Kom ihåg mig?

Regeringsproposition om avlyssning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-09, 23:29 #21
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Vi har hårda fakta på vad tidigare avlyssningar/övervakningar gett för resultat. Så det är inga lösa grunder.

Vad som gäller Sveriges roll under andra världskriget så har jag inte framfört några synpunkter på om det var bra eller dåligt utan bara redovisat lögner och dubbelspel. Kanske var det bra, då vi slapp kriget. Men det var som sagt inte det frågan gällde.

Lugn och stabilitet i "vår egen region" kan vi bara glömma nu, med aktivt stridande trupp i Afghanistan och närmandet till NATO. Fast det är ju i alla fall två av alliansens partier som vill få in oss där på sikt. Så du glöm att vi är "fredade" från terrorangrepp nu.

FRAs övervakning kommer inte hindra något. För som jag skrev i ett tidigare inlägg, informationen om att något var på gång fanns i USA runt den 11/9 fanns, men ingen kunde sammanställa uppgifterna.

(Uppväxt med "Om kriget kommer" och född 1973, tja du. Det ger jag inte mycket för att du kommer ihåg så mycket av det. )
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-10, 01:21 #22
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Avlyssning eller insamling av information är inte bra på något vis, du tror inte FRA kommer hålla allt hemligt. Kommer alltid finnas peroner med makt att få fram uppgifter eller med stor plånbok att köpa uppgifter.

Även om man inte gör något olagligt kan mycket uppgifter användas fel, se om reklam bara vissa företag skulle antagligen betalat mutor på hur mycket som hellst för att få specefika uppgifter.

Eller vissa privata uppgifter kan anställda på FRA använda som utpressning på högt uppsatta personer.

Även tidningar skulle betalat hur mycket som hellst att få lite privata uppgifter om vissa som dom kan hänga ut.

Dom som säger att inga uppgifter kommer användas fel är mycket hjärntvättad för fungerar inte så i verkligheten.

Det är pengar och makt som styr samt även vanliga personer som jobbar på FRA. Ingen är perfekt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-10, 08:44 #23
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Jag är inte ett dugg orolig för att de av FRA insamlade uppgifterna används på avsett sätt i nutid.

Frågan är vad som händer framöver när avlyssningen är införd och folks acceptansnivå sänkts, för då är det så lätt att komma med invändningen "vi har ju redan uppgifterna, varför gör vi inte något mer av dem".

Det är den framtida användningen av systemen som oroar mig!
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-10, 18:27 #24
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Originally posted by hubbert@Mar 10 2007, 00:29
(Uppväxt med "Om kriget kommer" och född 1973, tja du. Det ger jag inte mycket för att du kommer ihåg så mycket av det. )
Varför skulle jag ljuga om att jag minns denna information? Jag har tydliga minnen av hur jag läste denna information varje år åtminstone under större delen av grundskolan. Vad är det du tror jag inte minns av den informationen?
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-10, 20:14 #25
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Citat:
Varför skulle jag ljuga om att jag minns denna information? Jag har tydliga minnen av hur jag läste denna information varje år åtminstone under större delen av grundskolan. Vad är det du tror jag inte minns av den informationen?
En onödig eftersläng från min sida. Ber om ursäkt för det.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-10, 21:15 #26
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Originally posted by hubbert@Mar 8 2007, 23:06
Sekretessen kan vi bara glömma. Får hur många sekretessbelagda polisutredningar läcker inte ut till pressen?
Som en parentes kan nämnas att förundersökningar har en mindre strikt sekretess en mycket annat, och det är huvudsakligen därför som det ständigt läcker till pressen.
Oläst 2007-03-10, 22:39 #27
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
En liten kommentar: "Om kriget kommer" fanns iaf tillgängligt som 2 sidor i telefonkatalogen runt 91-92 någongång, antagligen senare (har inte slagit upp en telefonkatalog på måånga år). Jag förstår dock inte vad just informationen på dessa sidor har med denna diskussion att göra men men...
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017