FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Flitig postare
|
... ett tips för er som har domäner liggande, bygg en liten portal eller något så ni senare kan hävda att ni använde den som personligt bruk och inte primärt för att sälja vidare! ;)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Bumpar upp denna tråd lite, tycker det är märkligt att inte fler har erfarenhet av detta - alla verkar ju sälja och köpa domäner hej-vilt!? ;)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har en likartad fråga (tror jag). Jag handlar domännamn då och då genom mitt företag och ofta sitter en privatperson på ett namn som jag vill ha. Hur bokför man dessa köp egentligen? Går det att visa detta som en kostnad, trots att mitt företag har köpt domänen från en privatperson? Är det något man behöver tänka på här? Eller måste jag sköta en sån affär helt utanför mitt företag?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det går köpa från privatpersoner till företag men du kan inte dra av nån moms. Det krävs bara att personen i fråga skriver ett kvitto att han mottagit pengar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Eftersom en domännamn räknas som en paragraf 7 'tjänst', kan man då ändå köpa en domän av en privatperson som om det vore en vara. Eller måste man betrakta det som om köp av en tjänst med allt vad det innebär med arbetsgivaravgifter etc ?
(Oops, såg att det var en väldigt gammal tråd detta) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har någon några uppdateringar i frågan här?
Jag har nämligen en domän och sida som jag haft i flera år för mitt egna nöjes skull. Ett företag har hört av sig och lagt ett bud då de vill använda domännamnet. Jag har tagit ett par turer med Skatteverket och de verkar lätt förvirrade men kommer tillbaka till texten på sidan http://www.skatteverket.se/privat/sk...dom%C3%A4nnamn Det mesta i tråden är från 2005 och Skatteverkets sida från december 2009. När jag tog upp lite argument från tråden här har personerna jag varit i kontakt med på Skatteverket blivit osäkra och velat återkomma. De har däremot hittills alltid kommit tillbaka till att det ska redovisas som tjänst av hobbyverksamhet, vilket gör att jag skulle behöva lägga ut egenavgifter och skatt på det hela. För mig är frågan om det är värt besväret då jämfört med om jag skulle få redovisa försäljningen som kapitalvinst som är skattefri upp till 50000 kr. Någon som några andra uppdateringar eller är det detta som gäller numera? Det är alltså inte frågan om någon näringsverksamhet då jag endast kommer att sälja en enda domän. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag förstår att det är förvirrande och jag gör det sannolikt inte lättare med denna andra länk i ämnet till Skatteverkets (begreppsförvirrande) information http://www.skatteverket.se/skatter/i...e80006957.html
Jag behöver också säga att det beror HELT och hållet på vem du pratar med på Skatteverket, buden är många och varit väldigt fluktuerande.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Citat:
|