Kom ihåg mig?

Önskar feedback på sökmotor

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-26, 18:02 #21
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Mycket flitig postare
rics avatar

Citat:
Originally posted by Hofvet@Oct 26 2006, 16:00
Jag gillar sidan i helhet, men för att kritisera något gillar jag inte att loggan tvunget måste blinka fram varje gång man söker på något. Dessutom tycker jag sökningarna går för sakta.
EDIT: Vad är Sesam?
Att logon tonas fram, kan nog vara som du säger irriterande, även andra blinkningar som finns på sidan. Jag får fundera på det.

Sesam är en ny sökmotor: www.sesam.se
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-26, 19:02 #22
FACEOFF FACEOFF är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2006
FACEOFF FACEOFF är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2006
Diggar initiativet, men du borde slopa denna text:

"domän: www.goalwire.com" - bler snurrig när jag såg ordet "domän" framför alla sökresultat..
FACEOFF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-26, 19:57 #23
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2003
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2003
Det känns lite konstigt att funktionen för sökningar på "webben", "katalogen" och "nyheter" fungerar olika. Söker jag med ordet [vin] på "webben", så får jag träffar som innehåller ordet "vin", helt ok. Söker jag med [vin] i "katalogen" eller "nyheter" så får jag resultat om handlar om ...kvinnliga... eller ...Vinnare... och annat som inte nödvändigtvis handlar om vin. Det känns inte så bra att det fungerar olika beroende på i vilket "tema" jag söker. Varför har du det så?
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-26, 20:22 #24
rics avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
rics avatar

Citat:
Ursprungligen postat av FACEOFF
Diggar initiativet, men du borde slopa denna text:
domän: www.goalwire.com - bler snurrig när jag såg ordet domän framför alla sökresultat..
Anledningen är att man inte ska missuppfatta det med URL, vilket det inte är utan det är på vilken domän sidan ligger.

Citat:
Ursprungligen postat av nicclas
Det känns lite konstigt att funktionen för sökningar på webben, katalogen och nyheter fungerar olika. Söker jag med ordet [vin] på webben, så får jag träffar som innehåller ordet vin, helt ok. Söker jag med [vin] i katalogen eller nyheter så får jag resultat om handlar om ...kvinnliga... eller ...Vinnare... och annat som inte nödvändigtvis handlar om vin. Det känns inte så bra att det fungerar olika beroende på i vilket tema jag söker. Varför har du det så?
Skillnaden är indexets storlek och hur mycket info som lagras om varje länk. När det gäller nyheter så lagras endast det som visas, dvs en titel och en sammanfattning.
När då någon söker efter exempelvis tsunami, så kommer man få upp träffar där det t.ex. står tsunamin, tsunamivarning, tsunamiuppgifterna, tsunamikatastrofen, tsunamiband etc. Skulle man enbart visa sökträffar med det exakta ordet hade mycket info missats av den som söker. Likadant gäller med katalogen.
Problemet dyker oftast upp när man har små ord, vilket man då hade kunnat ändra, att ord som är mindre än fyra tecken måste vara exakta. Men då finns det också länkar som innehåller kombinationer av de små orden som faller bort. Synd att svenskan inte särskriver alla ord
När det gäller webben så är det ett mycket större index av webbsidor och mycket mer info lagras därav är inte problematiken lika stor.
Oläst 2006-10-27, 12:02 #25
rics avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
rics avatar

Om jag fortsätter diskussionen med Gustav, så har jag nu lagt till alternativa granskningstjänster, där det blir en lägre kostnad om den som beställer inte vill få en utförlig redovisning av granskningen. Det kanske gör så att det blir "en jämn fördelning av webbsidor i de olika kategorierna".
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017