FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||||||
|
|||||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Kunden kan lungt strunta i om du skriver 10 dagar på din faktura om det inte finns ett avtal om denna betalningsvillkor. Kunden kan betala på 30 dagar netto utan att riskera några legala åtgärder. Du får INTE ta ut någon påminnelseavgift om du skickar en påminnelse efter 15 dagar. påminnelseavgiften måste precis som jonny skrev vara avtalad annars får du inte lägga på den över huvud taget. Påminnelseavgiften kan inte tas ut förrän efter de 30 dagarna. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Medlem
|
Du förväxlar påminnelseavgift med ränta. Det är inte samma sak.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
|
Citat:
Enligt bokföringslagen ska en faktura (verifikation) bl.a. innehålla uppgift om: datum, när den sammanställts kund, till vem fakturan är ställd affärshändelsen, när den inträffat specifikation, vad fakturan avser belopp Krav på hur en faktura ska se ut finns även i annan lagstiftning än bokföringslagen. Enligt mervärdesskattelagen ska en faktura dessutom bl.a innehålla uppgift om: ett unikt löpnummer för varje faktura säljarens registreringsnummer till moms säljarens och köparens namn och adress varornas mängd och art eller tjänsternas omfattning och art beskattningsunderlaget (priset före moms) för varje momssats den eller de momssatser som gäller den moms som ska betalas Vid tredjepartshandel inom EU tillkommer ytterligare parametrar som jag inte har koll på just nu. En utförlig beskrivning finns på skatteverkets webbplats: http://www.skatteverket.se/fordigsomar/arb...95.html#Faktura |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
|
Citat:
Men du kan inte debitera en dröjsmålsavgift på en betalning som inte är försent betald. att ensidigt sätta 10 dagar som betalningsvillkor innebär inte att det är ett giltigt ingånget avtal som betalaren är skyldig att följa. Man kan helt enkelt inte kräva att få betalt för en påminnelseavgift i detta fall. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Medlem
|
Finns det inget avtal som säger annat är det säljaren som ensidigt sätter betalningsvillkoren. Det är inte köparen som gör det. Räntelagen som det länkades till tidigare i tråden har ingenting med betalningsvillkoren att göra.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
|
Citat:
Om de inte har avtalat om något som exempelvis betalningsvillkoren så gäller vad som anges i svensk lag, eller rättspraxis. Det har framgått här tidigare av andra både jonny och andra som vet vad de pratar om, det gör inte du. ta och resonera med en advokat innan du kommer med sådana felaktiga påståenden igen. Du bör gå en grundläggande kurs i avtalsrätt, eller resonera med en advokat om detta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Gha, detta känns patetiskt, jag har ju redan besvarat vad som gäller, tillsammans med länkar till gällande lag, tidigare i tråden... Men iallafall, här citerar jag direkt i forumet (första citatet om kunden är privatperson, andra när kunden är företag): Konsumentköplagen, 36§, http://lagen.nu/1990:932 Citat:
Citat:
Hur tolkar ni andra ovanstående lagtexter angående när betalning ska ske? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Men som i mitt fall när kund godkänt fakturan skriftligen via mail och den inte betalas då? Får jag ta ut påminnelseavgift?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Påminnelseavgiften är momsfri upp till 50 kr (vilket är den vanligaste avgiften), men kan vara både större och mindre beroende på vad ni avtalat... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||