Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
.....
|
Det var ett långt och välskrivet inlägg (Enligt min åsikt...

).
Citat:
Originally posted by -gummianka@Apr 23 2009, 13:14
alla har självklart rätt till sin åsikt, frågan är om man MÅSTE uttrycka den, frågan är om man ens SKA uttrycka den.
|
- Givetvis ska man uttrycka sin åsikt, man gör det bla genom att går till valurnorna. Sen kanske man ska vara försiktig med att uttrycka sin åsikt innan man har all fakta på bordet.
Citat:
Jag tycker personligen inte att medlemsskap i en förening kan innebära jäv, ett sådant medlemsskap är ju helt "anonymt" och betyder således ingenting, ett förhållande som självklart kan ändra om det är någon som är väldigt aktiv i föreningen (vilket dock iaf inte medför någon automtisk jävssituation)
|
Är man medlem i en förening så stödjer man oftast föreningens värderingar och aktiviteter. Anonym eller inte spelar ingen roll. Enligt dig skulle det vara detsamma som en pedofil är med i pedofilföreningen men är anonym, därför går det bra att jobba med barn. Eller att samma pedofil arbetar som domare och dömer i en rättgång där en kollega från samma förening sitter anklagad. Personligen skulle jag inte vilja se den situationen.
Citat:
men grundfrågan är inte ointressant, fotbollsdomare har kommit upp som ett exempel, jag hävdade att åtminstone jag skulle föredra någon som är insatt i frågan. Ytterligare ett exempel man kan ta är sjukskrivningar, vem anser Ni har bäst möjlighet att avgöra Er sjukdom/arbetsförmåga, Er egen personliga läkare som behandlar Er, eller försäkringskassan läkare som omprövar det beslutet....
|
Där har jag en åsikt. Om försäkringskassans läkare aldrig har träffar patient anser jag att försäkringskassans läkaren inte ska kunna fatta beslut om arbetsförmågan. Samtidigt ska den personliga läkarens åsikt om patientens arbetsförmågan granskas av försäkringskassan.
Citat:
Ni verkar tycka att det är självklart att en dom i ett mål speglar domarens personliga åsikt, jag tror att ni, förutom att jag tycker att ni föringar systemet, mer än något annat missförstått systemet.
|
Det är absolut inte självklart, men det finns en risk att det gör detta. Det är den risken man vill eliminera. Ett exempel är den HD domaren som 2005 dömdes för att köpt sex av en prostituerad. HD:s ordförande och JK har uttalade sig i att det är olämpligt att personen dömer i sexmål. Varför då? Han köptet sex anonymt och uttalade sig aldrig om det därför borde det vara ok att han dömer i sexmål eller?
Avslutningsvis, respekterar dina åsikter men håller inte med.