Kom ihåg mig?

Kontor i hemmet - handelsbolag

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-07-12, 15:23 #21
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar

Reg.datum: Nov 2006
design.se - det finns väldigt mycket som rent praktiskt borde vara helt försvarbart men som skatteverket ändå inte godkänner vid en granskning - det antar jag att du vet. Ibland är de ganska svåra trots att man har rätt.

Jag har pratat med flera som jobbar med bokföring etc som vägrar ansvara för sådana saker du gör - därför är det helt enkelt inte helt självklart att skatteverket alltid godkänner detta. Jag har frågat specifikt om det där med att hyra bil av sig själv, och jag har hört att vissa gör så, men i regel när jag hör mig för får jag svaret "nä, du får 18 kr milen - detta ska ersätta allt, inkl slitage".

Så antingen har du väl lyckats bli ett specialfall, eller så är du / din ekonom bra att snacka eller så är du inte kontrollerad än...

- Tror jag.

Jag är ingen expert så jag ska inte säga så mycket - men sånt här brukar vara rejäla problem, och du får det att låta som allt är självklart - vilket det inte är.

Jag är glad för din skull iaf att du kan spara bra med pengar.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-12, 22:32 #22
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av design.se
En enskild firma är fortfarande ett företag även om man kör samma deklaration.

Därvid lag får jag nog göra dig beskviken, en enskild firma är juridiskt sätt inget företag. En enskild firma är ett namn som är skyddat av en person för att driva näringsverksamhet under. Firma är inget annat än själva namnet och att det står enskild framför betyder att inget bolag utan en privatperson har rätten till namnet.
Det är bara att titta på ditt organisationsnummer så ser du ju att ditt företag = dig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av design.se
Men om jag startar ett företag måste jag ha utrustning. Antingen köper jag den i affären eller begagnat av mig själv.
Du köper din inta av dig själv, du gör en privat insättning till marknadsmässigt pris. Det är ju onnekligen lite skillnad på att vid ett tillfälle sätta in/sälja en dator för ex 5000 eller att varje månad betala x antal 100-lappar för att hyra den.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017