Kom ihåg mig?

Fällande domar i Pirate Bay-målet

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-23, 15:43 #261
pkallberg21 pkallberg21 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
Medlem

Jojo jag skrev det mest som ett skämt, men det ligger ju iaf lite sanning bakom det

Jag har faktiskt lärt mig rätt mycket från diskutionen, även om jag inte orkat läsa dom sista 5 sidorna.

Min ursäkt, hmm... Jag tar paus från studierna då och då (var femte minut typ hehe) och då är det skönt att läsa om sånt som intresserar en
pkallberg21 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-23, 15:46 #262
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av danielos
Citat:
Ursprungligen postat av pkallberg21
Är det ingen här som har något vettigare att göra (tex. ett jobb eller annan produktiv sysselsättning) än att sitta här och diskutera denna oändliga diskutionen fram och tillbaka?

Ni inser väll att ni aldrig kommer att komma fram till något sakligt, eftersom alla har egna uppfattningar om precis allting. Om ni vill förändra världen - bli politiker!
Jag håller med dig, minst 50% av inläggen i denna tråden och i andra trådar är helt ointressanta och ger precis ingenting. Dom är varken förankrade i demokrati, rättsväsende eller i sunt förnuft. Diskutioner som har sin grund i känslor (som ofta har varit fallet) ger varken kunskap eller för samhället och demokratin framåt. Men, för den forumvane som kan ta ut det väsentligaste, kan slipa, förbättra och förfina sina kunskapsförankrade teorier. Den som endast har en negativ åsikt att lägga in i debatten utan att ha varit engagerad i debatten, låter ofta sin känslor vara viktigare än att eftersträva visdom och kunskap.
Mycket bra sagt måste jag säga... Det är alldeles för mycket känslor och åsikter som blandas in för att man ska kunna hålla debatten så saklig som möjligt. Ni som faktiskt diskuterar ämnet kanske bör tänka på det
Oläst 2009-04-23, 15:49 #263
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
.....

Det var ett långt och välskrivet inlägg (Enligt min åsikt... ).

Citat:
Originally posted by -gummianka@Apr 23 2009, 13:14

alla har självklart rätt till sin åsikt, frågan är om man MÅSTE uttrycka den, frågan är om man ens SKA uttrycka den.
- Givetvis ska man uttrycka sin åsikt, man gör det bla genom att går till valurnorna. Sen kanske man ska vara försiktig med att uttrycka sin åsikt innan man har all fakta på bordet.

Citat:
Jag tycker personligen inte att medlemsskap i en förening kan innebära jäv, ett sådant medlemsskap är ju helt "anonymt" och betyder således ingenting, ett förhållande som självklart kan ändra om det är någon som är väldigt aktiv i föreningen (vilket dock iaf inte medför någon automtisk jävssituation)
Är man medlem i en förening så stödjer man oftast föreningens värderingar och aktiviteter. Anonym eller inte spelar ingen roll. Enligt dig skulle det vara detsamma som en pedofil är med i pedofilföreningen men är anonym, därför går det bra att jobba med barn. Eller att samma pedofil arbetar som domare och dömer i en rättgång där en kollega från samma förening sitter anklagad. Personligen skulle jag inte vilja se den situationen.

Citat:
men grundfrågan är inte ointressant, fotbollsdomare har kommit upp som ett exempel, jag hävdade att åtminstone jag skulle föredra någon som är insatt i frågan. Ytterligare ett exempel man kan ta är sjukskrivningar, vem anser Ni har bäst möjlighet att avgöra Er sjukdom/arbetsförmåga, Er egen personliga läkare som behandlar Er, eller försäkringskassan läkare som omprövar det beslutet....
Där har jag en åsikt. Om försäkringskassans läkare aldrig har träffar patient anser jag att försäkringskassans läkaren inte ska kunna fatta beslut om arbetsförmågan. Samtidigt ska den personliga läkarens åsikt om patientens arbetsförmågan granskas av försäkringskassan.

Citat:
Ni verkar tycka att det är självklart att en dom i ett mål speglar domarens personliga åsikt, jag tror att ni, förutom att jag tycker att ni föringar systemet, mer än något annat missförstått systemet.
Det är absolut inte självklart, men det finns en risk att det gör detta. Det är den risken man vill eliminera. Ett exempel är den HD domaren som 2005 dömdes för att köpt sex av en prostituerad. HD:s ordförande och JK har uttalade sig i att det är olämpligt att personen dömer i sexmål. Varför då? Han köptet sex anonymt och uttalade sig aldrig om det därför borde det vara ok att han dömer i sexmål eller?

Avslutningsvis, respekterar dina åsikter men håller inte med.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-23, 15:49 #264
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Originally posted by pkallberg21@Apr 23 2009, 15:43
Jojo jag skrev det mest som ett skämt, men det ligger ju iaf lite sanning bakom det

Jag har faktiskt lärt mig rätt mycket från diskutionen, även om jag inte orkat läsa dom sista 5 sidorna.

Min ursäkt, hmm... Jag tar paus från studierna då och då (var femte minut typ hehe) och då är det skönt att läsa om sånt som intresserar en
Ursäkt godtagen
Det finns faktiskt några inlägg som ger en bra bild och som kan ge en bättre förståelse över fildelningsproblematiken. Och vad är det du pluggar, där du tar en paus på 5 min från?
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-23, 15:52 #265
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Citat:
Originally posted by Xamda@Apr 23 2009, 14:41
Nu dras det lite tunga växlar på detta tycker jag nog. Jäv finns det definitioner för och såvitt jag förstår är han inte per definition jävig, oavsett vad Peter Althin och andra tycker.
Det är fullkomligt naturligt att en jurist, advokat, domare, polis etc. är medlem i olika intresseföreningar med knytning till deras yrkesroll. Att det sedan finns andra medlemmar betyder ju inte att man kan anses ta deras parti omedelbart bara för att man har medlemskap i samma förening.
Även om vi kan disskutera hur länge som helst vare sig domaren var jävig eller inte så är det otroligt opassande att en domare som faktiskt har "koppling till en av parterna" där problematiken med jäv skulle kunna förekomma. Därför anser jag att det faktiskt är en orättvis dom, även om den kanske hade blivit samma i annat fall.
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-23, 15:53 #266
xpower xpower är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
xpower xpower är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av aDonis
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Nu dras det lite tunga växlar på detta tycker jag nog. Jäv finns det definitioner för och såvitt jag förstår är han inte per definition jävig, oavsett vad Peter Althin och andra tycker.
Det är fullkomligt naturligt att en jurist, advokat, domare, polis etc. är medlem i olika intresseföreningar med knytning till deras yrkesroll. Att det sedan finns andra medlemmar betyder ju inte att man kan anses ta deras parti omedelbart bara för att man har medlemskap i samma förening.
Även om vi kan disskutera hur länge som helst vare sig domaren var jävig eller inte så är det otroligt opassande att en domare som faktiskt har "koppling till en av parterna" där problematiken med jäv skulle kunna förekomma. Därför anser jag att det faktiskt är en orättvis dom, även om den kanske hade blivit samma i annat fall.
I agree!
xpower är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-23, 15:54 #267
Medlem

Medlem

Citat:
Citat:

Ursäkt godtagen
Det finns faktiskt några inlägg som ger en bra bild och som kan ge en bättre förståelse över fildelningsproblematiken. Och vad är det du pluggar, där du tar en paus på 5 min från?
Just nu pluggar jag energi, kraft och klimatförändringar inom Fysiken. Den delen jag läser nu är väldigt teoretisk och saknar därför stor anknytning till riktiga världen. Och det tycker jag är tråkigt :P

(Ursäkta för off-topic)
Oläst 2009-04-23, 15:55 #268
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Citat:
Är det ingen här som har något vettigare att göra (tex. ett jobb eller annan produktiv sysselsättning) än att sitta här och diskutera denna oändliga diskutionen fram och tillbaka?
Ni inser väll att ni aldrig kommer att komma fram till något sakligt, eftersom alla har egna uppfattningar om precis allting. Om ni vill förändra världen - bli politiker
Jag håller med dig, minst 50% av inläggen i denna tråden och i andra trådar är helt ointressanta och ger precis ingenting. Dom är varken förankrade i demokrati, rättsväsende eller i sunt förnuft. Diskutioner som har sin grund i känslor (som ofta har varit fallet) ger varken kunskap eller för samhället och demokratin framåt. Men, för den forumvane som kan ta ut det väsentligaste, kan slipa, förbättra och förfina sina kunskapsförankrade teorier. Den som endast har en negativ åsikt att lägga in i debatten utan att ha varit engagerad i debatten, låter ofta sin känslor vara viktigare än att eftersträva visdom och kunskap.
Även om jag också tycker att många inlägg är helt tagna ur det blå och inte innehåller någon saklig information så håller jag inte med dig. Politik och vanlig kunskap går inte att jämföra på det viset. Känslor och åsikter om vad som är rätt och fel är viktiga för många även om du själv och andra kanske vill att allt ska vara svart och vitt. Inte ens inom naturvetenskapen är allt på det viset även om det ofta går att komma fram till ett näst intill entydigt resultat.

Till och med i riksdagsdebatter förekommer det känslor och åsikter även om de kan vara förtäckta. I en demokrati är även de åsikter och känslor som du anser vara meningslösa eller värdelösa av vikt. En god talare tar alltid hänsyn till människors reaktioner och känslor.
Oläst 2009-04-23, 16:01 #269
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Citat:
Originally posted by -danielos@Apr 23 2009, 13:49
Citat:
Ursäkt godtagen

Just nu pluggar jag energi, kraft och klimatförändringar inom Fysiken. Den delen jag läser nu är väldigt teoretisk och saknar därför stor anknytning till riktiga världen. Och det tycker jag är tråkigt
(Ursäkta för off-topic)
För att motivera dig lite =): all teori du läser kan appliceras på den riktiga världen. Sådana komplexa system som du läser om nu är omöjliga att hantera utan att man bygger teoretiska modeller.
Oläst 2009-04-23, 16:04 #270
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by pkallberg21@Apr 23 2009, 14:00
Ni inser väll att ni aldrig kommer att komma fram till något sakligt, eftersom alla har egna uppfattningar om precis allting. Om ni vill förändra världen - bli politiker
Min fikapaus, alltid nyttigt att läsa andras åsikter så man inte blir insnöad.

"Jag har alltid rätt även om mina åsikter förändras..."
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017