Kom ihåg mig?

Sverige vann igen!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-10-14, 23:40 #21
nudie nudie är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
Flitig postare

jag undrar en sak. jag kan ju vara för ung för att förstå också men,

Är det så att Sverige har bland de högsta skatterna i europa, men ändå inte den bästa sjukvården, de bästa skolorna osv.?
Varför?

hej då.
nudie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-14, 23:46 #22
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Originally posted by nudie@Oct 14 2005, 23:40
Är det så att Sverige har bland de högsta skatterna i europa, men ändå inte den bästa sjukvården, de bästa skolorna osv.?
Varför?
hej då.
Det är en lång historia och jag kan inte så många detalier, men det var väl på 70-talet som sverige var ett av de rikaste landen i europa, sen gjordes väl en hel del dåliga investeringar, det togs statsskulder och allt gick ganska mycket åt pipan, så som jag förstått det iaf.
Rasmus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-14, 23:51 #23
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Rasmus
Citat:
Ursprungligen postat av nudie
Varför?
hej då.
Det är en lång historia och jag kan inte så många detalier, men det var väl på 70-talet som sverige var ett av de rikaste landen i europa, sen gjordes väl en hel del dåliga investeringar, det togs statsskulder och allt gick ganska mycket åt pipan, så som jag förstått det iaf.
ok, klantigt
Oläst 2005-10-14, 23:52 #24
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Bara ett inlägg till!

Citat:
Originally posted by nudie@Oct 14 2005, 23:40

Varför?

hej då.
Nudie, det är enkelt. Vi har VÄRLDENS högsta skatter.

Jag skulle kunna säga varför vi inte har den bästa sjukvården m.m. men det är lönlöst.
Det är bättre att Sundream som flytta till Spanien berättar, så kommer du få höra sanningen.

(Sundream kolla din inbox...)
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-14, 23:53 #25
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av Rasmus
Citat:
Varför?
hej då.

Tycker du har fel.

Allt beror inte på fastighets & bank-krisen på början av 90-talet.
Vi har god ekonomi idag, felet är att vi spenderar pengarna på fel saker.
Och tillåter slapphet.
Oläst 2005-10-15, 00:33 #26
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Johan H
Citat:

Varför?

hej då.
Nudie, det är enkelt. Vi har VÄRLDENS högsta skatter.

Jag skulle kunna säga varför vi inte har den bästa sjukvården m.m. men det är lönlöst.
Det är bättre att Sundream som flytta till Spanien berättar, så kommer du få höra sanningen.

(Sundream kolla din inbox...)
jag antog att det va någon sån anledning.. meningslöst höga skatter
Oläst 2005-10-15, 00:40 #27
zpD zpD är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2005
zpD zpD är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2005
Vilka politiker vi har här i forumet.. insatta i nationens lån, sjukvård och allt därikring, väldigt roligt att se, kanske ska ni lämna webmastering för detta? hoho

Lite synd kan tyckas att ni slösar bort denna talang på att validera på w3 istället för att lösa världskriserna :P
zpD är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-15, 00:48 #28
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
En sak som många inte tänker på när det gäller statlig administration är att det till största delen handlar om VAD man göra med pengarna, inte VEM som gör det. Alltså. Skatt som försvinner i administration blir till löner för några andra. Dessa byråkrater går ju ut och handlar våra prylar eller bondens mjölk och smör.

Det det hela handlar om är alltså inte VEM som ska spendera pengarna för det där jämnar ut sig utan VAD vi vill att samhället ska producera. Administrativa, statliga tjänster eller mjölk, hus, webbsiter osv.

Sedan tror jag på att sänka momsen. 25% är en fin marginal i de flesta företag. sänker man momsen till 12,5% så kommer momsfusket per definition att minska med hälften. Antingen måste momsfuskarna fuska dubbelt så mycket för att bibehålla sina intäkter eller så måste de börja ompriorotera eftersom det antagligen lönar sig mer att jobba vitt. Sak samma med sociala avgifter mm. Tro dock inte att sänkt moms blir så mycket mer attraktivt för oss företagare. Den kompenseras ju snabbt av att företagen antingen sänker sina priser för att ta marknadsandelar och då tjänar de mindre. eller så höjer man sina marginaler och får på köpet att konkurrenterna gör det samma.

Det vi tjänar på lägre skatter är att vi ökar produktiviteten i samhället av varor och tjänster som antagligen bidrar mer till utvecklingen än statlig administration utvecklar den. Friska företag får större omsättning och även på bibehållna marginaler blir det bättre lönsamhet med lägre skatter. Problemet för staten är att de inte är säkra på att lönsamheten kommer de anställda till del. Därför stävjar man det med skatter som kan kontrolleras. Klassisk socilism.
Axe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-15, 01:08 #29
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Originally posted by Axe@Oct 15 2005, 00:48
En sak som många inte tänker på när det gäller statlig administration är att det till största delen handlar om VAD man göra med pengarna, inte VEM som gör det. Alltså. Skatt som försvinner i administration blir till löner för några andra. Dessa byråkrater går ju ut och handlar våra prylar eller bondens mjölk och smör.

Det det hela handlar om är alltså inte VEM som ska spendera pengarna för det där jämnar ut sig utan VAD vi vill att samhället ska producera. Administrativa, statliga tjänster eller mjölk, hus, webbsiter osv.

Sedan tror jag på att sänka momsen. 25% är en fin marginal i de flesta företag. sänker man momsen till 12,5% så kommer momsfusket per definition att minska med hälften. Antingen måste momsfuskarna fuska dubbelt så mycket för att bibehålla sina intäkter eller så måste de börja ompriorotera eftersom det antagligen lönar sig mer att jobba vitt. Sak samma med sociala avgifter mm. Tro dock inte att sänkt moms blir så mycket mer attraktivt för oss företagare. Den kompenseras ju snabbt av att företagen antingen sänker sina priser för att ta marknadsandelar och då tjänar de mindre. eller så höjer man sina marginaler och får på köpet att konkurrenterna gör det samma.

Det vi tjänar på lägre skatter är att vi ökar produktiviteten i samhället av varor och tjänster som antagligen bidrar mer till utvecklingen än statlig administration utvecklar den. Friska företag får större omsättning och även på bibehållna marginaler blir det bättre lönsamhet med lägre skatter. Problemet för staten är att de inte är säkra på att lönsamheten kommer de anställda till del. Därför stävjar man det med skatter som kan kontrolleras. Klassisk socilism.
Nu finns väl inte 12.5 moms-satsen men jag förstår din poäng.

Största problemet för företagare i Sverige är att anställda är fördyra.
Skatterna är förstora. Där är största problemet för Sverige och
det är därför företag flyttar utomlands, speciellt företag inom produktion.

Men det är dubbelt så deprimerande att se hur pengarna användas
när staten väl får dem. Heh.

För att få en balans mellan offentliga sektorn och privata sektorn
vore det inte mer än rätt att privata sektorn hade en myndighet
som övervaka offentliga sektorn. Ying-Yang, one cannot live without the other...
Oläst 2005-10-15, 01:27 #30
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar

Färre och effektivare myndigheter kan spara 22 miljarder

10 Bevis på att Vissa Svenskar är Hjärntvättade

Ville bara bidra med två - enligt mig - bra länkar.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017