Kom ihåg mig?

TPB Rättegången

Visa resultat för omröstning: No question avaiable to import.
Friande 102 68.00%
Fällande 48 32.00%
Antal röster: 150. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-27, 00:31 #271
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Originally posted by WebboT@Feb 26 2009, 20:19
Efterson det finns miljontals torrentfiler som pekar på material som inte är upphovsskyddat så är det nog inte helt lätt för Google att sortera bort de som pekar på det som är upphovsskyddat per automatik. Dessa måste nog plockas bort manuellt och jag är ganska säker på att Google gör vad de kan till skillnad mot TPB. De skulle med lätthet kontollera detta.
Det finns ju vissa problem med detta. Eftersom det är svårt för Google så är det OK!?

Hur skulle TPB med "lätthet" kunna kontrollera vilka verk som går att hämta hem via miljontals torrent-filer!? Det förstår jag inte. Dessutom KAN dom inte kontrollera innehållet utan att begå en olaglig handling genom att själva ladda ner verket för att se om det är upphovsrättsskyddat (dvs om det visar sig vara "skyddat") ...
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-27, 00:59 #272
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Conth
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Efterson det finns miljontals torrentfiler som pekar på material som inte är upphovsskyddat så är det nog inte helt lätt för Google att sortera bort de som pekar på det som är upphovsskyddat per automatik. Dessa måste nog plockas bort manuellt och jag är ganska säker på att Google gör vad de kan till skillnad mot TPB. De skulle med lätthet kontollera detta.
Det finns ju vissa problem med detta. Eftersom det är svårt för Google så är det OK?
Hur skulle TPB med lätthet kunna kontrollera vilka verk som går att hämta hem via miljontals torrent-filer? Det förstår jag inte. Dessutom KAN dom inte kontrollera innehållet utan att begå en olaglig handling genom att själva ladda ner verket för att se om det är upphovsrättsskyddat (dvs om det visar sig vara skyddat) ...
Det är ju knappast en huvudsaklig del av Googles verksamhet och inte heller något de på något vis marknadsför. Pirate Bay skulle inte vara något alls utan det olagliga materialet.
Oläst 2009-02-27, 01:12 #273
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Conth
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT

Det finns ju vissa problem med detta. Eftersom det är svårt för Google så är det OK!?

Hur skulle TPB med "lätthet" kunna kontrollera vilka verk som går att hämta hem via miljontals torrent-filer!? Det förstår jag inte. Dessutom KAN dom inte kontrollera innehållet utan att begå en olaglig handling genom att själva ladda ner verket för att se om det är upphovsrättsskyddat (dvs om det visar sig vara "skyddat") ...
Ser man inte en gigantisk skillnad mella TPB och Google, ja då finns det inget mer att säga.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-27, 04:25 #274
Micke_Ns avatar
Micke_N Micke_N är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2004
Micke_N Micke_N är inte uppkopplad
Medlem
Micke_Ns avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Originally posted by WebboT@Feb 27 2009, 02:12
Ser man inte en gigantisk skillnad mella TPB och Google, ja då finns det inget mer att säga.
Självklart är det skillnader men det vore dumt och säga att det inte fanns likheter om man jämför dem just i denna specifika fråga. Vi har ju själva sett här i tråden att det finns möjlighet att söka upp en torrent på Google, klicka på länken och få ner en torrent fil. I Just detta förfarandet är det precis lika. Du har ju tom själv bekräftat att det var möjligt.

tartareandesire:
"Det är ju knappast en huvudsaklig del av Googles verksamhet och inte heller något de på något vis marknadsför"
Menar du att alla siter som har som huvudinriktning att sammanställa Torrent filer är olagliga?

tartareandesire:
"Pirate Bay skulle inte vara något alls utan det olagliga materialet. "
Menar du att TPB har något olagligt material på sina servrar som de kontrollerar?
Micke_N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-27, 06:04 #275
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Citat:
Ursprungligen postat av SimonP
Jag har exakt samma synpunkt på fildelning som professor Wallis, här är en sammanfattning av den forskning som han och hans kollegor kom fram till:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artik...ikel_471811.svd
Jag kan delvis hålla med om det, även om det såklart är lika farligt att säga att det inte har Någon påverkan som att påverkan är 1:1, eller att det skadar än mer. Faktum kvarstår dock, detta måste vara upp till rättighetsinnehavarna att avgöra, om dom vill göra en dålig affär så är det deras förlust och deras rättighet, det är inte okej att stjäla bilar med hänvisningen att det skulle vara bra för reservdelsindustrin, eller sno gräsfrö på Hornbach och säga att man kommer tillbaka och köper en gräsklippare.
Jag har även svårt att se det han kallar för "samhällsintresse" när det gäller musik och underhållning...jag tycker helt enkelt inte att Beatles är en mänsklig rättighet....
Nu kan man inte jämställa piratkopiering med stöld, det man stjäl inte fysik vara, utan kopiera bara. Visst det är en in täcks bortfall för producenten av filmen.

Men många Svenska filmer är producerade med skattepengar, så att t.ex kopiera en Svensk film, har man redan betalt för den via skattsedeln.

Sedan faktum är att många som landar hem film och musik, hur mycket lyssnar vi på den? Men jag har personligen hitta artister som jag aldrig skulle har köp i skivbutiken, om jag inte hade lyssnat på dem på t.ex youtube.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-27, 06:12 #276

Citat:
Originally posted by lubic@Feb 25 2009, 16:45
Patrikweb: Men är inte problemet att om jag laddar ner 1-5 filmer på dag och ser så kommer jag inte köpa någon film alls. Annars så kanske jag skulle köpa ett par filmer i månaden, eller iaf några per år. Vilket är bra mycket fler än 0 stycken?
Personligen köper jag 1-5 filmer per månad, jag går på bio 2-.3 ggr per mån. Dock har jag dragit ner på bio besöken, då SF VD vill gör inskränkningar på mina rättigheter.

Jag köper hellre dataprogram än kopiera dem, eftersom jag vill vara 100% på att dom är virus fria.

Jag skulle gladligen använda dom hyr tjänster som finns på nätet , för film ,om dom hade ett bra utbud och jag slapp bygga om min dator varje gång jag ville se på filmerna..

Idag är det så illa att det bekvämare att tanka hem en film och glo på den i VLC, än att se bredbandfilm från dem som hyr ut den.

Att gå upp till videobutiken och hyra film är uteslutet, det är bara jobbigt,
Oläst 2009-02-27, 06:21 #277

Citat:
Originally posted by lubic@Feb 25 2009, 16:51
Det känns som om det borde vara bättre eller iaf lagligare att läsa på något forum eller liknande för att ta reda på om filmen är bra eller inte.

Tror inte heller det är så många som laddar ner och "tittar lite på filmen" för att sedan gå på bio. Tror det är många fler som laddar ner filmen och ser hela filmen och inte går på bio alls.
Vad avgör om en film är bra, är din subjektiva bedömning.

Jag tycker man skall ta skattepengar från flum verksamhet inom kultur området och sedan ge dem film bolagen och musik industrin som kompensation för nerladdningen. Det ganska intressant hur en del kultur subventioneras , varje biljett på Operan är subventionerade med 2000:-

Den som inte gillar main stream kultur får betala lite extra för det, vill man se "Ångest i mensträsk" som har 10 besökare , så kanske man få betala 1000:- per biljett istället för 100:- . Men vill se jag se sällskaps resan 10, så kanske en biljett kostar 10:- , då det är en main stream film.

Samma sak gäller bibliotek verksamhet, vill man ha barnböcker på någon udda språk , så får man väl köpa dem själv.

Sänk skatterna istället, så har folk råd och konsumera mera,'
Oläst 2009-02-27, 06:32 #278

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Viktigaste är för dom som inte vill gå på bio utan kunna få hem en film på 5 minuter och se den när man själv vill.
Sedan slippa betala alla övriga kostnader som tillkommer just för att den visas på bio.
Ska man värdera sin tid i kostnad så kostar ett bio besök antal tusenlappar just för bli tvingad vissa tider och kostnader för resa bort och fram till biograf.
Folk vill ha film/musik snabbt och enkelt när dom själva vill, och inte betala för massa övrigt bajs runt omkring.
Och så länge ingen erbjuder det så är det självklart att folk biobesökare minskar för ingen vill betala för deras antika sätt.

Det brukar finnas ett ganska stort antal visningar av en film på bio.... Din tid är värd en hel del men de som arbetar inom nöjesbranschen ingenting alls? Folk får komma med hur många konstlade bortförklaringar de vill till att de väljer gratisalternativet, det rättfärdigar aldrig handlingen.
Du svamlar väl ändå smörja. Jag har velat se en film på bio, då har man fått åka genom halva stan. På många biografer så börja filmen prick 18.00 eller någon annan udda tid.

Då bor jag ändå i Stockholm, med en biograf inom 5 min färd väg med tuben , dom större inom 20 min med tuben.

Tänk på dom stackars jävlarna bor i mindre städer som Malmö, där finns knappas några bio salonger alls, å andra sidan vill man se action film ,kan man åka ut till rosengård och se det live..:-)

Att biografen har överlevt är konstigt. SF har inte gjort någon produkt utveckling dom senaste åren av bion.

Börja med ha servering tillstånd i anslutning till filmen. Varför inte ha en pub? Man kunde ha t.ex har 15 år gräns för alkoholkonsumtion i samband med film visning, då skulle många 15 åringar garantera gå på bio istället för att tanka hemma.
Oläst 2009-02-27, 06:48 #279
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Den grundläggande skillnaden mellan Google och TPB (för dom som inte förstår den) är ju att TPB publicerar eget, och egna användares material, och sen ska man väl inte sticka under stol med att TPB ställningstagande gentemot rättighetsinnehavarna spelar roll, medans Google indexerar och länkar material till andra sidor. Är det någon som har lyckats publicera material på Google ? (okej, jag har sett att dom erbjuder en sitetjänst nu...men lägg upp en torrentfil där och se vad som händer)

Sen tyckte jag att man uttryckte detta väldigt dumt från IFPI´s håll när man sa "Vi frågade Google om dom var med oss eller mot oss, och dom sa att dom var med oss" istället för att faktiskt förklara vad det innbär (jag är t.ex. övertygad om att den direkta länkningen till .torrent filer är borttagen som ett led i det samarbetet) men det är en dum väg mot protektionism.

Jag förstår inte varför vi inte kan ha "ansvariga utgivare" på webplatser/domäner, som är juridiskt ansvariga, då kommer man iaf åt den delen av problemet, sen är det ju som dom var inne på igår att den delen av torrentverksamheten, alltså publicerandet av själva torrentfilen på en webbplats, blir allt mindre relevant...

Jag har sagt det förut, för mig är en torrent som vilken filhänvisning som helst, en nödvändig sådan (för filen/torrenten), sen att den pekar på en IP adress först, och sedan på enskilda sektorer på en hårddisk, gör ingen skillnad jmf. med om den hade pekat direkt på en plats på hårddisken, vi kan inte låta tekniken springa ifrån lagarna...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-27, 07:35 #280
WoxAnYv WoxAnYv är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
WoxAnYv WoxAnYv är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Originally posted by gummianka@Feb 27 2009, 08:48
Jag förstår inte varför vi inte kan ha "ansvariga utgivare" på webplatser/domäner, som är juridiskt ansvariga, då kommer man iaf åt den delen av problemet, sen är det ju som dom var inne på igår att den delen av torrentverksamheten, alltså publicerandet av själva torrentfilen på en webbplats, blir allt mindre relevant...
Det här är en intressant aspekt i det hela, jag har för mig att de åtalade har dragit paralleller mot att de skall betraktas som en anslagstavla/tjänsteleverantör men då torde de i fallet om anslagstavletjänsten betraktas som ansvariga utgivare.

Nåja, en annan sak som jag tänkte på var det här med hur TPB skulle kunna filtrera bort olagligt material, enkelt. Deras policy är att man inte får ha felaktigt beskrivna/namngivna torrents i dagsläget. Dåså, då tar man helt enkelt och inför ett textfilter som filtrerar bort olika releasegruppers namn etc. Visst, man får problem med att döpa sina egna torrents till filmnamn etc. men de vore ju felaktigt namngivna, så problemet löst.

Vidare presenterar de ju filstorleken för torrentinnehållet. Det är bara att lägga in ett filter för torrentfiler över 1 Gb. Det torde sällan spridas särskilt mycket filer som uppnår dessa storlekar för att den manuella modereringen skulle bli alltför ohanterlig.

Allt går, bara man har viljan.
WoxAnYv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017