Kom ihåg mig?

Äntligen klar

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-07-09, 12:58 #11
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Reg.datum: Dec 2004
En pdf-fil som öppnas i samma fönster, gör om.
Hm antingen är jag eller min dator för varm när man öppnar pdf-filen och klickar på bakåtknappen för att ta sig tillbaka till sidan, är allt borta och en vanlig textsida visas. För varm för att förklara bättre...
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-09, 18:10 #12
hagklint hagklint är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
hagklint hagklint är inte uppkopplad
Medlem

Har inget speciellt att säga förutom att det blir intressant att se ditt nya bildgalleri.
hagklint är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-09, 21:23 #13
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMH
Citat:
Ursprungligen postat av festiz
@nomicon:
Jag har inga problem att markera texten, vad menar du med "korrekt vis"? Jag använder ioförsig firefox på GNU/Linux, ska testa på windowsburken strax.
Prova med IE och markera hela texten på första sidan etc :P
Dessutom är texten i IE typ dubbelt så stor som i FF (båda på WinXP) så i IE är sidan helt horribel...

Ett annat tips är att du gör om din CV. Iaf om du hade tänkt dig ett datajobb...

Som arbetsgivare:
- Skiter jag i vilken grundskola du gick i.
- Skiter jag i alla jobb som inte är relevanta så om du inte söker jobb som hemsidesnickrare åt en städfirma är det ointressant. Räcker gott att nämna att du haft andra ströjobb under din utbildning.
- Skiter jag i var du gjorde din PRAO
- Vill jag se konkreta exempel på projekt du genomfört och vilka tekniker du använde där.
- Skiter i dina betyg i språk. De ser jag i dina betyg. I CVn vill jag bara se vilka språk du kan flytande, bra, och hjälpligt.
- Finner jag dina personliga kommentarer kring vilka tekniker du använt irriterande. Omfattningen framgår av konkreta exempel enligt ovan och i början vill jag bara se en sammanfattning av vad du kan, typ: "PHP, XHTML, SQL, CSS, JS, C++, BASH"

Andra arbetsgivare kanske tycker annorlunda, men en alternativ syn kanske kan hjälpa... En ansökan med din CV (även om du var kvalificerad nog) skulle jag kasta omedelbart.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-10, 02:15 #14
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Angående att skriva cv (vilket jag gjort till lite av en konstform .. så kan jag rekommendera följande.. i första hand, poängtera vad du kan tillföra... få fram vad som gör att du passar bättre än nån annan... det finns alltid personer med bättre kvalifikationer, men det hindrar inte dig från att landa jobbet... det är som att sälja saker.. man måste sälja konceptet... det räcker inte med att bara stapla fakta.. vem är du? varför i hela friden skulle vi kolla mer på dig? Jag menar inte att man ska skriva ett kåseri om dit liv, men man måste utmärka sig, annars är det kört från början.. bara klassettor från handels klarar sig med rena fakta.

vill ni ha mer tips om hur man skriver bra cv så får jag hänvisa till mitt kommande projekt kring just detta, (som inte ens är påbörjat ännu)... : )
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-10, 10:58 #15
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2005
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Hur kan jag förbättra menyerna tycker du? Vad är det som de saknar? Är de svåra att hitta? För plottriga? Förstår man inte att det är länkar? Menar du att man ska märka mer att när man hovrar så händer det något(bakgrunden trycks in)?
Vem säger att du måste ha menyer på första sidan? Om det är en personligsida så varför inte skriva lite enkelt om dig och din sida med textlänkar till olika delar av sidan. På det här viset så får du läsaren mer involverad i texten och på så vis så blir det även mer personligt. Men om du ska ha menyer så försöka att inte göra dem så tråkig utan antingen byt plats på dem eller gör om dem totalt.

Sedan angående "nyheter", ta bort den bruna bakgrunden den förstör hela sidan som den är nu.

Nu vet jag inte om det var CV'n som vi skulle disskutera men jag håller med Ego här, kanske det inte gäller alla arbetsgivare men det är åt rätt håll.. Har själv aldrig skrivit ett CV eller sökt ett jobb men om jag skulle ta in en "datanörd" så tror jag att jag skulle kolla på tidigare referenser och inte så mycket på betyg. Folk som vi har plockat in i projekten är nästan enbart på rekommendationer och tidigare referenser och jag har ingen aning om deras tidigare grundskola och ev utbildningar.

/ Tomas
Tomas B är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-10, 23:01 #16
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Sep 2004
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Det som jag tyckte var lite imponerande var att du översatt i princip varenda grej på sidan till engelska istället för, som många gör, att bara översätta startsidan till engelska.
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-10, 23:42 #17
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by koala@Jul 10 2005, 23:01
Det som jag tyckte var lite imponerande var att du översatt i princip varenda grej på sidan till engelska istället för, som många gör, att bara översätta startsidan till engelska.
Jo, det är imponerande... borde kanske dock lagt lite tid på att göra språkbytet snyggare... testa att klicka några gånger på svenska/engelska växlande utan att byta sida...
Kod:
http://www.festiz.com/?sida=news&t=6&lang=sv_SE&lang=en_EN&lang=sv_SE&lang=en_EN&lang=sv_SE&lang=en_EN&lang=sv_SE&lang=en_EN&lang=sv_SE&lang=en_EN
Det är inte snyggt någonstans... :P
Oläst 2005-07-11, 01:18 #18
koalas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Det är sant eg0master... samma fel finns på buzz.bazooka.se när man klickar på astronauten, och fanns på min hemsida pga att webhotellet använde en märklig version av PHP (buggen uppstod inte på min egen server). Jag misstänker att det kan vara precis samma bugg i detta fall också. PHP-versionen är möjligen inte 4.2.2?
Oläst 2005-07-11, 08:23 #19
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by koala@Jul 11 2005, 01:18
Det är sant eg0master... samma fel finns på buzz.bazooka.se när man klickar på astronauten, och fanns på min hemsida pga att webhotellet använde en märklig version av PHP (buggen uppstod inte på min egen server). Jag misstänker att det kan vara precis samma bugg i detta fall också. PHP-versionen är möjligen inte 4.2.2?
Exakt, hur gör du för att felet skall uppstå?
Om man bygger upp länken själv lär man ju knappast få problemet...
Oläst 2005-07-11, 15:35 #20
koalas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av eg0master
Citat:
Ursprungligen postat av koala
Exakt, hur gör du för att felet skall uppstå?
Om man bygger upp länken själv lär man ju knappast få problemet...
När jag fick problemet byggde jag inte upp varje länk själv, utan jag gjorde något liknande:

Kod:
echo '<a href="'.QueryString::set('csf',$visual_style).'" title="'.$skinTitle.'">';
Detta för att jag tyckte det var bekvämt att låta en klass hålla kolla på alla QueryString-variabler som skulle följa med i varje länk.

En bit av klassen (som jag naturligtvis också gjort):
Kod:
class QueryString
{
	function set ($var, $val='') {
 global $goodversion; // true, om PHP-version > 4.3.0
 $str = '?'.$_SERVER['QUERY_STRING'];
 if (is_array($var)) { 
 	if (isset($val)) {
  // möjligen notis
 	} 	
 	foreach ($var as $k => $v) {
  if (!isset($_GET[$k])) {
  	$str.='&'.$k.'='.$v;
  } else {
  	if ($goodversion) {
   $str = preg_replace("/($k=)[^&]*/", "\${1}".$v, $str); 
  	} else {
   $str = preg_replace("/$k=[^&]*/", "", $str);
   $str .= '&'.$k.'='.$v;
  	}
  }
 	} 	
 } else {
 	if (is_numeric($val)) {
  $val=(string)$val;
 	}
 	if (empty($_SERVER['QUERY_STRING'])) {
  $str .= $var.'='.$val;
 	} elseif (!isset($_GET[$var])) { 
  $str .= '&'.$var.'='.$val;
 	} else {  
  if ($goodversion) {
  	$str = preg_replace("/($var=)[^&]*/", "\${1}".$val, $str); 
  } else {
  	$str = preg_replace("/(&|&amp;)$var=[^&]*/", "", $str);
  	$str .= '&'.$var.'='.$val;
  }  
 	} 	
 }	
 return str_replace('&', '&amp;', $str);
	}
// ... fortsättning, fler funktioner som inte används särskilt ofta
Jag använde den här klassen på min hemsida, och det underlättar en pytteliten aning om man har många dynamiska variabler som t ex en lista som ska kunna sorteras efter flera olika regler. Men egentligen är det så sällan detta inträffar att man lika gärna kan skriva ut varje länk manuellt.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017