Kom ihåg mig?

Skapa egen prisagent

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-10, 10:31 #21
HenrikAI HenrikAI är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
HenrikAI HenrikAI är inte uppkopplad
Flitig postare

Bara en fundering jag har, eftersom jag själv funderar på att göra en egen agent..

Är det ur ett juridisk perspektiv okej att läsa in andras sidor och plocka ut viss information (t.ex. pris)?

Jag antar att det kan jämställas med ett citat (dvs. det är okej att citera en liten del av sidan så länge man upplyser om källan) - men hur är det med själva scanningen av sidan (speciellt om det görs regelbundet)?
HenrikAI är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-10, 14:53 #22
daniel234 daniel234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
daniel234 daniel234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Jag har ett tag funderat på att göra en prisagent inom ett speciellt område....eftersom jag endast kan grunderna inom html m.m så har jag tänkt att jag kommer aldrig klara av att göra en sådan sida. Men är det någon som känner för att lyssna på min ide och kanske samarbeta, hjälpa mig med lite kod m.m så skicka ett pm!
Jag är inte så insatt i det här med prisagenter så min ide kanske inte är bra eller redan finns?

/Daniel
daniel234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-11, 10:26 #23
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Undrar om man i framtiden kommer se mera av att priset står i en gif bara för att försvåra prisagenter att skanna av sidan.

/Andla
andla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-11, 10:40 #24
b_anderssons avatar
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
b_anderssons avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Originally posted by andla@Jan 11 2005, 10:26
Undrar om man i framtiden kommer se mera av att priset står i en gif bara för att försvåra prisagenter att skanna av sidan.

/Andla
Varför skulle man vilja göra det? Så länge man har bra priser så tjänar man enbart på att bli indexerad av prisagenterna, iaf enligt dom erfarenheter jag har av buggy/pricerunner/osv.

//Björn
b_andersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-11, 11:35 #25
aikon aikon är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
aikon aikon är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Citat:

/Andla
Varför skulle man vilja göra det? Så länge man har bra priser så tjänar man enbart på att bli indexerad av prisagenterna, iaf enligt dom erfarenheter jag har av buggy/pricerunner/osv.
Det är förstås de med dåliga priser som vill göra så. B)

Citat:

Bara en fundering jag har, eftersom jag själv funderar på att göra en egen agent..

Är det ur ett juridisk perspektiv okej att läsa in andras sidor och plocka ut viss information (t.ex. pris)?

Jag antar att det kan jämställas med ett citat (dvs. det är okej att citera en liten del av sidan så länge man upplyser om källan) - men hur är det med själva scanningen av sidan (speciellt om det görs regelbundet)?
Undrar lite samma sak. Buggy, prisjakt osv, har ni något avtal med sajterna eller parsar ni bara sidorna? Om avtal, räcker det med ett mail och ett OK, eller skrivs det något? Vill de ha ersättning?

Eller är det en kombination av alla metoder?
aikon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-13, 08:47 #26
PeterM PeterM är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
PeterM PeterM är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Jadu, om någonting verkligen är lagligt vet man egentligen bara först när någon tagit en till domstol och fallet antingen vägras prövning eller man får ett domslut som inte går att överklaga längre.

Några prejudikat har jag inte snavat över, men ett enstaka pris som sådant är fakta och jag kan inte se hur det skulle kunna skyddas. En sammanställning av uppgifter kan möjligen ha katalogsskydd, men det skulle jag inte satsa några pengar på. Att häva verkshöjd bör rimligen bara leda till en utskrattning. Återstår att se om något intressant kan komma av Blocket vs. Allaanonnser om det går längre än offentlig armbrytning, även om parallellerna är långt från hundraprocentiga.

Parentes. Blocket kunde droppa ett mail till Tradera med flera där de nämner sin avsikt att blockera allaanonnser, hakar de på så är allaanonnser vips så gott som irrelevanta.

Citat:
Citat:
Precis, de flesta företag är tvärtom mer intresserade av att underlätta avläsningen så att de maximerar möjligheten till exponering.

Citat:
Undrar lite samma sak. Buggy, prisjakt osv, har ni något avtal med sajterna eller parsar ni bara sidorna? Om avtal, räcker det med ett mail och ett OK, eller skrivs det något? Vill de ha ersättning? Eller är det en kombination av alla metoder?
Termerna jag brukar använda är aktivt och passivt medverkande för företag som tillhandahåller prisuppgifter respektive de där priser hämtas från websidor. Företagen som medverkar aktivt har uppenbarligen uttryckt sin önskan om att medverka, så inga problem där. Till de passivt medverkande företagen brukar jag skicka ett standardmail där jag nämner att de lagts till som passivt medverkade, och om detta inte är ok så kan de höra av sig så plockas de bort omgående. Inget företag har avböjt att medverka hittills. Några papper har jag aldrig skrivit under (det har aldrig ens nämnts), och hoppas slippa det så länge som bara möjligt.

Ersättning till medverkande företag? Jösses nej, ska någon part ha ersättning så är det jag!
PeterM är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-13, 22:37 #27
nifer nifer är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
Medlem

Citat:
Originally posted by aikon@Jan 11 2005, 12:35
Undrar lite samma sak. Buggy, prisjakt osv, har ni något avtal med sajterna eller parsar ni bara sidorna? Om avtal, räcker det med ett mail och ett OK, eller skrivs det något? Vill de ha ersättning?
Nya butiker ställer i Princip alltid upp på att skapa en speciell prisfil för att man skall kunna indexera dem enklare. Att finnas med hos Prisjakt innebär att man får 1000-tals besökare!
Att inte finnas med innebär bara att man får mindre besökare

De flesta hör av sig och vill vara med nuförtiden

//Jonas
nifer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-13, 22:42 #28
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by andla@Jan 11 2005, 11:26

/Andla
Siba hade så innan, fast jag indexera dem endå

(nu kan man ladda ner deras prislistor från tradedoubler!)

//Jonas
nifer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017