Kom ihåg mig?

Dubbla cpu i win2003

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-08-23, 10:42 #11
Svartrock Svartrock är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2004
Svartrock Svartrock är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2004
Alla versioner av windows 2003 stöder minst 2 fysiska CPU utom windows 2003 Datacenter som stöder 8 till 64 CPU som man kan se på Microsofts sida
http://www.microsoft.com/windowsserv...eeditions.mspx
Svartrock är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-23, 14:28 #12
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Nu har jag inte lekt alldeles för mycket med 2k3 men kan det inte vara så att du måste uppgradera kernel då du eftermonterade en cpu? NT4 gillade inte alls att man gick från singel till multi och w2k har haft lite hyss för sig med.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-23, 17:46 #13
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Nu har jag inte lekt alldeles för mycket med 2k3 men kan det inte vara så att du måste uppgradera kernel då du eftermonterade en cpu? NT4 gillade inte alls att man gick från singel till multi och w2k har haft lite hyss för sig med.

Hur uppgraderar man kernel i Windows? :P Ska han uppgradera till "Vista" som inte ens lanserats än? Iofs nästan alla windows versioner kör fortfarande på sin gammla skit kernel.

Är bara riktiga OS som Linux/Unix man smidigt kan upgradera och anpassa kernel.

Citat:
Originally posted by -JonathanS@Aug 23 2005, 10:39
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Nej tycker det är mycket fel, menar om man nu köper dual CPU med både HT och dual core så lär det ses som 8 CPU och tycker inte man ska behöva betala en förmögenhet för Windows Dataceter då.
Ehh, nej. Microsofts licensprogram räknar inte processorer med Hyper Threading som två processorer. Det är 1 licens/fysisk processor som gäller.
Om inte en Windows hittar 2 CPU så litar inte jag på att den klarar känna av om det är HT eller fysisk :P
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-24, 08:29 #14
Westmans avatar

Westmans avatar

Ja du patrikweb. Det finns faktiskt olika versioner av den men jag förstår att du inte har stött på det då du inte är road av att pillra med windows.

När man installerar NT4 på en singelcpumaskin så kan jag garantera att den inte vill veta av mer än 1 cpu. Stoppar man in en till - ja då blir det till att stoppa i skivan och välja upgrade eller vad det nu heter. Det var några år sen sist.

Liknande har jag stött på när det gäller W2K Server fast där ska man inte behöva göra något om man går från 1 till 2 cpu. Går man från 1 eller två till 4 så är det bara att stoppa i skivan igen. Kan vara samma fenomen om man går från en HT till två HT cpuer. Inte alls otroligt snarare sannolikt. Som sagt, 2k3 har jag inte lekt med så mycket men det skulle inte förvåna mig om det gäller där med.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017