Kom ihåg mig?

Etik och moral?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-04-16, 16:30 #11
Pekay
Guest

Pekay
Guest

Citat:
Originally posted by Viktor+Apr 16 2003, 12:57 PM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Viktor @ Apr 16 2003, 12:57 PM)
Citat:
Originally posted by -Pekay@Apr 16 2003, 01:27 AM
<!--QuoteBegin--Viktor
Citat:
@Apr 16 2003, 12:52 AM
Gör vad jag kan för att följa den svenska lagen. Dock så får man springa på gränsen om man ska tillåta yttrandefrihet osv.

Våra artiklar bryter inte mot lagen, det har vi kollat med vår jurist och med datainspektionen så där är vi säkra. Annars tycker jag etik och moral handlar mycket om lagen. Sysslar man även med sex-sidor så får man ha ännu mer koll på vad man sysslar med tycker jag.

Inte för att vara elak Viktor.
Men jag tror inte på att du kollar regelbundet med en jurist.
Med tanke på att dem tar bra betalt, samt att ni uppdaterar sajten
till och från vilket innebär att om du visat juristen 1 gång.
Så kanske det var okej, men sen då ni skriver en ny nyhet?

Och det är rätt komiskt att du säger det, för jag minns en diskussion
omkring dina tvtablåer.

Samt, ditt forum.
Har han läst igenom alla inlägg där?
Alla nya inlägg också?

Nej, jag tror inte på det.
Bättre får du komma med.
Jag kan börja med att säga att jag har bra kontakt med två jurister. En av dem är anställd på en advokatbyrå dessutom. Det ställer upp och kollar artiklar samt ger råd och vägledning helt gratis.
Sen skickar jag ju inte in två förfrågningar per dag utan bara artiklar där osäkerhet råder. Det mesta som postas på vår sida är nyhet, d.v.s. inte politiska artiklar.

På forumet har vi endast moderatorer som kollar inläggen. Man kan säga att det mesta är tillåtet där så länge man inte hotar eller kränker andra personer. Visst kan man snacka skit om offentliga personer men när det börjar röra sig om privatpersoner så brukar vi kliva in. Annars är forumet relativt fritt.

Våra tv-tablåer är ett skämt, det är en ytterst liten del av våra besökare som använder den och vi ansåg att vi inte ville lägga ner pengar på att hyra in en eller att för den delen ta bort vad vi hade för besökarna. Det om något är brist på moral men allt är också relativt känns det som.
Om vi ska ta ett annat exempel när vi ändå är inne på min sida så kan vi ta kändisbilderna. Jag kan lova att vi inte ha licens för 400 bilder på Britney Spears. Men så gör vi inte heller någon kommersiellvinning på de bilderna. Jag driver som sagt annat (läs sexsidor) där jag har licens för över tiotusen bilder och det skulle aldrig falla mig in att ta någon annans bilder utan lov när det gäller de sidorna. [/b][/quote]
Och forumet då?
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-16, 17:16 #12
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Personligen tycker jag att det är moraliskt riktigt att sprida propaganda som i dagsläget är förbjudet enligt svensk lag. Sveriges yttrandefrihet är begränsad till vad som är politiskt korrekt. Att förtrycka oliktänkande tror inte jag löser några problem, utan snarare skapar fler. Jag är för ett helt fritt internet, men tror aldrig det kommer. (Tilllagt i efterhand: Formulerade mig kanske lite konstigt. Vad jag menar är helt enkelt att jag tror att en öppen dialog även med extremister är givande. Att helt enkelt försöka tysta dessa har ju i så många fall visat sig oeffektivt. Tilläggas kan göras att jag själv inte är någon politiskt extremist av något slag, lite höger här och lite vänster där.)

Måste tillägga att 'ett fritt internet' inte betyder att jag berättigar brott mot upphovsrättslagen.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-16, 19:24 #13
Pekay
Guest

Pekay
Guest

Citat:
Originally posted by cerebus@Apr 16 2003, 03:16 PM
Personligen tycker jag att det är moraliskt riktigt att sprida propaganda som i dagsläget är förbjudet enligt svensk lag. Sveriges yttrandefrihet är begränsad till vad som är politiskt korrekt. Att förtrycka oliktänkande tror inte jag löser några problem, utan snarare skapar fler. Jag är för ett helt fritt internet, men tror aldrig det kommer.

Måste tillägga att 'ett fritt internet' inte betyder att jag berättigar brott mot upphovsrättslagen.
Yttrandefrihet innebär inte att man ska få säga vad som helst vart som helst.
Har aldrig gjort det heller.

Att förtrycka oliktänkande tror inte jag löser några problem, utan snarare skapar fler.

Såg du t.ex. på Insider med Robert Aschberg då Legion Wasa var där?
Tror du seriöst, att du eller någon annan skulle kunna omvandla dessa defekta människor
till "normala".

För övrigt om vi tillät vad som helst, skulle många bli förbannade på vad de
med udda åsikter säger och tycker och skulle förmodligen resultera med mer våld
än vad vi har idag.

Men tanken att få säga vad som helst är ju intressant.
Det bör ju också innebära att man ska få göra vad som helst inom vissa områden.
Jag bör t.ex. få bestämma vilka kunder jag ska få neka utan vidare m.m.

(skrev fel, ska stå säga istället för tycka)
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-16, 23:29 #14
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Mycket flitig postare
Viktors avatar

Citat:
Och forumet då?
Som jag skrev så har vi moderatorer som läser allt. Vi låter ingen jurist läsa om det inte rör sig om någon polisanmälan. Vi är öppna för kritik och läser man något som man inte tycker borde vara där så är man välkommen att kontakta oss.

Citat:
Såg du t.ex. på Insider med Robert Aschberg då Legion Wasa var där?
Tror du seriöst, att du eller någon annan skulle kunna omvandla dessa defekta människor
till "normala".
Vad du säger är att du ska få andra att tycka som du.

Vi ska inte behöva ändra på andra utan de ska ha rätt att tycka och tänka precis vad de vill. Om du inte med vettiga argument kan vända en person så ska du förmodligen inte heller göra det. Att förbjuda folk att yttra sig är en inskränkning i yttrandefriheten och ett stort hot för bl.a. demokratin.

Det du skrev i ditt sista inlägg visar ganska tydligt varför du stör dig på min sida. Tycka betyder att man också får göra vad man vill? Logik?
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-16, 23:43 #15
imported_admin imported_admin är inte uppkopplad
Administratör

Administratör

Tror att det är dax att komma tillbaks till ämnet som gäller här på network.nu!

Kommersiell drift av websidor!

Visst har yttrendefrihet med saken att göra men kom igen! tror det är dax för ett forum på politik.se

Admin
imported_admin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-16, 23:48 #16
Viktors avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Viktors avatar

Sant eller varför inte forum.mp3.nu?
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-16, 23:50 #17
Administratör

Administratör

Tänker inte stänga tråden men snälla fortsätt denna dialogen via mail, icq, irc eller vad som helst.

Admin
imported_admin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017