Kom ihåg mig?

Märker du av krisen?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-02-05, 16:56 #21
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av retypejonas Visa inlägg
Beror väl på om man är pessimist eller optimist hur man tror det hela kommer utveckla sig.. själv tror jag nog på lite av en dystopi då det kommer bli svårt att sätta alla dessa människor i "produktion". Det måste nog till politiska förändringar som gör att man frångår normen om 40 timmar arbete i veckan per person.

Misstolka mig inte nu, jag uppskattar att jobba och utan det vore livet värdelöst. Men jag tycker vi har nått den standarden nu att nästan nivå på lyxtrappan i levnadsstandard borde vara att få spendera 2 timmar mer på sina hobbies, hälsa eller relationer per dag istället för att konsumera mer
Det fina med en marknadsekonomi där individen får välja hur den vill disponera sitt välstånd, endera genom att spara pengar på banken, öka tiden man spenderar på sina hobbies eller hälsa på mormor på hemmet. Ingen lösning passar alla. Vissa vill bo på Malta medan andra vill bo i ett skogstorp i Hedemora eller Kalix det är upp till var och en. Det är stort välstånd när man får denna valfrihet.

Citat:
Välstånd kan inte mätas i pengar, välstånd är att trivas med livet. Lyx är när man inte har några bekymmer alls!
Vilken lyx det är att citera sig själv!

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-02-05 klockan 17:06
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-05, 17:19 #22

Citat:
Yes, men när dina prylar ska produceras av personal som har ungefär samma lön som dig själv kommer du bli tvungen att dra ner på konsumtionen.
Nja, den där kalkylen ger inte hela bilden.

det var någon här på WN som beskrev fenomenet med skillnader i produkivitet på ett pedagogiskt sätt.

Jag ska försöka sammanfatta vadjag menar:

Om jag ska klippa min gräsmatta (som jag avskyr att göra) så tar det 4 timmar min tid är värd 800 kr/tim, då kostar det mig 3200 kr att klippa min gräsmatta.

Men om jag anlitar ett proffs som är exert på att klippa gräsmattor och gör det som yrke (och som gillar att göra det). Så klarar den personen att göra det på 1 timme men han kanske då tar 1600 kr per timme. Om jag då betalar 1600 kr för att få min gräsmatta klippt av en expert som gillar sitt jobb. Så får jag jobba med det jag tycker är kul och samtidigt så får jag netto 1600 kr (4*800-1*1600) för att slippa klippa min gräsamatta. Två personer får göra det de gillar och båda tjänar pengar på det oc minst en slipper gå på a-kassa under tiden, vilket minskar behovet att ta ut skatt.

Det blir konsekvensen av specialicering på jobb man gillar och är bra på.

Citat:
Vilket iofs bara är bra. Då kanske marknadsekonomin gör att företagen inte kan släppa hårdvara som de supportar med mjukvara i ett halvår eller så (Androidmobiler är ett skräckexempel)... utan att man ser till att verkligen köra slut på grejerna
Troligen kommer produkterna att få bättre kvalitet också, så det blir bara win-win situationer när välståndet ökar globalt.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-02-05 klockan 17:28
Oläst 2013-02-06, 01:56 #23
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
På det hela taget, så märker jag inte av någon kris i min huvudsakliga verksamhet. Men jag har ett fåtal investeringar som har stagnerat fullständigt. Tex så äger jag 15 % i ett bolag som arbetar med finansiella tjänster (hedgefonder) och som inte rör på sig överhuvudtaget.

Vad gäller min svenska e-handelsverksamhet, så tror jag faktiskt att jag tjänar på krisen. Mitt företag importerar betydligt mer än vad vi exporterar. Vi handlar därför billigt i Euro och Dollar och säljer dyrt i svenska Kronor. Dessutom så har jag privat haft möjlighet att betala av mitt bostadslån och mina studieskulder, pga den extremt låga reporäntan.

Men jag börjar ändå bli smått nervös, över situationen i världen. Det här är uppenbarligen inte någon vanlig lågkonjunktur, så ingen vet vart det kan sluta...
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-06, 22:49 #24
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Angående uppgifterna om hur många människor som kommer leva i framtiden så är de grovt överskattade av t.ex. Conny i tråden. Födelsetalen har redan stannat av så det är med väldigt stor säkerhet bl.a. Hans Rosling säger att 9 miljarder kommer leva om 50 år och sedan gå mot en svag minskning beroende på hur mycket mindre än 2.0 födelsetalet ligger på i genomsnitt.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-07, 01:06 #25

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Angående uppgifterna om hur många människor som kommer leva i framtiden så är de grovt överskattade av t.ex. Conny i tråden. Födelsetalen har redan stannat av så det är med väldigt stor säkerhet bl.a. Hans Rosling säger att 9 miljarder kommer leva om 50 år och sedan gå mot en svag minskning beroende på hur mycket mindre än 2.0 födelsetalet ligger på i genomsnitt.
Enligt den här prognosen på Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rldens_befolkning så blir det ungefär 8-12 Miljarder människor år 2050, men mitt perspektiv rörde sig 50-75 år i framtiden och jag angav ingen specifik tidpunkt när jorden uppnår en befolkning på 15-20 Miljarder invånare, jag tog upp det mer som en maxgräns för vad jorden som planet tål att försörja och mitt perspektiv är då på mer än 50-75 år. Betänk att det "bara" är 37 år kvar till år 2050.

Enligt Wikipediastatistiken tog det bara 12 år att gå från 6 till 7 miljarder (+16,7%) människor. Det tar går sannolikt snabbare att gå från 7 till 8 miljarder (+14,3%, min prognos ca 11 år), från 8 till 9 (+12,5%, min prognos 9 år).

Det är bara i Europa som befolkningsökningen stannat av så kraftigt. Därför att här ha nativiteten gått ner och vi har redan en mycket hög medelålder.

I Asien och framförallt Afrika så är fortfarande medelåldernn ganska låg, så den kan öka kraftigt när deras välstånd ökar och sjukvård förbättras samt att krigshärdar avslutas och människor kan börja bedriva handel, industri och jordbruk som de så väl behöver.
Oläst 2013-02-07, 02:23 #26

Vi har nu mellan 2000 och 2010 haft en årlig global befolkningstillväxt på 1,14% vilken är den lägst anivån sen 1950-talet då den låg på 0,92% per år.

Om vi har samma nivå dvs 1,14% framgent så betyder det att befolkningen ökar till ca 10 Miljarder till 2050.

Fortsätter samma takt så innebär det att vi år 2110 dvs om ca 97 år har en global befolkning på över 20 Miljarder. Det tror jag int eär orealistiskt, vi är 7 Miljarder idag och det finns massor av innovationer som väntar på att bli uppfunna, för att öka produktiviteten inom matsektorn. Vi har fortfarande gott om oanvända ökenområden som kan omvandlas till produktiv jordbruksmark med lite innovation och jävlar anamma, jordens yta består till 70% av havsvatten, så det finns utrymme att växa på.

år 2250 dvs om 137 år så kan vi vara 100 Miljarder människor på jorden. Om inga allvarliga farsoter, krig eller hungersnöd decimerar befolkningen.

Driften att fortplanta sig och föra livet vidare ärr en så stark drift hos människan att dne övrvinner alla krig, farsoter, och hungersnöd.

Digerdöden decimerade jordens befolkningfrån 443 till 350 med ca mellan åren 1340 och 1400.
Oläst 2013-02-07, 08:13 #27
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Conny, Afrika börjar redan nu gå i den riktningen och utvecklas betydligt snabbare än Europa. De kommer säkerligen få draghjälp av Kina, Sydkorea och Brasilien också även om det finns negativa effekter också. Portugiser flyttar till exempel nu till Angola för att få jobb. De kommer inom en relativt snar framtid ha samma demografi som Europa.

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-02-07 klockan 08:27
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017