsättningen (och JA... jag gillar Dirty kod ![]() Finns portello i svensk version. Jag och de flesta av mina kunder har svårt med engelska i kombination med tekniska beskrivningar. Finns det andra lösningar än portello? I HTML? Många av mina intressenter är helt okunniga. De har en dator och en kamera. De kan maila med vanlig text (hjälpligt). Vissa kan inte bifoga bilder i mail och de som kan det kan inte komprimera bilder och förstår inte vad upplösning är och skickar ett foto i halvskärmstorlek på över 1MB typ... Jag har ingen möjlighet att besöka alla klienter och lära upp dem (med det lilla jag nu kan och är nog ingen vidare pedagog heller B) ) Finns det en enkel lösning, den får inte vara dyr, då jag själv inte är dyr, där kunden kan krympa sina bilder? I XP finns det en optimeringsfunktion om man högerklickar: ”Skicka bild i e-postmeddelande”. Nu handlar det om att kunderna ska ha fotogallerier. Jag har som nämnt ovan förlorat några uppdrag pga av de som bett mig om hjälp pga att de flesta vill kunna lära sig/ha möjligheten att uppdatera själva för att dra ner kostnaderna. Till andra erbjuder jag att de sänder mig bilderna, så optimerar jag dessa och lägger upp dessa mot en fast mindre kostnad per bild. *Effekten blir dock att flera drar sig för sända mig bilder och siterna inte har så aktuellt innehåll, utan blir mer som ett mer allmänt visitkort typ: ”titta här finns jag och detta och liknade finner Du här!”* Jag blev erbjuden en teknisk lösning men det skulle kosta 1500 + moms per lic.(kund och då jag inte tar så höga priser så funkar inte det.) Jag bor tyvärr på bondelandet och kanske får vi ASDL till våren, det är klartecken men snön måste bort för att de ska kunna fixa det - så innan jag laddar ner Portello skulle jag gärna vilja veta: Kan det vara en bra lösning – utifrån de förutsättningar jag redovisat. (Hoppas det är OKAY att jag spinner vidare på detta i denna tråd.) Annars tar jag gärna emot andra förslag och lösningar, erbjudanden att köpa script till ett vettigt pris i sammanhanget (skicka gärna förslag via mail), dock är jag inte intresserad av att börja med databaser och annat avancerat (det tråkar bara ut mig). Tack, alla Ni som orkade läsa och som hinner tipsa. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Oj det var mycket mistress. Om vi pratar om Portello så finns det faktiskt ett telefonnummer på kontaktsidan så det skall nog gå bra att ringa och fråga http://www.portello.org/contact.htm det är ett svenskt företag.
Jag trivs inte heller med att sitta och handkoda sidor, tar för lång tid och är j*vligt tråkigt. Edit: Och ja det finns på svenska med möjlighet till bildkomprimering, använder det själv ibland för uppdateringar och har några kunder som kör det också. Såja nu blir väl jag också bespottad för att jag inte kodar allt för hand eller bygger krångliga CMS-system ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|