Citat:
Ursprungligen postat av FACEOFF
Diggar initiativet, men du borde slopa denna text:
domän: www.goalwire.com - bler snurrig när jag såg ordet domän framför alla sökresultat..
|
Anledningen är att man inte ska missuppfatta det med URL, vilket det inte är utan det är på vilken domän sidan ligger.
Citat:
Ursprungligen postat av nicclas
Det känns lite konstigt att funktionen för sökningar på webben, katalogen och nyheter fungerar olika. Söker jag med ordet [vin] på webben, så får jag träffar som innehåller ordet vin, helt ok. Söker jag med [vin] i katalogen eller nyheter så får jag resultat om handlar om ...kvinnliga... eller ...Vinnare... och annat som inte nödvändigtvis handlar om vin. Det känns inte så bra att det fungerar olika beroende på i vilket tema jag söker. Varför har du det så?
|
Skillnaden är indexets storlek och hur mycket info som lagras om varje länk. När det gäller nyheter så lagras endast det som visas, dvs en titel och en sammanfattning.
När då någon söker efter exempelvis tsunami, så kommer man få upp träffar där det t.ex. står tsunamin, tsunamivarning, tsunamiuppgifterna, tsunamikatastrofen, tsunamiband etc. Skulle man enbart visa sökträffar med det exakta ordet hade mycket info missats av den som söker. Likadant gäller med katalogen.
Problemet dyker oftast upp när man har små ord, vilket man då hade kunnat ändra, att ord som är mindre än fyra tecken måste vara exakta. Men då finns det också länkar som innehåller kombinationer av de små orden som faller bort. Synd att svenskan inte särskriver alla ord

När det gäller webben så är det ett mycket större index av webbsidor och mycket mer info lagras därav är inte problematiken lika stor.