Kom ihåg mig?

EU domän

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-10-04, 14:09 #11
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS
Citat:
Originally posted by -Marcus@Oct 4 2005, 12:02
Citat:
Ursprungligen postat av lazat
Det kommer att vara den ansökan som kommer in först till EURid:s system som får domännamnet. Så om det är ett ord som du tror någon annan vill ha så registrera ett varumärke, företagsnamn med det ordet och ansök om förtur.
Hur går egentligen proceduren för förhandsregistreringen till gällande styrkande av rättigheter till registrering under Sunrise fas 1/2 t.ex. om man har ett varumärke/företagsnamn? Vilket sätt är att föredra om man ska registrera en .eu-domän för ett annat företags (kunds) räkning? Kan man själv skicka in registreringen till ett ombud och sedan komplettera med kundens underlag för styrkande av varumärke?
Har kikat lite hos Eurid men inte hitta några detaljer. Någon som har koll på det där?

Kontroll av rättigheter till namn kommer att hanteras av PricewaterhouseCooper. Om man innehar rättigheter till ett namn så kommer man behöva skicka in underlag för detta till en fysisk adress. För oss svenskar kommer denna adress att finnas i Sverige. Ombuden kommer inte hantera något sådant underlag överhuvudtaget. Det är därför kostnaden för .eu-domäner kommer att vara högre under sunrise-perioden (pga administration).
Tack för ditt snabba svar Jonathan!

Det innebär med andra ord att jag kan skicka in förhandsregistrering via vilket (accrediterade) ombud som helst för en kunds räkning (förutsatt att det registreras i kundens namn) och sedan skickar jag (på uppmaning?) in separat pappersunderlag som jag får från min kund, för att styrka deras rättighet, direkt till PricewaterhouseCooper?
Oläst 2005-10-04, 14:59 #12
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2005
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Reg.datum: Apr 2005
Marcus > Ja, det stämmer. Det är inte "bråttom" på något sätt att förhandsboka .eu-domäner hos ombud än, det är minst 2 månader kvar tills dess att EURid kan börja ta emot ansökningar. Visst kan det vara intressant att förhandsboka sin .eu-domän redan nu, men man bör dock inte jäkta med detta utan omsorgsfullt välja ett ombud som man har förtroende för.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-04, 18:43 #13
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2004
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:

Det innebär med andra ord att jag kan skicka in förhandsregistrering via vilket (accrediterade) ombud som helst för en kunds räkning (förutsatt att det registreras i kundens namn) och sedan skickar jag (på uppmaning?) in separat pappersunderlag som jag får från min kund, för att styrka deras rättighet, direkt till PricewaterhouseCooper?
När du lägger beställningen ( iaf hos oss ) så kommer du att få skriva in vilken e-postadress verifikationsdokumenten ska skickas till. När vi sedan skickar in ansökan så kommer ni att få ett e-post med ett dokument som ska skrivas ut som blandannat innehåller unikt IDnummer och sträckkod. När ni har skickat in detta till valideringsagenten så kommer er registreringstatus att uppdateras i vårt system så att man kan dubbelkolla att dokumenten har kommigt fram.

Jag skulle vilja påstå att det är viktigt att skicka in ansökan så fort som möjligt. Vi ombud måste skicka alla ansökningar i den ordning som vi har fått dom. Så är det t ex 2 st som ansöker om ett och samma domännamn även under Sunrise reglerna så kommer den ansökan som hinner först att processas. Man måste komma ihåg att varumärken och andra förturer kan vara registrerade i flera länder och att flera kan ha rätt till samma förtur. Det finns även namn-nappare som nu registrerar varumärken i länder där det är kort handläggning för att hinna före dom rätta innehavarna och skickar in förtursansökningar via de ombud som har system igång redan. Även om ett beslut går att överklaga så kan det vara besvärligt. En överklagan ska ske på det språk som den som har fått namnet talar. Så om det är på något mindre spåk i Europa som inte så många pratar så kan er överklagan bli besvärlig då ni måste ha tolkar. Har du några fler frågor så svara jag gärna på dessa.
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-05, 21:39 #14
namerunner namerunner är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2004
namerunner namerunner är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2004
Nu är det klart när de olika .eu köerna öppnar/stänger;

Phase 1 (Sunrise 1): 7 dec- 6 feb
Phase 2 (Sunrise 2): 7 feb- 6 apr
Phase 3 (Landrush): 7 apr

/Daniel
namerunner är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-06, 13:58 #15
Aliquiz Aliquiz är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2005
Aliquiz Aliquiz är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2005
Förtydligande;

Fas 1 - Varumärken - Kommer att öppnas 2005-12-07 och stängas 2006-02-06.
Fas 2 - Företagsnamn - Kommer att öppnas 2006-02-07 och stängas 2006-04-06.
Fas 3 - Öppen för alla - Kommer att öppnas 2006-04-07 och därefter är domänen igång och öppen för alla.
Aliquiz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017