Kom ihåg mig?

När blir en server verkligen en server ?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-06-23, 20:27 #11
chrizzs avatar
chrizz chrizz är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2004
chrizz chrizz är inte uppkopplad
Medlem
chrizzs avatar

Reg.datum: Aug 2004
En server är en dator som används för serverrelaterade ändamål, dvs kanske filserver, databasserver eller webbserver, men inte används som workstation regelbundet. Dvs, du kan fortfarande surfa lite om du vill på en server utan att den "måste" sluta kallas servern.

Sen finns det ju olika hårdvara som klarar att göra serverrelaterare uppgifter bättre och sämre än andra, men jag tycker nog precis allt kan kallas server, om det är just sånna uppgifter man använder datorn till.

Det är min syn på det iaf.
chrizz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-23, 22:08 #12
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas
Citat:
Originally posted by -Decibel@Jun 23 2005, 18:55
**KLIPP**

Jag anser det väl när man kör någon form utav servermjukvara på en dedikerad maskin.

Citat:
Ursprungligen postat av grazzy
När man avinstallerar windows
Ett svar jag förväntande mig ifrån PatrikWeb men inte dig.
Man brukar ju säga "rätt sak på rätt plats", jag anser dock inte att windows hör hemma på servrar.
Det hela var dock ett skämt.

För mig är en dator som är dedikerad till en uppgift som inte är beroende av fysisk mänsklig input en server. Sen om jag skulle köpa webhotell-tjänster från ett företag som körde sina "servrar" på pentium 90s är väl en annan historia...
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-23, 23:04 #13
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Reg.datum: Dec 2003
Jag tycker det hela är väldigt enkelt. En dator vars primära uppgift är att tillhandahålla en eller flera tjänst(er) till andra datorer tycker jag är den perfekta definitionen på server.

Ex:
Har man en arbetsstation med Windows XP Home och fildelning aktiverat så är det inte en filserver för det. Men om man slutar använda den som arbetsstation medans filer fortfarande körs in och ut på burken så är det en server.

Att det måste vara en viss kvalitet på hårdvaran låter jättekonstigt i mina öron. Hur ska jag då kunna förklara för folk att jag har en utvecklingsserver ståendes i källaren t.ex? Vet inte hur man skulle formulera en sådan mening...
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-23, 23:29 #14
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: May 2003
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar

Reg.datum: May 2003
Kanske inte direkt svar på "När blir en server verkligen en server ?" men å andra sidan anser jag mig själv inte kompetent nog att göra den bedömningen.

Däremot anser jag att eftersom man inte kan ha koll på allt här i världen och som i mitt fall är beroende utav bra grejer, både i serverhallen och på skrivbordet så får man jobba med företag och personer som besitter den kompetensen , och som man kan lita på.

Jag har med det företaget som hostar mina två servrar (JX Hosting) köpt den proffessionella hjälp som jag anser att jag behöver. Detta i form av bra maskiner och personal som vet vad dom håller på med, visst skulle man kunna lära sig en del om hur servern skall skötas/patchas o.s.v. men i mitt fall lägger jag hellre dom pengarna att få det gjort av proffs.

Det samma gäller även datorerna på kontoret/lagret, skulle aldrig komma på tanken att bygga en själv även om jag klarar det, inte heller köpa en på SIBA el.dyl. Jag vill ha service och jag betalar gärna för det.

Blev lite off topic men ibland spårar man ur

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-24, 19:59 #15
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Delvis har kullervo rätt med: "En dator vars primära uppgift är att tillhandahålla en eller flera tjänst(er) till andra datorer tycker jag är den perfekta definitionen på server."

Fast om den kör windows 95 och enbart sysslar med t.ex. shoutcast så är det verkligen så långt ifrån vad jag skulle kalla server fast den stämmer med kullervos definition.

Att hänga upp sig på märken på hårdvara etc. för att avgöra vad som är en server är ännu mindre rätt. Svår fråga helt enkelt.

Sen behöver inte en server kosta 2-3 kkr per månad. T..ex. så har Fujitsu en rätt bra entrylevel rackserver (P4 3.0) (10kkr i inköpspris) vilket borde göra att ett företag som sysslar med dedikerade servrar kan hyra ut den för runt 900:- / månad. En schysst IBM kostar runt 18 kkr vilket borde bli 1500:- / månad.

Visst, ska man ha 4/8 timmars inställelse från t.ex DELL, IBM etc. så kostar det skjortan men vilka har det? Inte många och framför allt inte på billiga maskiner. Då lönar det sig att ha en burk på hyllan istället.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-24, 22:59 #16
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Annonsen nedan.... Cliche =)

hehe...
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017