Kom ihåg mig?

reklampengar

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-04-27, 13:03 #11
imported_admin imported_admin är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Administratör

Citat:
Originally posted by Silon@Apr 27 2003, 03:23 AM
  • CPC
  • CPM
  • hybrid
Jepp börjar bli en djungel av förkortningar hehe, men just dessa har jag hängt med på. CPC = Betalt per klick (Cost per Click), CPM = Betalt per 1000 visningar (Cost per Thousand), Hybrid = Betalt per X antal visningar med en antal klick garanti och är således en blandning av CPC & CPM

Andra vanliga är, Imp - Impressions, Chp - Checkpoints, CTR - ClickThroughRate, CR - Conversion Rate, LR - Lead Rate

Cerebus skriver även om branding, här finns läsvärd info där vi tidigare diskuterat just branding.

http://forum.network.nu/index.php?act=ST&f...=12&hl=branding

Admin
imported_admin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-27, 20:38 #12
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Supermoderator

Jag kan berätta kort om push, push öppnar för prenumerationstjänster främst till mobilen men även för siteägare.

Just nu så billar samtliga mobiloperatörer på det ingående smset när man gör en beställning. Detta fungerar bra sålänge det är EN sak man betalar för, men om man ska behöva skicka ett sms varje dag för att få tillgng till en site eller liknande så är det katastrof. Vi har sett diverse lösningar det sista halvåret där man börjar ta steget mot prenumerationstjänster för siteägare. Exempelvis har samtliga communitys börjat köra med "pro"-abbonemang, 15 spänn i månaden eller dylikt för att få tillgng till fler funktioner. Väldigt uppskattat för regelbundna besökare som dessutom känner att dem kan bidra med några kronor till utvecklingen av deras favoritsite.

I dagsläget vet förmodligen alla ungdomar mellan 12-20 hur betal-sms fungerar, vilket ger mig/branschen ett väldigt bra utgångsläge när vår infrastruktur för push är färdig (mer om detta längre ner i inlägget). Många äldre har även börjat använda sig av betal-sms, exempelvis säljer aftonbladet.se reseguider för 10kr stycket på deras site. De som inte vet hur betal-sms fungerar lär sig det oftast efter ett par beställningar eftersom det är väldigt snarlikt med vanliga sms. Folk som dessutom sitter på internet över huvudtaget har i 99.99% av fallen en mobiltelefon i hushållet.

Mer om push & hur det kommer/kan fungera för siteägare. Istället för att skicka "get code" i ett sms för att beställa ringsignalen xxxxx med xxxxx skickar man istället "START DINSITE" för att starta en prenumeration på just din site i låt säga 30 dagar. Priset väljer klienten (dvs siteägaren) själv och kan välja mellan 3kr/5kr/10kr/15kr/30kr-billing för en viss period, exempelvis en månad. När "START"-smset är inskickat har vi rätt att skicka ut sms till beställaren som billas på det utgående smset, dvs kunden behöver inte skicka in någonting mer. Naturligtvis skall detta ske i samband med ett avtalsvillkor eller dylikt där allting klargörs för kunden, hur ofta vi skickar smset, vad det kostar, hur man slutar prenumererea etc. Kunden får därefter ett 30kr-sms skickat till sin mobil exempelvis en gång i månaden som meddelar att prenumerationen är förlängd i ytterligare 30 dagar. Tjänsten kräver noll interagering från kunden när prenumerationen väl är igång. För att stoppa prenumerationen skickar man exempelvis "STOPP DINSITE" till samma kortnummer. Här finns väldigt många olika lösningar att välja mellan, man kan välja att prenumerera på specifika tjänster från en site, hela siten, slippa reklamen, osv osv för en liten slant. Push är i princip igång i dagsläget hos operatörerna, dock så tillåter inte vodafone prenumerationstjänster (huruvida det kan ha att göra med deras egna live-tjänst låter jag vara osagt, bara privata spekulationer). Det var sagt att de skulle släppa denna "spärren" i början av april, dock så verkar det ha dragit ut på tiden för än idag tillåter de inte detta. Iofsig har vodafone bara 15-20% marknadsandel i sverige, så rent teoretiskt sett kan man köra igång i dagsläget, men vi förlorar ev. en del på vårt rykte inför framtiden ("äh dem tar inte vodafone, j-vla skit..." etc).

Det finns ett stort intresse för siteägare att börja ta betalt för sitt innehåll, iaf i ett övergångsskede tills det kommer en RIKTIG micropayment
lösning (4-10 år enligt mig) som interagerar direkt med ditt bankkonto eller liknande utan att kunden behöver göra ett dugg. Jag tror även att kunderna är/börjar bli redo att börja betala för sitt innehåll, själv har jag bl a årsprenumeration på musicbrigade.com och kan tänka mig att betala för fler tjänster, exempelvis påminnelser via sms i samband med en kalender via webben eller dylikt, med tanke på att jag alltid missar tider för tvprogram, tåg, flyg, möten etc... kanske något att ta tag i när man får tid över!

Ja, vad kan man säga... här finns en del personer som har stora siter i forumet, och utan att göra för mycket reklam så är ni välkommen att kontakta mig om ni vill veta mer om push och vad det kan göra för er i framtiden (småsajter med några få unika besökare per dag undanbedes). Vår infrastruktur är snart färdig (prel. launch på fredag) och kommer att vara väldigt skalbar med stora möjligheter för skräddarsydda lösningar, multipla sidor, sektioner, content, etc. Efter att vi lanserat push skulle jag vilja säga att endast fantasin sätter gränserna oasvett vilken tjänst man vill dra igång.

Jag hoppas ni fått lite insikt i den nya tekniken & kanske även nya ideer på tjänster ni vill erbjuda era besökare.

Mvh, Tobias
Oläst 2003-04-27, 20:51 #13
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Supermoderator

En fråga till Tobias mest, var går gränsen för mobilbetalningar? Jag driver själv en e-handelssajt som tampas med att få till en bra betalningslösning och att betala via mobil vore kanske just en sådan men i dagsläget verkar gränserna ligga kring 15-30 kronor (jag har inte hört mig för men jag har aldrig sett större belopp). Kommer vi att få se någon lösning där man kan betala några hundra kronor via mobilen? Eller det finns kanske redan?

I mitt fall handlar det oftast om mellan 150 och 500 spänn vilket gör att få betalningslösningar är riktigt effektiva.
Oläst 2003-04-27, 20:56 #14
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by Jome@Apr 27 2003, 08:51 PM
En fråga till Tobias mest, var går gränsen för mobilbetalningar? Jag driver själv en e-handelssajt som tampas med att få till en bra betalningslösning och att betala via mobil vore kanske just en sådan men i dagsläget verkar gränserna ligga kring 15-30 kronor (jag har inte hört mig för men jag har aldrig sett större belopp). Kommer vi att få se någon lösning där man kan betala några hundra kronor via mobilen? Eller det finns kanske redan?

I mitt fall handlar det oftast om mellan 150 och 500 spänn vilket gör att få betalningslösningar är riktigt effektiva.
Tyvärr så finns det ett eu-direktiv gällande microbetalningar som säger att summor över 30kr skall hanteras av en bank. För prenumerationstjänster är detta lätt att komma undan (kontrollerat med jurist) eftersom det aldrig går att bevisa hur många tjänster/produkter man egentligen får för pengarna. Om man billar 30x2 på 10 sekunder så kan man alltid hävda att de första 10 sekunderna kostar 30kr, därefter kostar 30 dagar ytterligare 30kr eller dylikt, jag förmodar att du ser vart jag försöker komma...

För produkter kommer förmodligen betal-sms aldrig att fungera, den största orsaken är att mobiloperatörerna "stjäl" för stor del av intäkterna.

Ett alternativ kan ju vara att folk registrerar sig som autogiro kund & betalar med ett sms till ett 0kr-kortnummer. Långsökt som fan, men det är det bästa jag kan komma på & då är det inte lönt att tänka vidare eftersom det innebär mer strul än att ta det "som vanligt" med postgiro/bankgiro.

Mvh, Tobias
Oläst 2003-04-27, 21:00 #15
Supermoderator

Supermoderator

Där ser man. Jag antar att man kan förstå varför direktivet kom till även om det sätter käppar i hjulet, mobiltelefonbetalningar hade ju varit en alldeles perfekt lösning för många ehandelssajter.
Oläst 2003-04-27, 21:06 #16
Supermoderator

Supermoderator

Absolut... och som sagt, för tjänster är det lätt att hitta luckor, men för produkter blir det problem

Jag hoppas du hittar en smidigare lösning, postförskott alt. paynova (www.paynova.se) är väl ok? Är inte insatt i branschen så jag har ingen större koll, men anser personligen att dessa bör fungera bäst.

Mvh, Tobias
Oläst 2003-04-27, 21:19 #17
Supermoderator

Supermoderator

Vi hade planer på att använda just dessa två tillsammans och även postgiro/bankgiro i förskott, men tyvärr verkar inte Posten/Nordea kunna ordna fram vanliga blanketter för postförskott till oss. Så nu fortsätter vi köra faktura tills vi har något bra alternativ till postförskott.

Dessutom är ju en stor nackdel att Posten tar ut en avgift på 37,50 bara för själva postförskottstjänsten. Det är inte så mycket då man beställer en dator för 15k, men då det handlar om en T-shirt för 150 spänn blir det en del.
Oläst 2003-04-27, 21:25 #18
Supermoderator

Supermoderator

Beror sig ju helt på hur mycket kapital ni har också, har ni möjlighet att göra som bl a posterdreams.com gör så är det ju klockrent. Dem skickar ut planscherna tillsammans med en faktura & bjuder på frakten om man förhandsbetalar. Förmodligen det smidigaste jag sett. Men som sagt, kräver lite kapital för att kunna hantera kredittiden.

När du nämner t-shirts, har ni möjlighet att trycka t-shirts så PM'a gärna mig, vi har tävlingar etc lite då och då på våra sajter & använder i dagsläget ett lokalt tryckeri, men stödjer gärna nya företag & speciellt då folk från forumet om ni kan erbjuda samma tjänst.

Mvh, Tobias
Oläst 2003-04-27, 21:26 #19
Administratör

Administratör

Citat:
Originally posted by Jome@Apr 27 2003, 07:19 PM
Det är inte så mycket då man beställer en dator för 15k, men då det handlar om en T-shirt för 150 spänn blir det en del.
Ett stort STORT problem som måste lösas, PF avgiften är ju ofta mer än vinsten på den specifika produkten diskriminering av internethandeln.

Vem köper en produkt av oss där porto & PF är dyrare än produkten.

Även jag är helt klart intresserad av nån som kan trycka t-shirts och diverse.

Admin
imported_admin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-27, 21:39 #20
Supermoderator

Supermoderator

Visst har vi lite kapital, och vi kör ju just nu med fakturabetalning och det fungerar förhållandevis bra eftersom vi kör kreditkontroll (eller rättare sagt; vi ringer kronofogden) på alla nya kunder men de är måttligt glada på kronofogden en fredagseftermiddag då man har 15 kunder att kolla (och telefonköer är lagom kul att sitta i). Samtidigt blir det ju mycket merjobb med påminnelsefakturor och liknande.

Som det ser ut nu kommer vi antagligen erbjuda faktura mot extra avgift, paynova samt förskottsbetalning via postgiro/bankgiro.

Håller med Admin var det gäller postförskott..

Jag PM:ar er båda strax så får vi diskutera vidare.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017