Kom ihåg mig?

Köpa register

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-04-14, 19:24 #21
andhols avatar
andhol andhol är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2004
Medlem
andhols avatar

I mina ögon ingen skillnad på om jag skulle göra det eller om jag gör det å en kunds vägnar.. Lika olagligt och jag skulle känna mig lika skyldig...

Nu är jag inte jurist eller så men jag misstänker att det torde vara lite smått olagligt att tillhandahålla en tjänst om man redan i förväg vet att en kund kommer att bruka den till att utföra olagliga handlingar. Men detta är ju bara hur jag ser på saken.

/Anders Holgersson
andhol är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-14, 20:21 #22
Jon A Jon A är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Jon A Jon A är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
LÄS FÖLJANDE MEDDELANDE NOGA

Från den 1 april i år är det inte tillåtet att skicka reklam med e-post eller sms till konsumenter som inte gett sitt samtycke på förhand. Om det finns en befintlig kundrelation och konsumenten inte avsagt sig sådan reklam är den tillåten.
Jon A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-14, 21:42 #23
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Hehe, bra lag vi har fått mao. Sicken genomslagskraft.

Nån som är sugen på att processa mot telia när dom sms-spammar en nästa gång och försöka bevisa att man inte har en "befintlig kundrelation".

Göran & Sosseanhanget - looking after the small guys 2005.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-14, 22:16 #24
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Henkutt: Krängde just iväg några random epostadresser på domänerna som du listar på din infosida. Hoppas att det inte göra något när spammet dimper in, jag måste ju ha pengar att köpa öl för ..
kers är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-14, 23:23 #25
Henkutt Henkutt är inte uppkopplad
Medlem

Medlem

Wohoo! Vilken debatt man drog igång. Jag hade faktiskt ingen aning om att det trätt en ny lag i kraft from 1 april. Någon som vet vart jag hittar hela det så kan jag skriva ut och ta med på nästa möte med kunden?

Har helt enkelt kommit fram till att inte erbjuda honom tjänsten med hänvisning till den reaktion jag fått här på forumet. Tur att ni finns allihopa så man inte gör något förhastat...

Har själv fått spam-SMS en gång faktiskt. Kanske borde anmäla då om det klassas som ett allvarligt brott.
Henkutt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-14, 23:24 #26
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by kers@Apr 14 2005, 22:16
Henkutt: Krängde just iväg några random epostadresser på domänerna som du listar på din infosida. Hoppas att det inte göra något när spammet dimper in, jag måste ju ha pengar att köpa öl för ..
Lugnt gubben. Allt för dig!
Henkutt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-14, 23:33 #27
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Originally posted by Henkutt@Apr 14 2005, 22:23
Wohoo Vilken debatt man drog igång. Jag hade faktiskt ingen aning om att det trätt en ny lag i kraft from 1 april. Någon som vet vart jag hittar hela det så kan jag skriva ut och ta med på nästa möte med kunden?
Se Marknadsföringslagen (MarknFL 1995:450). Stycket "Obeställd reklam" 13 b § och framåt är förmodligen av speciellt intresse även om hela MarknFL ska följas. Mer specifikt finns också att läsa här där bl.a. "Lagens definition av elektronisk post innefattar därmed t.ex. även SMS, MMS" finns att läsa.
Oläst 2005-04-15, 05:42 #28
andhols avatar
Medlem

Medlem
andhols avatar

Klokot val Henkutt... Hoppas att din (numera förlorade kund?) kommer till samma insikt om du visar honom ett utdrag ur marknadsföringslagen.

/Anders Holgersson
andhol är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-15, 08:19 #29
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Jag är kapitalist i den benämning att kan jag tjäna pengar så gör jag det. Men det finns gränser - är det en olaglig produkt eller handling så avstår jag.

Om någon rik person ber mig - kan du fixa fram en bibel från 1912 tryckt på det där tryckeriet - så fixar jag det. Eller om någon ber mig hitta ett dyrt mineralvatten tappat på Nordpolen och som bara säljs i Uganda, så gör jag det. Det kostar, men å andra sidan får de vad de efterfrågar - och jag får betalt för det.

Men om de ber mig - kan du fixa en prostituerad eller 1 kg cannabis, då gör jag inte det. Även om det är min bästa kund eller en som viftar med stora buntar med sedlar - det handlar inte om det.

Man har ett moraliskt ansvar, och den går vid att bryta vid grövre lagar.*)
Om man sköter allt snyggt och på ett prydligt, lagligt sätt - så sover man gott.
Det är bara att förklara för kunden "jag gör allt, men tyvärr kan jag inte göra det du ber om då det inte är lagligt."

Om du istället begår lagbrott för att tillfredsställa kunden, då kommer den nästa gång och vill ha något än värre... Eller säger till alla sina bekanta/affärspartners, prata med x - han fixar allt från spamadresser till brasilanskt heroin.

Så, förklara lugnt och sansat för kunden att du inte kan göra det. Så sover du bättre, och får bättre affärsrelationer.

*) Skall försigå debatten, jag avser inte att man säger "nä, där kan jag inte köra för jag måste stanna för alla som kan tänkas vilja gå ut över obevakat övergångsställe" eller "Nej, jag kan inte köra 111 km/h på motorvägen, för lagen säger 110." eller "Nej, där kan jag inte parkera för då står jag 10,01 minuter på 10 minuters parkering.".
Man behöver alltså inte vara tvärnitisk i sina bedömningar, jag bryr mig inte om någon står 1 sekund för länge på en betalparkering etc. Men vi diskuterar grövre lagbrott.

PS! Förutom internetbutiken så driver jag fler företag, där jag har just denna typen av affärer. Fixa fram ovanliga saker på kort tid. I princip alla kunder förstår ens beslut, de som inte gör det vill man ändå inte ha som kund. Jag har nekat personer att ordna fram prostituerade - och de är fortfarande mina kunder. Det handlar om att ha en seriös affärsidé och en seriös framtoning - då får man också seriösa kunder.. DS!
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017